۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۱۵۴۷۲۱

تجارت گازی پاکستان-ترکمنستان و مطالبه ایران

دولت پاکستان درحالی واردات رسمی گاز ال. پی. جی از ترکمنستان از مسیر افغانستان را آغاز کرده است که همسایه شرقی همچنان در پیشبرد خط لوله انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران منفعلانه عمل کرده و منتظر آنچه مسوولان پاکستانی رفع موانع تحریمی عنوان می‌کنند، هستند.
تجارت گازی پاکستان-ترکمنستان و مطالبه ایران
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،طی روزهای اخیر این کشور همسایه شرقی ایران در بحبوحه کمبود شدید انرژی که به قطع گاز حتی پس از سپری شدن فصل زمستان رسیده است، به طور رسمی واردات گاز ال پی جی از ترکمنستان را آغاز کرد.
منابع خبری در پاکستان اعلام کردند که محموله‌های گازی ترکمنستان از مسیر افغانستان وارد بلوچستان پاکستان شده است. مسیر افغانستان همواره عامل اصلی عدم تکمیل پروژه گازی تاپی نیز عنوان می‌شود که طی آن قرار است گاز ترکمنستان از افغانستان به پاکستان و سپس به هند صادر شود.
این درحالی است که مسوولان پاکستانی با گذشت یک دهه از پایان ضرب الاعجل قرارداد دوجانبه گازی با ایران همچنان موانع تحریمی را بهانه می‌کنند و تنها به صدور بیانیه مبنی بر در اولویت قرار داشتن گاز ایران در دستورکار دولت اسلام‌آباد بسنده می‌کنند.
وزیر مشاور نفت پاکستان اواسط آبانماه گذشته با تکرار بهانه تحریم، اعلام کرد دولت اسلام‌آباد به دلیل چالش و ریسک تحریم‌ها پیش روی پروژه گاز ایران، تصمیم به پیشبرد طرح انتقال گاز از ترکمنستان از طریق خط لوله موسوم به "تاپی" (TAPI) گرفته است. اختلاف‌های کهنه و شدید سیاسی و سرزمینی میان پاکستان و هند و همچنین دعواهای انکارناپذیر میان پاکستان و افغانستان بر سر مسائل مرزی، امنیتی و مبارزه با تروریسم، بخشی از مشکلات پیش روی طرح تاپی به شمار می‌رود.
وب سایت شبکه خبری «جیو نیوز» پاکستان به نقل از مسوولان گمرک این کشور در مرز چمن واقع در بلوچستان اعلام کرد که اولین محموله گاز ال. پی. جی از ترکمنستان به مقدار ۱۶۰ وارد پاکستان شده و طی روزهای آتی این مقدار به ۶۰۰ تن افزایش خواهد یافت.
اتحادیه صاحبان مراکز توزیع ال. پی. جی در بلوچستان پاکستان مدعی شد که نرخ ال پی جی وارداتی از ترکمنستان ۲۵ درصد ارزان‌تر از ایران و کیفیت آن نسبتا بهتر می‌باشد. این ادعا درحالی عنوان می‌شود که افکار عمومی پاکستان، جامعه بازرگانی، مقامات پارلمانی و صاحبان صنایع این کشور بارها از دولت اسلام‌آباد مطالبه کرده‌اند که بدون در نظر گرفتن فشارهای خارجی و سیاسی بازی، تعهد خود را در قبال ایران اجرا کرده و هرچه سریعتر گام عملی را برای تکمیل پروژه مشترک گازی بردارند.
با این حال برخلاف خواسته افکار عمومی پاکستان برای بهره‌برداری از پروژه گاز ایران به جای خرید هنگفت گاز مایع از خارج و یا دل بستن به طرح گازی تاپی، دولت اسلام‌آباد اصرار بر تبعات تحریم‌ها و برداشتن گام‌های لرزان به سمت گاز ترکمنستان دارد.
رسانه‌های پاکستان به عنوان صدای افکار عمومی این کشور همواره ضمن انتقاد از تعلل دولت‌های مختلف اسلام‌آباد در قبال طرح آی-پی، از این طرح به عنوان کوتاه‌ترین، امن‌ترین، آسان‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر دستیابی این کشور به انرژی گاز نام برده و در موارد متعدد نیز به دولتمردان پاکستان نسبت به احتمال به سر آمدن کاسه صبر ایران و مراجعه آن به مراجع ذیربط بین المللی برای دریافت غرامت سنگین از پاکستان هشدار داده‌اند.
 «محسن داور» رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی پاکستان اخیرا طی مصاحبه ای با اعلام حمایت پارلمان از توسعه مراودات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بدون در نظر گرفتن فشارهای خارجی، از تعلل دولت اسلام‌آباد در تکمیل پروژه انتقال گاز ایران انتقاد و تصریح کرد که این تعلل و بهانه قرار دادن تحریم‌ها، هرگز قابل قبول نیست.
«اسد مجید» قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان فروردین ماه امسال به اطلاع کمیته روابط خارجی مجلس این کشور رساند که اسلام‌آباد برای پیشبرد طرح انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران، مصمم و تکمیل آن همچنان اولویت کاری دولت پاکستان است.
این دیپلمات ارشد پاکستان اظهار داشت که اسلام‌آباد با تهران در ارتباط و به پیگیری این موضوع و تکمیل پروژه گاز مصمم است.
  در قرارداد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب الاجل این قرارداد تعیین شده بود. ایران مدتها قبل از این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور احداث کرد. طرف پاکستانی اما با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از تاریخ مشخص شده، به بهانه تحریم‌های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است.
طبق مفاد این قرارداد، پاکستان به پرداخت جریمه عدم انجام تعهدات خود موظف است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با توجه به حسن همسایگی، اقدامی حقوقی برای دریافت جریمه از طرف پاکستانی انجام نداده است.
رهبران سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند: دولت باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی پی (خط لوله صلح) در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.
احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان یکی از پروژه‌های مهم دو کشور همسایه است. در عین حال تهران توانسته‌ به تمامی تعهدات خود در این راستا عمل کرده و لوله انتقال گاز را به نزدیک مرز پاکستان رسانده است. اکنون انتظار می‌رود این پروژه با تلاش مسئولان پاکستانی و پایبندی به وعده‌های رسمی این کشور در قرارداد گازی مشترک عملیاتی شود.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی