۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۱۵۹۲۵۳

رونمایی از کاتالیست واحد RCD پالایشگاه شازند

رجبی مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند گفت: بومی سازی کاتالیست، کاری کاملا تیمی بوده است و با همت پالایشگاه شازند و شرکت اکسیر نوین، کار تست کاتالیست در سخت ترین زمان(آذرماه ۱۴۰۱ و سردترین ماه سال در شازند) انجام گرفت و تدابیری بالایی در این رابطه اندیشیده شد.
رونمایی از کاتالیست واحد RCD پالایشگاه شازند
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،کاتالیست واحد RCD پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند رونمایی شد.
رجبی مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند دوازدهم مهرماه ۱۴۰۲ در آیین رونمایی از کاتالیست RCD، بیان کرد: بومی سازی کاتالیست، کاری کاملا تیمی بوده است و با همت پالایشگاه شازند و شرکت اکسیر نوین، کار تست کاتالیست در سخت ترین زمان(آذرماه ۱۴۰۱ و سردترین ماه سال در شازند) انجام گرفت و تدابیری بالایی در این رابطه اندیشیده شد.
وی با اشاره به اینکه نیاز پالایشگاه شازند به این کاتالیست ۷۵۰ تن است، گفت: حدود ۵۰۰ تن توسط شرکت اکسیر نوین تهیه شد و مابقی نیاز نیز از کاتالیست های سال های گذشته تامین شد که البته تهیه، ترخیص و تامین هزینه آن، کاری نفس گیر بود.
  در این آیین، محمدی رییس خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند با اشاره به بارگیری کاتالیست داخلی همراه با کاتالیست مازاد در انبار واحد RCD بیان کرد: تفاهم نامه پیرامون تولید این کاتالیست در سال ۱۳۹۸ منعقد و پس از یک سال مقرر شد که شرکت اکسیر نوین ساخت کاتالیست را ظرف ۱.۵ سال دنبال کند که این شرکت در گام نخست حدود ۵۰۰ تن کاتالیست را وارد پالایشگاه کرد و برای تامین باقیمانده کاتالیست مورد نیاز( حدود۲۰۰ تن) باید اقدامات و تمهیدات لازم اندیشیده می شد.
وی تصریح کرد: ادامه واحد  RCD، واحد RFCC است که و اگر کاتالیست باقی مانده تامین نمی شد علاوه بر تاثیر بر عملکرد واحد RFCC روزانه دو میلیون دلار خسارت به سیستم وارد می شد ولی به سرعت و با همت مهندسین و کارشناسان پالایشگاه برای تامین باقی مانده کاتالیست اقدامات موثر رقم خورد.
در این آیین، محمد امیدی مدیرعامل شرکت اکسیر نوین فرایند آسیا اظهار کرد: شرکت از سال ۱۳۹۱ تولید صنعتی کاتالیست را آغاز کرد و با ظرفیت سه هزار تن و ۶۰ نوع محصول فعال شد. با توجه به وابستگی شرکت به کاتالیست طرح توسعه در دستور کار قرار گرفت و ظرفیت تولید به ۱۰ هزار تن در سال رسید و تولید ۱۱۰ نوع محصول دنبال شد.
وی تصریح کرد: کاتالیست RCD یکی از با اهمیت ترین کاتالیست هاست و تامین آن از خارج مشکلات زیادی از جمله تاخیر در واردات و خروج ارز به دنبال داشت که به همین دلیل به همراه پژوهشکده صنعت نفت به طرح تهیه این کاتالیست ورود کردیم و طراحی، مهندسی و ساخت خط تولید با سرمایه گذاری ۳۰ میلیون یورو آغاز شد و پس از عقد تفاهم نامه با پالایشگاه شازند در دیماه ۱۴۰۱ کاتالیست بارگیری شد و امروز در بهترین شرایط است.
امیدی اضافه کرد: سولفور این کاتالیست بین سه تا چهار هزار ppm است و در دمای پایین تر نسبت به کاتالیست های دیگر تهیه شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی