۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
کد مطلب : ۱۶۲۵۷۶

ارسال محموله‌های نفتی به اروپا کاهش یافت

حجم نفت خامی که در ماه‌های اخیر از خاورمیانه راهی اروپا شده است به نصف کاهش یافته و از یک میلیون و هفتاد هزار بشکه در روز در اکتبر ۲۰۲۳ به ۵۷۰ هزار بشکه در روز در دسامبر ۲۰۲۳ رسیده است.
ارسال محموله‌های نفتی به اروپا کاهش یافت
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،خبرگزاری الجزیره در گزارشی، نوشت: به دنبال تشدید اوضاع در دریای سرخ و اجتناب کشتی‌های تجاری از عبور از مسیر این دریا و کانال سوئز، حجم ارسال محموله‌های نفتی از خاورمیانه به مقصد اروپا به نصف کاهش یافته است.
 بر اساس جدیدترین داده‌های آماری موسسه کپلر، حجم نفت خامی که در ماه‌های اخیر از خاورمیانه راهی اروپا شده است به نصف کاهش یافته و از یک میلیون و هفتاد هزار بشکه در روز در اکتبر ۲۰۲۳ به ۵۷۰ هزار بشکه در روز در دسامبر ۲۰۲۳ رسیده است.
تحلیلگران موسسه کپلر معتقدند که تشدید اوضاع در دریای سرخ و تاثیر منفی آن بر جریان عبور کشتی‌ها از این مسیر که بزرگ‌ترین اختلال در تجارت جهانی از زمان همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ بوده است، با عوامل دیگری مانند افزایش تقاضای چین برای خرید نفت خام که کشورهای صادرکننده نفت در خاورمیانه برای اجابت آن مجبور به عبور دادن نفتکش‌های خود از دریای سرخ و کانال سوئز نیستند، باعث شده عرضه نفت خام به بازارهای اروپایی بیش از پیش کاهش یابد.
این در حالی است که حملات هوایی اخیر ایالات متحده و انگلیس به اهدافی در یمن، اوضاع در دریای سرخ را بیش از هر زمان دیگری متشنج کرده است به نحوی که برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان، ترانزیت در این منطقه را به حالت تعلیق درآورده و کشتی‌های خود را مجبور کرده‌اند با دور زدن قاره آفریقا و مسیر دماغه امید نیک راهی مقاصد خود در اروپا شوند که همین امر به دلیل مسیر طولانی‌تر باعث افزایش هزینه‌های جانبی مثل هزینه سوخت، دستمزد خدمه و نرخ بالاتر بیمه شده و در نهایت به افزایش کرایه حمل بار منجر شده است.
ویکتور کاتونا تحلیلگر ارشد نفت خام در موسسه کپلر با بیان اینکه نفتکش‌هایی که از کانال سوئز عبور می‌کردند از زمان آغاز جنگ در اوکراین و به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه اهمیت استراتژیک زیادی پیدا کرده بودند، خاطرنشان کرد: تحریم‌ها علیه روسیه، باعث وابستگی هر چه بیشتر اروپا به نفت خاورمیانه شد اما با شرایطی که هم‌اکنون بر دریای سرخ حاکم است، دسترسی اروپا به این منبع انرژی هم با اما و اگر مواجه شده است.
  ارتش یمن در راستای حمایت از فلسطینیان در غزه و مقاومت شریف آن، مانع از تردد کشتی‌های رژیم صهیونیستی و نیز کشت‌هایی که عازم بنادر این رژیم هستند، از طریق دریای سرخ شده و ضربات مهلک اقتصادی به پیکر اقتصاد رژیم اسرائیل وارد کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی