۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۱۶۴۱۱۲

قطر مهیای تسخیر بازار صادرات ال‌ان‌جی می‌شود

شرکت «قطر انرژی» یکشنبه هفته جاری اعلام کرد که قراردادهای چارتر طولانی مدت با چهار مالک کشتی بین‌المللی برای بهره برداری از ۱۹ کشتی جدیدحمل ال‌ان‌جی در اندازه متعارف، امضا کرده است.
قطر مهیای تسخیر بازار صادرات ال‌ان‌جی می‌شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،قطر با دادن سفارش جدید برای چارتر ده‌ها کشتی جدید، به حمایت از برنامه‌های توسعه تولید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) برخاسته تا نفوذ خود در بازار جهانی صادرات ال‌ان‌جی را تقویت کند.
  سال گذشته، آمریکا از قطر به عنوان بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی در جهان پیشی گرفت، اما قطر برنامه توسعه عظیمی را در دست اجرا دارد تا ظرفیت صادرات خود را تا سال ۲۰۳۰، به میزان ۸۵ درصد نسبت به سطح فعلی افزایش دهد.
در حالی که آمریکا در اوایل سال میلادی جاری، تصویب مجوزهای پروژه‌های جدید صادرات ال‌ان‌جی را متوقف کرد و ابهاماتی را درباره چشم انداز عرضه آمریکا از اواخر دهه ۲۰۲۰ به بعد ایجاد کرد، قطر در حال پیشبرد برنامه‌های توسعه ظرفیت تولید خود بوده و اکنون قراردادهای اجاره کشتی‌های جدید را امضا کرده که می‌تواند قطر را بار دیگر در اواخر دهه جاری، به بزرگترین کشور صادرکننده ال‌ان‌جی تبدیل کند.
شرکت «قطر انرژی» یکشنبه هفته جاری اعلام کرد که قراردادهای چارتر طولانی مدت با چهار مالک کشتی بین‌المللی برای بهره برداری از ۱۹ کشتی جدیدحمل  ال‌ان‌جی در اندازه متعارف، امضا کرده است.
 بر اساس این قراردادها، این شرکت دولتی، شش کشتی شرکت‌های CMES LNG Carrier Investment و «شاندونگ مارین انرژی» چین و سه کشتی شرکت MISC Berhad مالزی را کرایه خواهد کرد. تمام کشتی‌های حمل ال‌ان‌جی، در شرکت «صنایع سنگین سامسونگ» در کره جنوبی ساخته می‌شوند.
چهار کشتی دیگر تحت اداره شرکت مشترک کاواساکی کایسن کایشا و هیوندای گلوویس در کره جنوبی ساخته شده اند. یک هفته قبل، شرکت «قطر انرژی»، در راستای برنامه توسعه ناوگان ال‌ان‌جی، توافقنامه هایی با شرکت حمل گاز قطر (نکیلات) برای اداره ۲۵ کشتی ال‌ان‌جی در اندازه مرسوم، امضا کرده بود.
قرارداد اخیر، تعداد کشتی‌هایی که تحت توافق‌های چارت بلندمدت را به ۱۰۴ کشتی می‌رساند که قطر برای صادرات ذخایر عظیم گاز خود، از آنها استفاده خواهد کرد.
قطر برنامه چارتر و فعالیت بلندمدت را در سال ۲۰۲۲ راه انداخت که از ظرفیت تولید در حال توسعه ال‌ان‌جی این کشور، پشتیبانی خواهد کرد و در زمینه توسعه ظرفیت ال‌ان‌جی، قطر وقت را تلف نکرده است.
این کشور اوایل امسال اعلام کرد یک پروژه توسعه ال‌ان‌جی دیگر را به دو پروژه فعلی خود اضافه می‌کند و قصد دارد مجموع ظرفیت صادرات ال‌ان‌جی را از سطوح فعلی، به میزان ۸۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد. شرکت «قطر انرژی» اکنون پروژه «نورت فیلد وست» را پیش می‌برد.
پروژه «نورت فیلد وست»، به پروژه‌های فعلی «نورت فیلد ایست» و «نورت فیلد ساوت» اضافه می‌شود و این سه پروژه توسعه، ظرفیت تولید سالانه ال‌ان‌جی قطر را از ۷۷ میلیون تن فعلی، به ۱۴۲ میلیون تن پایان دهه جاری خواهند رساند.
سعد الکعبی، رئیس شرکت «قطر انرژی» سال گذشته گفته بود ۴۰ درصد از کل تولید جدید ال‌ان‌جی، تا سال ۲۰۲۹ که همه پروژه‌های ما به مرحله بهره برداری می‌رسند، وارد بازار خواهد شد. در آن زمان، پروژه «نورت فیلد وست» ‌ هنوز اعلام نشده بود.
به گفته تحلیلگران، با حجم بالاتر تولید و صادرات کم هزینه، قطر می‌تواند سهم بازار را از دو صادرکننده بزرگ دیگر شامل آمریکا و استرالیا بگیرد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، طبق برآورد شرکت وود مک کنزی، آمریکا در سال میلادی گذشته، به بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی در جهان تبدیل شد و از قطر و استرالیا سبقت گرفت. با این حال، توقف بلندمدت همه پروژه‌های جدید ال‌ان‌جی آمریکا، روی نگاه خریداران تاثیر خواهد گذاشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی