۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۱۶۴۱۶۲

چگونه کنتورهای آب را مجانی عوض کنید؟

تغییر کنتورها بدون دریافت پول انجام می‌شود و ماموران و پیمانکاران مراجعه‌کننده حق دریافت مبلغ از مشترکان را ندارند و مشارکت مردم در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.
چگونه کنتورهای آب را مجانی عوض کنید؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، یکی از گام‌های مهم شرکت‌های آب و فاضلاب در سراسر کشور، تعویض کنتورهای خراب و رفع نشستی آنهاست که به صورت رایگان صورت می‌گیرد.
وزارت نیرو می‌گوید: میانگین هدررفت آب در ایران بر اساس آخرین برآوردها ۳۱.۳ درصد است در حالی که این میزان در جهان به طور متوسط ۳۵ درصد برآورد شده است.
به گفته علی سیدزاده، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور تصریح کرد: در کشورهای در حال توسعه، هدر رفت منابع ناشی از سطوح بالای آب بدون درآمد، قابل ملاحظه است و بر اساس یک برآورد محافظه‌کارانه از کل هزینه‌های سالانه خدمات و تأسیسات آبرسانی مربوط به آب بدون درآمد در سراسر جهان، این رقم در حدود ۱۴ میلیارد دلار است که در حدود یک سوم از این مقدار مربوط به کشورهای در حال توسعه است.
وی با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه روزانه در حدود ۴۵ میلیون متر مکعب آب از طریق نشت از شبکه‌های توزیع هدر می‌رود، افزود: این حجم، برای آبرسانی به حدود ۲۰۰ میلیون نفر کافی است، به طور مشابه روزانه نزدیک به ۳۰ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده به دست مشترکان می‌رسد، اما به دلایلی همچون آب دزدی یا عدم دقت در اندازه‌گیری و خطای مدیریتی یا همان صدور نشدن قبض آب به حساب نمی‌آید.
وی در ارتباط با اینکه از بین بردن کل آب بدون درآمد در تأسیسات آبرسانی امکان‌پذیر و عملی نیست، اظهار کرد: رساندن سطح هدر رفت در کشورهای در حال توسعه به نصف مقدار فعلی، یک هدف واقع‌بینانه به نظر می‌رسد؛ این میزان کاهش هدر رفت می‌تواند سالانه در حدود ۲.۹ میلیارد دلار سرمایه اضافی برای بخش آب تولید کند (به علت افزایش درآمد و کاهش هزینه) و امکان آبرسانی به ۹۰ میلیون نفر جمعیت جدید را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری جدید در بخش تولید و یا برداشت بیشتر از منابع محدود آبی، فراهم کند.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور میزان آب بدون درآمد در کشور ایران را در حدود ۳۱.۳ درصد مطابق آخرین جدول بالانس آب عنوان کرد و افزود: از این میزان ۱۵.۵ درصد مربوط به هدر رفت فیزیکی (واقعی)، ۱۴.۴ درصد هدر رفت غیرفیزیکی (ظاهری و غیرمجاز) و ۱.۴ درصد مربوط به مصارف مجاز بدون درآمد است.
تعویض کنتورها بدون هزینه
  یکی از گام‌های مهم شرکت‌های آب و فاضلاب در سراسر کشور، تعویض کنتورهای خراب و رفع نشستی آنهاست که به صورت رایگان صورت می‌گیرد. این تغییر کنتورها بدون دریافت پول انجام می‌شود و ماموران و پیمانکاران مراجعه‌کننده حق دریافت مبلغ از مشترکان را ندارند و مشارکت مردم در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. نکته مهم اینکه در صورت سهل انگاری مشترک در نگهداری از کنتور و احتمال خسارت به کنتور از قبیل یخ زدگی، شکستگی و سایر اتفاقات هزینه تعویض از مشترک دریافت می‌شود.
پاسخ به سوال‌های مهم
مصرف آب در طول دوره خرابی کنتور به چه صورت محاسبه می گردد؟
مصرف مدت ثابت بودن کنتور از تاریخ آخرین قرائت تا تاریخ تعویض کنتور بر اساس مصرف کنتور جدید محاسبه خواهد شد.
آیا شخصاً می توانیم کنتور خود را تعمیر کنیم؟
خیر، هرگونه دستکاری در کنتور و اتصالات مربوط به کنتور آب ممنون بوده و در صورت انجام، متخلف مشمول پرداخت هزینه های مربوطه خواهد شد
زمان اجرای تعویض کنتور چند روز است؟
۳ تا ۷ روز کاری
چگونه از خرابی کنتور ملک خود مطلع شویم؟
در صورتیکه پس از باز نمودن شیر آب، شماره انداز کنتور بدون حرکت باشد و یا اینکه مصرف ثبت شده در قبض آب خیلی کمتر و یا خیلی بیشتر از مصرف معمول بود بایستی به مامور آبفا منطقه خود اطلاع دهید.
در چه صورت کنتور آب آزمایش خواهد شد؟
بنا به تشخیص کارشناسان یا با توجه به گزارش مامورین قرائت و البته به درخواست خود مشترک
دستاورد ۱۴۰۲ دولت در کاهش هدررفت آب
۲۶۷۱ کیلومتر؛ اصلاح و بازسازی شبکه فرسوده آب
۳۳۶ کیلومتر؛ بازسازی کیلومتر خطوط انتقال
۱۶۸۴ کیلومتر؛ نشت‌یابی خطوط انتقال
۱۸۷۹۷ کیلومتر؛ نشت‌یابی شبکه توزیع،
۳۴۰ باب؛ نشت‌یابی و رفع نشت مخزن ذخیره آب
۳۵۶ هزار؛ تعویض کنتور خراب مشترکان
۱۴۱ دستگاه؛ خرید و نصب دستگاه شیر فشار شکن
منبع: روزنامه همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی