۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۱۶۴۲۶۴

مشتریان نفت منتظر گرانی باشند

زرگر درباره تاثیر تنش‌ها بر نفت ایران گفت: ایران تحریم را دور می‌زند و اگرچه مقاصد و میزان فروش نفت ایران مشخص نیست اما ممکن است امریکا فروش نفت و انتقال درآمد آن به ایران را دچار اختلال کند اما در این صورت در تنگه هرمز هم اختلال ایجاد خواهد شد.
مشتریان نفت منتظر گرانی باشند
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،یک کارشناس حوزه نفت معتقد است: شاید اتفاقات تنگه هرمز اخطار به امریکائی‌ها و اسرائیل باشد اما همین باعث می‌شود ورود و خروج به تنگه هرمز مشکل‌ساز شود و بنابراین روی قیمت نفت هم تاثیرگذار است.
علی‌اصغر زرگر درباره تاثیر تنش‌های اخیر ایران و اسرائیل در قیمت و بازار نفت اظهار داشت: باتوجه به اینکه هنوز بحران به نقطه جوش نرسیده و فقط تهدیدات دوجانبه است، شاید اتفاقات تنگه هرمز اخطار به امریکائی‌ها و اسرائیل باشد اما همین باعث می‌شود ورود و خروج به تنگه هرمز مشکل‌ساز شود و بنابراین روی قیمت نفت هم تاثیرگذار است.
وی افزود: در هر صورت اگر فرض را بر این بگذاریم که حمله انتقامی از جانب ایران صورت گیرد و آنها هم پاسخ دهند قیمت نفت تحت تاثیر قرار گرفته و بالا خواهد رفت. علاوه بر این، باتوجه به پاسخ آنها اگر ایران تصمیم بگیرد آمد و شد کشتی‌های نفتی را در تنگه هرمز دچار اختلال کند در این صورت شکی نیست که حتی در کوتاه‌مدت روی قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود و این تاثیر کم هم نخواهد بود، یعنی در کوتاه‌مدت منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: اکنون امریکا براحتی می‌تواند نیاز اروپا را برآورده کند و یا از طریق ذخایری که دارند کمبودها را جبران کنند اما در کل تاثیر تنش در هرمز روی قیمت و بورس تاثیر آنی زیادی خواهد داشت و قیمت نفت را در کوتاه مدت بالا خواهد برد چون جبران نفتی که از تنگه هرمز عبور می‌کند سخت است و تا رفع بحران کمود نفت وجود خواهد داشت و این روال مستقیم روی قیمت تاثیر می‌گذارد حتی اگر به اندازه کافی ذخایر وجود داشته باشد و یا اینکه امریکا بتواند کمبود را جبران کند، زیرا چین و هند بخش زیادی از نفت خود را از مسیر تنگه هرمز دریافت می‌کنند. بنابراین تنش در منطقه و این مسیر تقاضا را بالا می‌برد و با توجه به اختلال در عرضه قیمت‌ها روند صعودی به خود خواهد گرفت.
وی درباره تاثیر تنش‌ها بر نفت ایران گفت: ایران تحریم را دور می‌زند و اگرچه مقاصد و میزان فروش نفت ایران مشخص نیست اما ممکن است امریکا فروش نفت و انتقال درآمد آن به ایران را دچار اختلال کند اما در این صورت در تنگه هرمز هم اختلال ایجاد خواهد شد، یعنی در صورتی که بحران به نقطه جوش برسد و ایران تنگه هرمز را ببندد تردد نفتکش‌ها در این منطقه دچار آسیب خواهد شد و کشورهای منطقه نیز دچار خسارت می‌شوند.
زرگر خاطرنشان کرد: در قبال هر اقدام امریکا و اسرائیل؛ قطعا ایران ساکت نمی‌نشیند و سعی می‌کند تلافی و یا مجبور به تمکین کند، بنابراین اگرچه ایران بخش زیادی از نفت را در خارج از تنگه هرمز در کشتی‌ها و  تانکرها ذخیره کرده و برای مدتی می‌تواند از آن ذخیره استفاده کند و یا اینکه از مسیر خط لوله جاسک که روزانه یک میلیون بشکه نفت را جابجا می‌کند؛ نفت خود را صادر کند، اما قیمت‌ها دچار تغییر خواهند شد و در عین حال روی ورود و خروج و تردد کشتی‌های تجاری و نفتی ایران و دیگر کشورها تاثیرگذار است.

منبع:ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی