۶
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۲۹۷۴۶
كارشناس مسایل اقتصادی، در گفت‌وگو با نفت ما: 

آمریکایی ها در اقتصاد دست بالا را دارند

سعید شمس
جام‌ساز گفت: قانون نانوشته‌ای در رقابت‌های و تجادل سیاسی این است كه «با تحریم به رقیب ضربه بزن» به همین دلیل آمریكایی‌ها كه در اقتصاد جهانی دست بالا را دارند، در دهه‌های گذشته بارها و بارها سیاست‌های یك‌جانبه تحریم را در قبال ایران به كار گرفته اند.
محمود جام‌ساز
محمود جام‌ساز
دقیقا ۳۰ ماه از خروج ایالات متحده آمریكا از توافق مهم هسته‌ای می‌گذرد و در این مدت فضای اقتصادی ایران به قدری آشفته شد كه به نظر می‌رسد، گره‌های موجود بازشدنی نیستند. به همین دلیل در ایران موجی به وجود آمده است كه خواهان شكست دونالد ترامپ برابر جو بایدن شد، بلكه رییس‌جمهوری آتی آمریكا با بازگرداندن كشورش به برجام موجب برداشته شدن مانع‌‌های تحدید كننده بازار اقتصادی ایران در بازارهای بین‌المللی شود. هرچند با انتخاب بایدن جو روانی مثبتی بر اقتصاد کشور نمایان شد اما برای قضاوت باید کمی صبوری کرد! 
محمود جام‌ساز، كارشناس مسایل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در این‌باره اظهار داشت:  از آنجایی كه ایالات متحده در مناسبات نظام بین‌الملل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد،  انتخابات آمریكا نه تنها برای آمریكایی‌ها بلكه برای كشورهای صاحب اقتصاد جهان اهمیت دارد. ایران هم به دلیل اینكه بعد از امضای ترامپ پای برگه خروج كشور از برجام هزینه‌های زیادی را متحمل شد، چشم به نتیجهِ انتخابات ۲۰۲۰ دارد تا بلكه با پیروزی بایدن، برجام و تحقق وعده‌ای كه او برای احیای توافق هسته‌ای داده است، گره‌های اقتصادی‌ كشور را باز شده ببیند. 
استاد اقتصاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: قانون نانوشته‌ای در رقابت‌های و تجادل سیاسی این است كه «با تحریم به رقیب ضربه بزن» به همین دلیل آمریكایی‌ها كه در اقتصاد جهانی دست بالا را دارند، در دهه‌های گذشته بارها و بارها سیاست‌های یك‌جانبه تحریم را در قبال ایران به كار گرفته و مانع رشد اقتصادی ما شده‌اند. مخصوصا تصمیم فوق‌العاده جنجالی ترامپ مبنی بر خروج از برجام كه آشفتگی را به طور جدی وارد مناسبات اقتصادی ایران كرد. 
او همچنین تصریح كرد: البته باید این را در نظر گرفت، حتی اگر آمریكای بایدن برجام را احیا كند و بخشی از تحریم‌ها هم برداشته شود، برای سامان دادن به اوضاع خراب اقتصادی باید یكسری از اشكال‌های ساختاری موجود در نظام تصمیم‌گیری و مدیریتی را برطرف كنیم،‌ چرا كه در غیر اینصورت حتما به درجا زدن‌های‌مان ادامه خواهیم داد و روز به روز با مانع‌های بیشتری مواجه خواهیم شد. 
جام‌ساز در ادامه افزود: به طور مشخص می‌توان به این اشاره كرد كه در ساختار اجرایی با پدیده‌ای نامانوس و هزینه‌ساز به نام موازی‌كاری روبرو هستیم. به طوریكه اختیار عملِ لازم از دولت به عنوان مرجع رسمی و قانونی كشور سلب شده است و انجام برخی از كارهای مهم به دست نهادهایی افتاده است كه در عین انجام ماموریت، الزامی برای پاسخگویی در قبال قانون و نهادی مثل مجلس ندارند. این مساله‌ای است كه در كشور ما ریشه دارد و به راحتی صلاح را زیر سایه برده و ناهنجاری‌ها را به امور مختلف تزریق كرده است. به نظر من درباره كنش‌گری نهادهایی كه قانون نمی‌تواند از آنها بازخواست كند،‌ چاره‌ای اندیشیده شود تا از ادامه هزینه‌سازی‌های‌شان ممانعت به عمل آید. 
محمود جام‌ساز در پایان سخنانش گفت:‌ همه در ایران منتظر روی کار آمدن بایدن و بازگشت آمریكا به برجام هستند تا بلكه راهی برای باز شدن گره‌های اقتصادی شود. این امیدواری در شرایطی است كه حتی اگر قرار بر برچیده شدن تحریم‌های بین‌المللی باشد، مانع‌های داخلی فضا را برای رشد و توسعه و یا حداقل كاهش مشكلات مساعد نمی‌كنند و همچنان چرخ اقتصاد در دور باطل به چرخش در خواهد آمد. چرا كه برچیده شدن تحریم‌ها به تنهایی ترمیم فضای اقتصاد را تضمین نمی‌كند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی