۱۱
۵
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
کد مطلب : ۱۲۹۸۰۷
کارشناس بازار روانکار در گفت و گو با نفت ما تشریح کرد:

به روز رسانی قیمت؛ باعث روان تر شدن چرخ صنعت روانکار می شود

آمارمحمدی گفت: اخیراً درخصوص بازار محصولات روانکار، با به روزرسانی قسمتی از افزایش قیمت تمام شده در لیست تولید کنندگان عمده دولتی، نفسی تازه تر در چرخه  خرید و فروش روانکار دمیده شده است که البته آثار آن در سایه دیگر عوامل تاثیر گذار این دوران به طور کامل محسوس دیده نشده است.
علیرضا آمار محمدی
علیرضا آمار محمدی
در حوزه صنعت روانکار؛ قیمت خوراک شرکت های تولیدکننده روانکارهای صنعتی بخش زیادی از قیمت تمام محصول را تشکیل می دهد. در شرایط فعلی و با توجه به حاشیه سود اندک تولیدکنندگان روانکار، روند تولید را هم با مشکل مواجه کرده و باعث شده بود تا ظرفیت تولید کاهش یابد که این مساله نیز در نهایت باعث ایجاد بازار سیاه و به وجود آمدن قیمت های نامتعارف در بازار می شد. از آنجا که لوبکات یکی از مشتقات پالایشی در ذیل تولید مازوت است، قیمت فروش لوبکات نیز در بسیاری از کشورها از جمله ایران براساس فرمول 80 درصد قیمت مازوت به اضافه 20 درصد از قیمت جهانی نفت سفید تعیین می شود، حدود ۸۵ درصد نیاز کشور به انواع روغن موتور توسط چهار شرکت بزرگ روغن‌سازی که در بازار سرمایه هستند، تامین می‌شود و تامین مابقی نیاز از طریق تولیدات شرکت‌های بلندینگ، تصفیه دوم و واردات صورت می‌گیرد. براساس اطلاعات منتشر شده در کدال شرکت های تولیدی روانکار، سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان مجوز افزايش نرخ محصولات بنزيني و ديزلي به ترتيب ۴۰ درصد و ۵۳ درصد را صادر کرد. در همین رابطه با مهندس «علیرضا آمار محمدی»، کارشناس بازار
روانکار گفت و گو کرده ایم.

 در ادامه گفت و گوی خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،با مهندس علیرضا آمار محمدی را می خوانید.

مهندس آمار محمدی در مورد مدل قیمت گذاری روغن موتور با توجه به منحنی عرضه و تقاضا گفت: نقطه تعادل در بازار به عبارتی ساده، همان تلاقی نمودار عرضه و تقاضا در مقدار مناسب و ثبات روند آن  بدون کسر و یا افزایش، به محوریت قیمت تعریف می شود، لذا در این حالت ایده آل، فاکتور قیمت بسیار تعیین کننده بوده و اهرم تأثیر گذاری در حفظ تعادل موجود می باشد.


 طبعیتا از این برآیند متعادل در مقیاس کلان تر، اقتصاد یک کشور نیز به ثبات رسیده و رضایت کامل تولید کننده و مصرف کننده را به ارمغان خواهد آورد.







 با در نظر گرفتن نمودار فوق، اگر قیمت روانکار را تحت هر شرایطی تغییر دهیم، دیگر تعادل لازم را پیش رو نخواهیم داشت. طبیعتاً بررسی فاکتورهای متغیر در قیمت گذاری، یکی از راه حل های مناسب در رسیدگی به  معضلات و مشکلات بازار و اقتصاد خواهد بود. نتیجتا تغییرات قیمت چه کاهشی باشد و چه افزایشی ، در هر دو حالت به روان و آرامش تعادل بازار لطمه خواهد زد.
کارشناس بازار روانکار در خصوص افزایش قیمت روغن پایه اظهار داشت: اخیراً درخصوص بازار محصولات روانکار، با به روزرسانی قسمتی از افزایش قیمت تمام شده در لیست تولید کنندگان عمده دولتی، نفسی تازه تر در چرخه  خرید و فروش روانکار دمیده شده است که البته آثار آن در سایه دیگر عوامل تاثیر گذار این دوران به طور کامل محسوس دیده نشده است.
مهندس آمارمحمدی افزود: در حال حاضر هرچند هنوز هم فاصله ای تعریف نشده در مقایسه نقطه تعادل، دیده می شود ولی چون شرایط سخت تری
نیز تجربه شده است لیکن وضع موجود، مطلوبتر از قبل برداشت می شود.
کارشناس بازار روانکار با اشاره به اینکه، ثابت نگه داشتن قیمت ها، بدون ارزیابی گزینه های تولید و خط قرمز کیفیت محصولات روانکار، کاری عبث و چه بسا مضر می باشد، تصریح کرد؛ کنترل شایسته کیفیت، با افزایش افسار گسیخته قیمت مواد اولیه، هزینه برخواهد بود.
به باور آمار محمدی؛ اگر دوباره به نمودار پیش فرض فوق برگردیم و در جایگاه اجرای بهینه سازی برآیند فاکتورهای موجود ببینیم، اولین چالش، تعیین نقطه تعادل در نمودار فوق الاشاره و کارشناسی صحیح جایگاه تلاقی نمودارها می باشد.
کارشناس بازار روانکار در خصوص وضعیت بازار با توجه به نمودار عرضه و تقاضا، گفت: نگاه اجمالی با قضاوت سطحی  به قیمت و شرایط عرضه و تقاضای بازر روانکار، بدون درنظر گرفتن پارامترهای آشکار و پنهان مهندسی تولید و کنترل کیفی آن کاری غیرحرفه ای قلمداد خواهد شد، حال اگر عوارض ناشی از عدم تعادل را از منظر مدیریت اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی خصوصاً در ورطه کنونی نیز به آن اضافه نماییم بیش از پیش در پیچیدگی موضوع خواهیم ماند.
آمار محمدی تاکید کرد: به عنوان مثال، توقع بروز رسانی هزینه های تولید در شرکتهای تعیین کننده سهم بازار روانکار که عموماً دولتی هم هستند، بدون لحاظ کردن معذوریت و محدودیت درون سازمانی آنها، نوعی سطحی نگری و ساده اندیشی می باشد.
کارشناس بازار روانکار در خصوص تحلیل چشم انداز بازار روانکار اظهار داشت: اگر بخواهیم نسبت به وضعیت کنونی بازار روانکار ایران قضاوتی عادلانه داشته باشیم، بایستی تاریخچه گذشته آن را ورق زده و عوارض مدیریتی در گذشته
و حال را تحلیل نمود و مضافاً نقش تحریم های یکجانبه غرب و دیگر مصائب و مسائل تجربه شده را هم به صورت ضریب به آن اعمال نماییم که هریک به نوبه خود کاری بسیار حرفه ای و تخصصی خواهد بود.
آمار محمدی ادامه داد: اما آنچه که در مسند یک مخاطب از این ارزیابی با دیگر مدیران و کارشناسان موفق جهان می توان به اشتراک گذاشته شود، عامل همدلی و همنوایی همه عوامل تعیین کننده در این چرخ بحران زده اقتصاد روانکار می باشد که بسیارمثمر ثمر خواهد بود و اگر تاکنون نتایج محسوسی را تجربه نکرده باشد، این امکان وجود دارد که در محاسبه برآیند تصمیمات خرد و کلان نسبت به صنعت و بازار روانکار، اشتباه محاسباتی  صورت گرفته باشد و یا تصادفاً در اجرای برنامه های ابلاغ شده، تعللی بوده و به هر دلیل به صورت کامل میسر نگردیده است که با فاکتور گیری از عوامل خارجی و تحریم، بعضاً غیر قابل اغماض خواهند بود، چرا که اقشار مختلف در کلیه دهک های مالی از زیان آن در امان نخواهند ماند.
کارشناس بازار روانکار در پایان افزود: حال آنکه در مقوله تولید نیز صدمه ای غیر قابل انکار به فرهنگ و اخلاق مداری حفظ کیفیت کالای روانکار نیز وارد خواهد آمد، به گونه ای که رقابت در کاهش قیمت و یا عدم افزایش آن برای جذب خریدار، حجم تقلب در کالا را افزایش داده و طی گذشت زمان، ذائقه مصرف کنندگان کم توان تر  هم در هضم این محصولات روانکاری خارج از استاندارد به عادت مبدل می گردد و شکی نیست که خرید کالای غیر استاندارد ولو ارزان، در میان مدت ، هزینه های بیشتری را به مصرف کننده تحمیل خواهد کرد.
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مسلم صیادی
خیلی مطب جالبه ،،،،، والیکو گوش شنوا
متاسفانه توسعه خوبی صورت نگرفته
ضیایی
نظرات کارشناس دقیقا علمی واقتصادی میباشد
صنعت روانکار از صنایع پر رونق وارز اور برای کشور است اگر دولت با نگاه جلوگیری از خام فروشی قصد توسعه این شرکت ها را داشته باشدمی تواند این صنعت را به قطب تولید روانکار انجام دهد.
راهی جز توسعه توسعه کشور نداریم
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی