۴
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۳
کد مطلب : ۱۳۲۳۴۹
كارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با نفت ما: 

بازار جهانی نفت با بایدن روزهای آرامی را سپری خواهد كرد 

بهشتی‌پور گفت: بازار نفت جهانی پس از شروع دولت‌داری جوبایدن نسبت به سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ روزهای آرامی را سپری خواهد كرد.
حسن بهشتی‌پور
حسن بهشتی‌پور
 ایران همیشه تحت شدیدترین تحریم‌ها ضررهای زیادی را متحمل شده است. به ویژه از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ كه آمریكا با تصمیم عجیبِ ترامپ رسما از برجام خارج شد، عرضه نفت كشور در مناسبات جهانی نفت به كمترین حالت ممكن خود رسید. اساسا استقبال ایرانی‌ها از پیروزی بایدن و محدود شدن تصمیم‌سازی به ترامپ به ۴ سال، چیزی جز این نیست كه می‌توانند از بحران ناشی از برهم خوردن برجام رهایی پیدا كنند و بار دیگر، به عنوان یكی از عرضه‌كنندگان مهم در بازار نفت جهان عرض اندام كنند. 
حسن بهشتی‌پور، كارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،  در این‌باره اظهار داشت: ایران سیاست‌های خاصی در منطقه پیگیری می‌كند و به همین دلیل به‌‌طور دائم از سوی استعمارگران به رهبری آمریكا تحت فشار تحریم قرار می‌گیرد، با این توضیح كه محدود شدن در بازار نفت بین‌الملل بیشترین هزینه را بر شریان اقتصادی كشور برجای می‌گذارد، مخصوصا بعد از خروج یك‌طرفه ایالات متحده از توافق مهم هسته‌ای كه با تشخیص و امضای دونالد ترامپ اجرا شد، ایران به دلیل كاهش فاحش نفت تنگناهایی جدی را در عرصه اقتصادی متحمل شد. 
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: اما بعد از پیروزی بایدن در رقابت با ترامپ و خروج مملو از جنجال رییس‌جمهوری جنجالی آمریكا از قدرت،‌ این امیدواری به وجود آمده است كه بایدن بر سر عهد خود مبنی بر بازگشت كشورش به برجام پایبند بماند. در صورت تحقق این مهم، ایران می‌تواند نفتِ حاشیه‌نشین شده خود را قانونا به شركای خارجی خود بفروشد و در نتیجه باز شدن گره‌های كور اقتصادی و معیشتی را به عنوان هدفی كه می‌تواند تحقق پیدا كند، پیگیری كند. 
او همچنین تصریح كرد: البته ناگفته پیداست،‌ در چنین فضایی كشورهایی نظیر عربستان و امارات همهِ هم‌ و غم‌شان را به كار خواهند گرفت تا از به وجود آمدن فضای تعاملی بین ایران و آمریكا ممانعت به عمل بیاورند كه البته به احتمال زیاد در راستای چنین تلاشی نمی‌توانند توفیق زیادی كسب كنند. با نگاهی به شعارهای انتخاباتی بایدن و همچنین رویكرد دموكرات‌های ایالات متحده حتی می‌توان اینطور گفت كه كاخ‌سفید در دوران عصر جدید به عرضه چك سفید به عربستان و سایر كشورهای خاورمیانه نخواهد شد. دقیقا به همین دلیل است كه سعودی‌ها این روزهای سعی‌شان را به كار می‌گیرند تا فضا را برای همراهی با بایدن فراهم كنند، تلاشی كه به سرانجام نرسیدنش محتمل به نظر می‌رسد. 
حسن بهشتی‌پور در پایان گفت: لازم به تاكید می‌دانم، بازار نفت جهانی پس از شروع دولت‌داری جوبایدن نسبت به سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ روزهای آرامی را سپری خواهد كرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


امیر
اقای بهشتی لطفا در مورد مسایل نفت نظر نده این رفیقت بایدن هم جا خالی داده خیلی ممنون قبلا از شما به ما رسیده
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی