۷
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۱۳۵۱۳۸
مدیر مالی پلی پروپیلن جم در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد:

رکورد ۱۳ ساله تولید پروپیلن جم شکسته شد

دکتر حمیدرضا رمضانی گفت: در سال ۹۹، بیشترین آمار تولید ۱۳ ساله شرکت را داشتیم که ۲۸۷ هزار تن بوده است. مهمترین علت و عامل این افزایش، به خاطر تامین خوراک ورودی است که از شرکت بالادستی مان پتروشیمی جم تهیه می شود .
حمیدرضا رمضانی
حمیدرضا رمضانی
تولید محصول استراتژیک پلی پروپیلن با بیش از 120 گرید با توجه به نیاز وافر در شرایط همه گیری کرونا توسط شرکت پلی پروپیلن جم، باعث تامین نیاز داخلی و حتی ارزآوری آن شده است. خوراک مبتنی بر گاز و بسیاری عوامل دیگر باعث شده که شرکت پلی پروپیلن جم به عنوان تنها و بزرگترین تولیدکننده تخصصی پلی پروپیلن در کشور با راهبرد خلق ارزش به سود مشتری، جایگاه خود را به عنوان پیشتاز در بازار به خوبی تثبیت نماید. مدیر مالی شرکت پلی پروپیلن جم در گفت و گو با خبرنگار  آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در خصوص موضوعاتی همچون حجم تولید، فروش و صادرات، معافیت مالیاتی، ورود به بورس استانبول، طرحهای توسعه ای این شرکت و مسائل مربوط به تامین خوراک و ... دیدگاههای خود را مطرح کرد.
 
ثبت رکورد تاریخی تولید در پروپیلن جم
دکتر «حمیدرضا رمضانی»، مدیر مالی شرکت پتروشیمی پلی پروپیلن جم در خصوص آخرین آمار تولید و صادرات این شرکت اظهار داشت: در سال 99، بیشترین آمار تولید 13 ساله شرکت (با توجه به بهره برداری در آذر 1387) را داشتیم که 287 هزار تن بوده است. مهمترین علت و عامل این افزایش، به خاطر تامین خوراک ورودی است که از شرکت بالادستی مان پتروشیمی جم تهیه می شود و با راهکارهایی که مدیریت به کاربست و تدابیری که اندیشید، توانست شرکت پتروشیمی جم را مجاب کند که در سال گذشته خوراک بیشتری به ما بدهد. همچنین مقداری خوراک در حدود 25000 تن از پالایشگاه شازند به صورت حمل با کامیون از اراک به عسلویه منتقل کردیم که منجر به افزایش تولید در سال 99 شد به گونه ای که رکورد تولید شرکت زده شد.

افزایش دو برابری فروش پروپیلن جم
رمضانی در زمینه فروش پروپیلن جم افزود: در سال 99 بالغ بر 275 هزار تن فروش داشتیم که 6560 میلیارد تومان مجموع فروش شد که در مقایسه با میزان فروش سال 1398 که 3300 میلیارد تومان بود افزایش دو برابری را
نشان می دهد.
مدیر مالی پروپیلن جم در مورد صادرات تولیدات شرکت اعلام کرد: در صادرات محصول مان طیف وسیعی از تولیدی را داشته ایم و پروپیلن جم، بزرگترین تولیدکننده پروپیلن کشور است و اولویت اول ما تامین نیاز داخل بویژه در شرایط همه گیری کرونا است که بخش عمده ای از مواد اولیه ماسک ها، گان های بیمارستانی، ملحفه بیمارستانی توسط پروپیلن جم تامین شده است. به همین دلیل میزان صادرات ما در سال 99 به رقم 7000 تن با ارزآوری 10 میلیون دلار رسید، چرا که اولویت اول ما بازار داخلی بوده و پس از اشباع نیاز داخل، صادرات صورت گرفت. سیاست کلی ما در صادرات و قیمت هایی که ارائه می کردند و فروش محصولات ما در بازارهای جهانی همگی به صورت برگزاری مزایده بین المللی و با قیمت های جهانی بوده و بالاترین قیمت انتخاب می شود. ما همیشه یک خط قرمز داشتیم و آن اینکه قیمت صادراتی مان نباید از قیمت های داخلی پایین تر باشد.
بهرحال در سال 99 به بالاترین رکورد تولید دست پیدا کردیم. چه در زمینه تولید و چه در زمینه فروش و با برگزاری مجمع آتی، تصمیمی که سهامداران می گیرند باعث می شود که سهامداران خرد از عملکرد شرکت منتفع شوند.

تحقق سود خالص 2100 میلیارد تومانی
رمضانی در مورد نگرانی سهامداران از بحث مالیات بر شرکت پس از انقضای مدت معافیت مالیاتی و تاثیر آن بر ارزش سهام و سود سهامداران گفت: ما طبق قوانین موجود از تاریخ بهره برداری به مدت ده سال یعنی تا آذرماه 1397 معاف از مالیات بودیم که اعمال شد و بهره مند شدیم. بعد از آن با تغییرات قانون، اول بحث این بود که تمدید معافیت ده ساله داریم، ولی در هیات دولت کلا همه معافیتها را حذف کرده و به دو سال برای شرکتهایی که در مناطق ویژه کار می کنند کاهش دادند. حتی ما از سازمان امور مالیاتی استعلام کردیم و تاکنون پاسخ روشنی به ما داده نشده که آیا از این معافیت مالیاتی مجدد می توانیم استفاده کنیم یا خیر. البته این موضوع مختص ما نیست و اکثر شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه همه معافیت مالیاتی ده ساله داشته اند، ولی تصمیم گرفتیم که سود موهومی پخش نکنیم و حساب شرکت شفاف باشد. ما تحقیقا در صنعت پتروشیمی جزو معدود شرکتهایی هستیم که گزارش حسابرسی شرکت مان بدون هیچ شرطی مقبول است و ایراد عمده ای ندارد و حسابها را شفاف کرده ایم.
امسال هم حساب شرکت شفاف است و گزارش مالی مان در حد استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی است و برای اینکه حقوق سهامدارن حتی سهامداران آتی ضایع نشود، و علیرغم اینکه هنوز با توجه به ابهامی که قطعی و نهایی نشده که مالیات برما تعلق
می گیرد یا نه، تصمیم گرفتیم که ذخیره مالیات را در حسابها منظور کرده و به سهامداردن اعلام کنیم. با اعمال ذخیره مالیاتی در سال 99 پس از کسر مالیات به سود خالص 2100 میلیارد تومانی رسیدیم که در مقایسه با سال 98 که 1000 میلیارد تومان بوده افزایش داشته است.  لذا سهامداران نگران نباشند، در حال رایزنی با سازمان مالیات هستیم که بتوانیم از معافیت مالیاتی مجددا برخودار شویم و اگر به نتیجه نرسد به خاطر شرایط خاص کشور و بودجه 1400 که تاکید بر دریافت درآمدهای مالیاتی دارد، قول می دهیم اعمال ذخیره مالیات، هیچ خللی به سود و زیاد امسال مان وارد نکند.

عملکرد شفاف مالی پروپیلن جم
مدیر مالی پروپیلن جم در خصوص تاثیر افزایش قیمت کنونی دلار بر ارزش سهام شرکت که در محدوده 24 هزار تومان است تصریح کرد: سهام شرکت پروپیلن جم یکی از بنیادی ترین سهام های بازار است نه به ادعای بنده بلکه بر اساس صحبت های متخصصین سرمایه و بورس، از این جهت سهام شرکت که در 27 خرداد 98 عرضه شد 2250 تومان ارزیابی و عرضه شد و هم اکنون 8400 تومان است. الان بازار سهام مولفه هایی غیر از سودآوری دارد که اثرش را روی سهام می گذارد و به نظر من به عنوان یک کارشناس مالی به جرات می توانم بگویم که پروپیلن جم شرکتی است که تولیدش همیشه مداوم است، نیاز صنایع کشور به آن وجود دارد، و هیچگونه رقیبی حداقل در سال 1400 ندارد، و اگر بازار داخل اشباع شود باز بازار صادراتی دارد، سهامش سودآور است و جزو اولین شرکتهایی است که عملکرد شفاف در حسابها داشته است. هرچند تغییرات مدیریتی داشته، اما خوشبختانه ثبات مالی برقرار بوده است.
در مورد ارزش سهام شرکت اگر تاثیر عوامل بیرونی نباشد خود شرکت می تواند ارزش سهام خودش را پیدا کند و من نمی توانم قیمتی برای سهام شرکت اعلام کنم. البته عوامل سیاسی روی قیمت سهام تاثیرگذارند تا عوامل واقعی عملکردی و ارزش و سوداوری شرکت. ما بدون هیچ نگرشی، میزان سود و صورت مالی شفاف اعلام می کنیم ولی می بینیم وقتی که سهام شرکتهای دیگر 5 درصد پایین می آید ولی سهام پروپیلن جم 2 درصد است که این کاهش به دلیل عوامل بیرونی است.

اجرای طرحهای توسعه ای در پروپیلن جم
رمضانی در خصوص طرحهای توسعه ای پروپیلن جم گفت: ما در سال 95 که یک بار می خواستیم وارد بورس شویم، سازمان بورس جدای از همه توصیه هایی که برای حضور موثر تر و فعال تر در بازار دارد، اعلام کرد که با توجه به وضعیتی که پروپیلن جم دارد برای
افزایش مطلوبیت طرحهای سرمایه گذاری جدید تعریف کنید که از جمله طرحهای سرمایه گذاری جدید گرید لوله جدید بود که کشور نیاز داشت و عملیاتی شد، همچنین طرح سرمایه گذاری ساخت انبار 10 هزار تنی انجام شده و افتتاح خواهد شد. مهم تر از همه طرح توسعه کامپاندی است که طبیعتا بر اساس آن محصولات خودمان را با ارزش افزوده بیشتر عرضه می کنیم و به صنایع خرد هم نزدیک تر شدیم. در این زمینه در ابتدا با یک شرکت خارجی، توافقنامه همکاری و قرارداد مشارکت اولیه کارخانه کامپاند را امضا کردیم، منتها به خاطر تحریمها، محرومیت ها و کرونا با مشکل مواجه شد. لذا هیات مدیره تصمیم گرفت از تولیدکنندگان داخلی به صورت تولید خارج از کارخانه کمک بگیرد و در همین راستا، شناسایی کامپاندسازان داخلی و مسائل حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت، و به یک تولید کننده کامپاند در استان بوشهر رسیدیم و با آن یک قرارداد مشارکتی منعقد کردیم، در واقع ما به صورت کارمزدی مواد اولیه را می دهیم و این شرکت داخلی تبدیل به کامپاند می کند و می فروشد. البته در بسته بندی و لوگوی شرکت پلی پروپیلن جم درج شده و هم اکنون این کامپاند تولید شده و در مرحله قیمت گذاری قرار دارد و تا پایان بهار امسال عرضه آن در بازار صورت می گیرد.

ثبت سرمایه 200 میلیارد تومانی در بورس تهران
مدیر مالی پروپیلن جم در خصوص افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی تصریح کرد: ما سال گذشته افزایش سرمایه نداشتیم و این افزایش سرمایه در سال 95 اتفاق افتاد و مربوط به اکنون نیست و در گزارشهای حسابرسی ما می آید و چون پروژه کامپاند به بهره برداری نرسیده و در گزارش مالی می آید، سهامداران فکر می کنند جدید است.  ما 50 میلیارد تومان سرمایه را برای ورود به بورس و تعریف طرحهای توجیهی تبدیل به 200 میلیارد تومان افزایش  دادیم و در 5 سال اخیر همین افزایش سرمایه بوده و افزایش سرمایه دیگری نداشتیم و برنامه ای هم برای افزایش سرمایه مد نظر نداریم. طرحهایی تعریف شده ولی این طرحهای جدید از منابع نقدینگی شرکت است، و با توجه به افزایش اعتبار شرکت می توانیم از خطوط اعتباری بانکها برای تامین مالی پروژه های جدید استفاده کنیم.

ورود پروپیلن جم به بورس استانبول
رمضانی در خصوص ورود سهام پروپیلن جم به بورس استانبول اعلام کرد: ما با شروع اقدامات برای ورود به بورس تهران با بورس استانبول مذاکراتی داشته و نامه نگاری مکتوب کردیم و مشخصات شرکت، صورتهای مالی را فرستادیم. البته فروش بین المللی محصولات ما شناخته شده است، استانداردهای بین المللی حسابداری را طراحی کردیم تا کلیات شرکت ما مورد تایید قرار دهند تا به عنوان اولین شرکت ایرانی بتواند در بورس استانبول سهامش را عرضه کند. در مکاتبه ای اعلام کردند
که در بورس تهران جلو بروید و همزمان در بورس استانبول وارد شوید.  البته به دلیل تفاوت دیدگاه سهامداران، ورود ما به بورس تهران با تاخیر انجام شد و استدلال سهامداران این بود که نباید این شرکت با این ارزش و سودآوری به بورس برود، ولی وقتی رسما سهام ما در بورس تهران عرضه شد، با بورس استانبول مکاتبه کردیم و استقبال کردند اما به دلیل حضور و فعالیت سهامداران اروپایی و آمریکایی در بورس استانبول، محدودیت هایی که تحریم ها ایجاد کرده بود مطرح کردند، لذا منتظر نتیجه مذاکرات برجام و بهبود شرایط بین المللی هستیم تا با توجه به چابکی شرکت در تولید و فروش و شفافیت مالی در همه ارکان،  تصمیم به ورود به بورس استانبول گرفته شود.

خوراک؛ مهمترین چالش پلی پروپیلن جم
مدیر مالی پروپیلن جم با بیان اینکه در برنامه توسعه شرکت، مهمترین چالش و دغدغه، تامین خوراک است افزود:  با توجه به ظرفیت اسمی 300 هزار تنی تولید، در صورت تامین خوراک می تواند تا 350 هزار تن در سال برسد. لذا محدودیت های خوراک مجتمع را با روش های مختلف از جمله پالایشگاه شازند تامین خوراک انجام دهیم. همچنین مذاکراتی انجام شده و توافقنامه های اولیه بسته شده که ما از پتروشیمی آبادان هم خوراک دریافت کنیم. البته خوراک آبادان کیمیکال گرید است که باید به پلیمر گرید تبدیل شود. در پروژه واحد خالص سازی مطالعات اولیه FS انجام شده که آیا این واحد در خروجی پالایشگاه آبادان باشد یا در ورودی شرکت باشد و ساخت این طرح امسال آغاز می شود و علاوه بر این پروژه نصب مخازن هم طراحی شده است که اگر احیانا خط تولید دچار مشکل شد بتوانیم محصول را در مخازن نگهداری کنیم. طراحی پروژه خالص سازی purification و طراحی و ساخت مخزن از برنامه هایی است که کارهای مطالعاتی اش انجام شده و در مرحله ارائه به هیات مدیره جهت تصمیم نهایی است.

جم پیلن؛ دارایی ارزشمند برای سهامداران
رمضانی در خصوص آینده سهام پروپیلن جم نیز گفت: شرکت پروپیلن جم محصول منحصر بفردی تولید می کند، خوراکش هم به دلیل اینکه عمده قرارداد تامین خوراک را با شرکت پتروشیمی جم دارد و از سوی دیگر هم حدود 60 درصد سهام جم پیلن را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دارد، بدیهی است که در جهت سود آوری شرکت حمایت های لازم را از پلی پروپیلن جم انجام دهد.
 در سال 98 حاشیه سود 38 درصدی داشتیم که حاشیه سود خوبی در صنعت است، با توجه به اینکه ثبات تولید و سودآوری شرکت تضمین شده و بازار صادراتی وجود دارد و سهام شرکت بنیادی است لذا توصیه می کنم جدای از نوسانات کلی که امروز در بازار سرمایه وجود دارد، سهام شرکت پروپیلن جم با نماد تجاری جم پیلن می تواند به عنوان یک دارایی با ارزش برای سهامداران تلقی شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی