۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۱۲۵۵۹۱

افزایش ۸۰ درصدی سودآوری فجر انرژی خلیج فارس

رییس مجمع عمومی سالیانه شرکت فجر انرژی خلیج فارس، با اشاره به تغییر نام این شرکت طبق مصوبه سال گذشته مجمع، گفت: افزایش تولید حداکثری که ناشی از تلاش های پیوسته تیم مدیریتی و کارشناسی برای افزایش تولید بوده، مهمترین عامل تحقق افزایش ۸۰ درصدی سودآوری شرکت شد.
افزایش ۸۰ درصدی سودآوری فجر انرژی خلیج فارس
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    مجمع عمومی سالیانه شرکت فجر انرژی خلیج فارس در سالن اجتماعات هلدینگ خلیج فارس با حضور ارکان مجمع برگزار شد.
مدیرعامل این شرکت در گزارشی به مجمع اظهار داشت: در حال حاضر شرکت فجر جهت نیل به اهداف بلند مدت و چشم انداز خود و پایداری و افزایش سود آوری، در حال بررسی و ایجاد بسترهای مناسب جهت فروش محصولات تولیدی در خارج از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و در پی دستیابی به بازار فروش جدید است. 
غلامعلی زال خانی تصریح کرد: با احداث و بهره‌برداری از  طرح‌های جدید تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی در سنوات آتی به میزان تولید و فروش محصولات این شرکت افزوده شود.
وی با بیان اینکه شرکت فجر انرژی خلیح فارس با حجم سرمایه گذاری نزدیک به ۲ میلیارد یورو ، به عنوان اولین مجتمع تولید یوتیلیتی و سرویس‌های حیاتی متمرکز در ایران  از سال ۱۳۸۳، دومین شرکت از نظر حجم سرمایه‌گذاری مالی در صنعت پتروشیمی کشور بعد از شرکت پتروشیمی بندرامام است، افزود:این مجتمع عظیم ، پیشرفته و مدرن، به‌عنوان قلپ تپنده در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) دردو ناحیه ۱ و ۲در سایت ۲و سایت ۴ مستقر شده‌ که عملیات تولید و توزیع سرویس‌های حیاتی به شرکت‌های مستقردر این منطقه که قریب به ۴۳ درصد صنعت پتروشیمی کشور را شامل می‌شوند را بر عهده دارد.
مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس، ۳۱ شرکت را مشتری محصولات بفجر عنوان کرد و افزود: ۶ شرکت پتروشیمی اروند ۲۱ درصد ، مارون ۲۱درصد ، امیرکبیر ۱۵درصد ، شهید تندگویان ۱۱ درصد ، فن آوران ۵ درصد  و شرکت مدیریت شبکه برق ایران ۸ درصد عرضه شده است و ۱۹ درصد محصولات و خدمات نیز به سایر شرکتهای مستقر در منطقه از جمله شرکت‌های پتروشیمی کارون، بوعلی سینا‌، رازی، غدیر، خوزستان، رجال، نویدزرشیمی، تخت جمشید، اداره بنادر و کشتیرانی، پایانه‌ها،شیمی بافت و سایر شرکتها عرضه شده است.
زال خانی یکی از چالش‌های شرکت در گذشته را بدهی‌های ارزی عنوان کرد و گفت: بدهی‌های بلند مدت ارزی بر عملکرد سود و زیان پایان سال شرکت تاثیر‌گذاشته بود که قسمت عمده‌ای از آن در سال گذشته تسویه شده و مابقی آن نیز در سال ۹۹ با نرخ نیمایی تسویه شد و این شرکت دیگر بدهی ارزی ندارد.
وی جرایم محیط زیستی را از چالش‌های این شرکت عنوان کرد و ادامه داد: الزامات سازمان حفاظت محیط زیست استان جهت رفع آلایندگی با پیگیری های مستمر در حال رفع شدن است، مطابق با ماده ۳۸  قانون مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های مندرج در لیست آلایندگی می‌بایست یک درصد درآمد و فروش سالیانه را بابت عوارض آلایندگی پرداخت کنند که با توجه به الزامات محیط زیستی و بودن نام فجر در فهرست شرکتهای آلاینده،  خوشبختانه با برگزاری جلسات متعدد در سطح معاونین و رییس سازمان حفاطت محیط زیست کشور و ارایه گزارش های کارشناسی و فنی در خصوص خدمات تصفیه پساب سایر شرکتهای تولیدی منطقه  بعنوان یک مسیولیت اجتماعی، شرکت فجر از این فهرست خارج  شده است که البته تاکید می‌کنم ما دغدغه حفظ محیط زیست را داریم و تلاش حداکثری ما برای کمک به این موضوع مهم است.
افزایش تولیدات ، افزایش عرضه برق مازاد بر مصرف مشتریان منطقه به شبکه سراسری برق ایران با توجه به توجیهات فنی اقتصادی حاصله و تعدیل  نرخ محصولات، پیگیری و رفع مغایرت‌ها و وصول مطالبات سنواتی و معوقه حسابهای فی مابین مشتریان، دستیابی به بیش از ۱۰۰۰ روز تولید پیوسته و بدون توقف، افزایش پایداری و بهره‌وری تولید شبکه برق واحدهای نیروگاهی از جمله دستاوردهای شرکت در ۹۸ بود که مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس به آن اشاره کرد.
زال خانی با اشاره به رشد ۲۵۰ درصدی سهام این شرکت در یکسال گذشته، سود خالص محقق شده شرکت در سال ۹۸ را ۱۳ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
در ادامه رییس مجمع کاهش نرخ سوخت از ۲۶۰ تومان به ۱۳۲ تومان با تغییر نام شرکت را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده شرکت عنوان کرد.
افشار سرکانیان با اشاره به قرار داشتن فجر انرژی خلیج فارس در بین پنج شرکت شفاف بورس، اظهار داشت: سهامداران این شرکت بسیار فهمیم و دقیق هستند و شاهد هستند که سودآوری شرکت که از سال ۹۳ تقریبا یکسان بود در سال‌۹۷، ۳۰ درصد افزایش یافت و این سودآوری در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش يافت که بخش زیادی از این افزایش سود ناشی از اعمال نرخ‌های جدید یوتیلیتی است.
مدیرمالی هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم مصوبه سال گذشته افزایش سرمایه بفجر انجام نشد، اظهار داشت: طبق مصوبه مجمع در این باره گزارش کارشناسی تهیه شد و با توجه به این گزارش و جلساتی که گذاشتیم به این نتیجه رسیدیم که تجدید ارزیابی به دلیل تعیین تکلیف نشدن زمین‌های موردنظر هر چند که می‌تواند موجب به نفع شرکت شود اما به نفع سهامداران نیست.
سرکانیان تصریح کرد: با توجه به موجی که در بازار سرمایه به راه افتاده، خیلی از افراد فکر کنند افزایش سرمایه کاملاً به نفع سهامداران است در صورتی که این موضوع درباره همه شرکت‌ها و سهام‌ها صدق نمی‌کند.
وی افزود: افزایش سرمایه در این بازار برای شرکت‌هایی که از لحاظ ساختار سرمایه مشکل دارند جذاب است اما برای شرکت های پتروشیمی که دارای ساختاری حساب شده و منظم هستند الزاما اینگونه نیست.
در ادامه مجمع گزارش مالی شرکت با اکثریت آرا به تصویب رسید.
همچنین بودجه مسئولیت اجتماعی این شرکت که در سال گذشته دو و نیم میلیارد تومان بود با افزایش ۱۰۰ درصدی، ۵ میلیارد تومان تصویب شد تا در قالب مصوبات شورای راهبردی هزینه شود.
در پایان با اکثریت آرا سود سهام بفجر ۲۰۰ تومان به تصویب رسید که این سود از طریق سامانه سجام برای سهامداران واریز خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی