۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۲۹۷۲۰

هزینه‌های تولید نفت و میعانات گازی در سال ۹۷

براساس صورت مالی شرکت ملی نفت ایران در سال 1397، هزینه های تولید نفت خام و میعانات گازی توسط این شرکت در سال مذکور، 19 هزار و 348 میلیارد تومان بوده است.
هزینه‌های تولید نفت و میعانات گازی در سال ۹۷
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   یکی از بخش هایی که در قالب یادداشت های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت های دولتی، توضیحاتی درباره آن ارائه می شود، بهای تمام شده محصولات این شرکت هاست.
براساس صورت مالی شرکت ملی نفت ایران در سال 1397، مجموع سود ناخالص (فروش محصولات منهای بهای تمام شده آنها) این شرکت در سال مذکور 26 هزار و 367 میلیارد تومان و نسبت سود ناخالص به فروش 5.4 درصد بوده است.

*جزئیات بهای تمام شده محصولات شرکت ملی نفت در سال 97
براساس این گزارش، جزئیات بهای تمام شده نفت خام، میعانات گازی و سایر محصولات فروخته شده شرکت ملی نفت ایران در سال 1397 که بالغ بر 463 هزار و 848 میلیارد تومان بوده، در جدول زیر آمده است:

مطابق این جدول، 94 درصد بهای تمام شده محصولات شرکت ملی نفت ایران در سال 1397 ناشی از سهم دولت (دولت و صندوق توسعه ملی) از درآمدهای ناشی از فروش داخلی و خارجی نفت خام و میعانات گازی بوده که رقمی بالغ بر 436 هزار و 130 میلیارد تومان بوده است. براساس قانون، سهم شرکت ملی نفت ایران از درآمدهای ناشی از فروش داخلی و خارجی نفت خام و میعانات گازی، صرفا 14.5 درصد بوده و مابقی سهم دولت (دولت و صندوق توسعه ملی) است.

*جزئیات سهم دولت و صندوق توسعه از درآمدهای ناشی از فروش نفت و میعانات گازی
براساس صورت مالی شرکت ملی نفت ایران در سال 1397، جزئیات محاسبه سهم دولت (دولت و صندوق توسعه ملی) از درآمدهای ناشی از فروش داخلی و خارجی نفت خام و میعانات گازی در جداول زیر آمده است:


براساس این گزارش، مبلغ کل ارزش نفت‌خام تحویلی به پالایشگاه ها در سال 1397 از طریق حاصل ضرب مقادیر ماهانه تحویلی به پالایشگاه ها در نرخ میانگین صادرات نفت در مبادی اولیه و نرخ میانگین تسعیر ارز با در نظرگرفتن  95 درصد قیمت در همان ماه به دست آمده که مقادیر مذکور به تایید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی رسیده است.
به موجب ماده 7 قرارداد موضوع بند «ح» ماده 1 قانون الحاق برخی موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و دستورالعمل حسابداری مربوط، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در سال 1397 معادل 85.5 درصد ارزش نفت صادراتی، نفت عرضه شده در بورس، نفت تحویلی به مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها اعم از خصوصی و دولتی که درصد آن حسب بند «الف» تبصره 1 قانون بودجه سال 1397 کل کشور تعیین شده است و همچنین سهم دولت بابت نفت تحویلی به پالایشگاههای داخلی را به بدهکار حساب بهای تمام شده نفت خام و میعانات گازی منظور نماید.
ضمناً در اجرای ماده 12 قرارداد منعقده، مخارج حمل، بیمه و انبارداری نفت خام انتقالی به مبادی ثانویه در خارج از کشور (طرح سیف) به عهده شرکت ملی نفت ایران بوده است.

*هزینه تولید نفت خام و میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران در سال 97
براساس صورت مالی شرکت ملی نفت ایران، مجموع هزینه تولید محصولات این شرکت در سال 1397 بالغ بر 28 هزار و 422 میلیارد تومان بوده که بیش از 58 درصد آن یعنی 16 هزار و 681 میلیارد تومان، هزینه تولید نفت خام برای صادرات و مصرف داخلی بوده است. هزینه تولید میعانات گازی هم 2 هزار و 667 میلیارد تومان بوده است.
گفتنی است هزینه تولید شامل استهلاک، دستمزد و سایر هزینه های مرتبط با تولید می باشد.

  میزان تولید نفت خام و میعانات گازی و سایر محصولات شرکت ملی نفت ایران در سال 1397 از اینجا قابل مشاهده است.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی