۳
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۱۳۰۵۷۴

آزمایشگاه نفت تهران در شمار آزمایشگاه های مرجع

معاون سلامت کار، خانواده و HSE بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، با اعلام دریافت مجوز سطح دو برای آزمایشگاه خدمات بهداشت حرفه ای بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران ، از جایگیری این آزمایشگاه درمیان مجهز ترین آزمایشگاه های کشورخبرداد و گفت: این آزمایشگاه در شمار آزمایشگاه های بهداشت حرفه ای مرجع در کشور است.
آزمایشگاه نفت تهران در شمار آزمایشگاه های مرجع
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    دکتر افشین بلوری افزود: با تجهیز آزمایشگاه بهداشت حرفه ای، در سه بخش ارگونومی، فیزیکی وشیمیایی امکان ارایه خدمات  نمونه برداری،ارزیابی و آنالیز دربهداشت ودرمان صنعت نفت فراهم  شده است  تا  از این پس شرکت های نفتی از دریافت خدمات خارج از مجموعه صنعت نفت در این زمینه بی نیاز شوند.
 وی توضیح داد:  باتوجه به اینکه این آزمایشگاه وابسته به تشکیلات صنعت نفت است، نگاهی کاملا کارشناسی و فنی را در ارزیابی دارد وصرف نظر ازمنافع اقتصادی از اهداف راه اندازی این آزمایشگاه، صحت و دقت آزمایشات مد نظراست.
 وی با بیان اینکه مسئول فنی آزمایشگاه بهداشت حرفه ای و کارشناسان این مرکز علاوه بر اینکه دارای صلاحیت علمی ، فنی و تجربی هستند، از شرایط کار و محیط صنعت نفت کاملا شناخت دارند و حساسیت های صنعت نفت را می دانند.
 بلوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رابطه نزدیکی میان آسیب های محیط کار و سلامتی افراد وجود دارد، فعالیت بهداشت ودرمان صنعت نفت تهران درهر دو زمینه، سلامت کارکنان و ارزیابی عوامل زیان آور محیط  کار و شناسایی آسیب های ناشی از آن، بسیار کمک کننده است.
 وی توضیح داد: از مزایای اجرای ارزیابی عوامل زیان آور محیط کار شرکت های نفتی می توان به وجود سوابق وضعیت سلامتی کارکنان اشاره کرد که استفاده از این اطلاعات، هم زمان با ارزیابی های آزمایشگاهی صحت و دقت را بالا می برد، همچنین شرکت ها می توانند مطمئن باشند اندازه گیری ها به صورت محرمانه است واطلاعات با امانت داری کامل در بهداشت ودرمان صنعت نفت  تهران حفظ می شود.
    بلوری با اشاره به وجود تجهیزاتی از برندهای قابل اعتماد و دقیق اروپایی در این آزمایشگاه گفت: در بخش ارزیابی شیمیایی دستگاه های گازکروماتوگرافی و جذب اتمی موجود در آزمایشگاه جهت آنالیز نمونه های گازها و بخارات و فلزات مورد استفاده قرار میگیرد که از نقاط قوت آزمایشگاه می باشند..
وی افزود: یکی از آزمایشات مهمی که امکان انجام آن در این آزمایشگاه وجود دارد، انجام آزمایشات بیولوژیک در خصوص اندازه گیری فلزات  مثل سرب یا جیوه،روی ، کادنیوم و... در مایعات بیولوژیک بدن مثل خون و ادرار است. 
  در ادامه آزاده طالبان، مسئول بهداشت حرفه ای بهداشت و درمان صنعت نفت تهران و مسئول فنی آزمایشگاه بهداشت حرفه ای با توضیح اینکه رسالت واحدبهداشت حرفه ای تأمین بالاترین حد سلامتی برای کارکنان از طریق ایجاد محیط کار سالم است، افزود:  اولین مرحله در پیشبرد اهداف ، شناسایی و ارزیابی و ارزشیابی عوامل زیان آور محیط کار است.
وی گفت: اگرچه  درحال  حاضربراساس  استاندارد های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، مجوز سطح دو  آزمایشگاه  بهداشت حرفه ای را دریافت کرده ایم اما  با توجه به تجهیزات وامکانات موجود در این آزمایشگاه، از الزام های  این سطح بالاتر هستیم و در صورت نیاز می توانیم برای  کسب مجوز سطح 3 اقدام کنیم .
 وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر آزمایشگاه بهداشت حرفه ای بهداشت و درمان صنعت نفت تهران، در شمار آزمایشگاه های مرجع  و تخصصی بهداشت حرفه ای کشور است.
 وی با اشاره به اینکه بر اساس دستور العمل ها درهر سه حوزه ارگونومیکی، شیمیایی و فیزیکی باید تجهیزات دقیق و کامل باشد. گفت: درحال حاضرتجهیزات این آزمایشگاه در بحث عوامل فیزیکی: شامل نورسنج، صدا سنج ، سنجش پرتو های غیریونیزان ومیادین الکترومغناطیس ، شرایط جوی و تهویه، در عوامل شیمیایی ارزیابی گازها و بخارات، گردوغبارهای تنفسی و کلی، دمه های فلزی و... به صورت کوتاه مدت و بلند مدت و در بخش عوامل ارگونومیکی، تجهیزات آنتروپومتری و شیت های ارزیابی پوسچرها را در برمی گیرد.
 وی توضیح داد : شرکت های نفتی در حوزه آلاینده سنجی و رعایت استاندارد های مرتبط و طبقه بندی مشاغل سخت و زیان آور کارکنان می توانند از خدمات آزمایشگاه  ما بهره مند شوند که روش کار و آنالیز عوامل زیان آور بر اساس استاندارد های وزارت بهداشت صورت می پذیرد.
 وی  توضیح داد:شرکت های نفتی، برای کسب  استانداردهای سیستم های مدیریتی ، باید نسبت به کاهش  مخاطرات بهداشتی اقدام کنند واقدامات کنترلی دراین زمینه را ثبت کنند و بسته به فرآیندها، در مرحله اول،  شناسایی مخاطرات و آنالیز آن ها را انجام دهند.
 طالبان تصریح کرد: برای انجام پروژه های آلاینده سنجی ، تعامل بیشتری را با کارشناسان HSE شرکت ها انجام می دهیم و نوع آلاینده ها و تعداد نمونه ها بسته به فرایندهای موجود در شرکت تعیین و برمبنای روش های استاندارد بین المللی و کشوری صورت می پذیرد.همچنین به زودی  لیست خدمات قابل ارائه  به شرکت ها در 26  عنوان ارایه می شود.
  لازم به  یاد آوری است  که دو کارشناس بهداشت حرفه ای و یک کارشناس متخصص شیمی کاربردی  به همراه  مسئول فنی در این آزمایشگاه مشغول به کار هستند که از فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کشور هستند و مهارت های عملی درحوزه نمونه برداری و آنالیز عوامل زیان آور را درمحیط کاردارند .
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی