۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۱۳۱۴۶۱

سهم جذاب پتروشیمی ارومیه در بازار سرمایه

رسول اشرف زاده با اشاره به روند توسعه تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی ارومیه، گفت: مطالعات اقتصادی ساخت اولین پارک پتروشیمی در ارومیه با هدف تولید 6 محصول جدید از خوراک «ملامین» تولیدی پتروشیمی ارومیه آغاز شده است .
رسول اشرف زاده
رسول اشرف زاده
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   رسول اشرف زاده مدیرعامل گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول)  اظهار کرد: پتروشیمی ارومیه در سال 1370 جهت تولید 4 هزار تن کریستال ملامین و 40 هزار تن سولفات آمونیوم آغاز و در سال 1374 به بهره برداری رسید. با توجه به قابلیت و‌پتانسیل های موجود این شرکت در چند مرحله توانست با افزایش ظرفیت و‌ اجرای طرح های توسعه ای، تولید خود را به 184 هزار تن برساند.
وی ادامه داد: این شرکت محصولات متعددی مانندکریستال ملامین، اسید سولفوریک و سولفات آمونیوم تولید می کند و این محصولات قابلیت توسعه صنایع پایین دستی را دارد. بدین ترتیب با وجود خوراک اسید سولفوریک واحدی در این مجموعه پتروشیمی به نام سولفات پتاسیم راه اندازی شده و به بهره برداری رسیده است.
اشرف زاده ادامه داد: طرح سولفات پتاسیم طرحی ارزشی و استراتژیک در تکمیل زنجیره تولید است و در کشاورزی به عنوان کود شیمیایی، مواد آزمایشگاهی و یا کاتالیست مورد استفاده قرار می گیرد.
اشرف زاده درباره نیاز به این محصول در داخل گفت: بخشی از نیاز کشور به این محصول از خارج وارد می شده است و از زمانی که تولید این محصول در پتروشیمی ارومیه آغاز شده است ضمن تامین نیاز کامل کشور می توان در آینده مازاد تولید این محصول را نیز صادر کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
مدیرعامل پترول درباره سرمایه گذاری صورت گرفته در طرح سولفات پتاسیم بیان کرد: کل سرمایه گذاری این طرح 585 میلیارد ریال بوده است و با توجه به طرح های پایین دستی و طرح ارزشی سولفات پتاسیم، درآمد سالانه این طرح 465 میلیارد ریال خواهد بود و به عبارتی کمتر از دو سال کل سرمایه گذاری صورت گرفته در این طرح بازخواهد گشت.
به گفته وی، مطالعات اقتصادی ساخت اولین پارک پتروشیمی در ارومیه با هدف تولید 6 محصول جدید از خوراک «ملامین» تولیدی پتروشیمی ارومیه آغاز شده است که می توان با سرمایه گذاری 90 تا 253 میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی زمینه احداث 6 واحد در قالب پارک پتروشیمی ملامین فراهم خواهد شد.

دهه فجر؛ آغاز اجرای طرح توسعه محور پلی آمونیوم کلراید
وی به محصولات جانبی در پتروشیمی ارومیه و پیگیری خط مشی تکمیل زنجیره تولید اشاره کرد و گفت: با توجه به محصولات جانبی در پتروشیمی ارومیه یعنی اسید کلریدریک، برای این محصول نیز طرحی به نام پلی آمونیوم کلراید به عنوان طرح توسعه در پتروشیمی ارومیه تعریف شده است که عملیات اجرایی آن از دهه مبارکه فجر آغاز می شود. به عبارتی با این طرح توسعه، زنجیره ارزش در پتروشیمی ارومیه تکمیل می شود.
وی ادامه داد: ما در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن به دنبال تکمیل زنجیره ارزش بوده و هستیم واین خط مشی را به طور کامل در پتروشیمی ارومیه پیاده سازی کردیم.
وی ضمن اشاره به اشتغالزایی طرح سولفات پتاسیم در پتروشیمی ارومیه گفت: این طرح می تواند 50 نفر را به صورت مستقیم و ۱۹۰ نفر را به صورت غیر مستقیم مشغول به کار کند و نکته حائز اهمیت اینکه بالای 95 درصد این نیروها بومی هستند و ما همواره در طرح ها و پروژه ها، با نیروهای بومی همکاری می کنیم.
مدیرعامل پترول درباره بورسی شدن پتروشیمی ارومیه و استقبال خوب سهامداران از این سهم در بازار سرمایه گفت: در مرداد ماه امسال سهام پتروشیمی ارومیه با رکوردی به یادماندنی عرضه شد و 5 میلیون و 415 نفر در عرضه اولیه پتروشیمی ارومیه در بورس خریدار بودند.

سهم جذاب پتروشیمی ارومیه در بازار سرمایه
وی ضمن ارائه امیدواری به سهامداران به ارزندگی سهم پتروشیمی ارومیه اشاره کرد و تاکید کرد: با برنامه ریزی توسعه ای و نوع فعالیت وسودهی که در پتروشیمی ارومیه شده است اعلام می کنیم که سهم پتروشیمی ارومیه از سهام های خوب پترول است و با افتتاح سولفات پتاسیم و طرح واحد پلی آمونیوم کلراید که واحد توسعه ای است قطعا در ارزشمندی سهام پتروشیمی ارومیه بسیار تاثیرگذار خواهد بود در نتیجه به سهامداران پیشنهاد می کنیم همچنان سهامدار "شاروم" باشند.
اشرف زاده درباره پروژه های پتروشیمی لردگان، ایلام و ارومیه گفت: این طرح ها و پروژه های گروه سرمایه گذاری ایرانیان، تجلی اراده ملی و خودباوری در سال جهش تولید بوده است.
وی ضمن اشاره به تحریم ها و محدودیت های ناشی از آن گفت: در این سال ها گفته ام و باز هم می گویم که تحریم ها با وجود محدودیت زمینه شکوفایی شده است و با افتتاح طرح های پتروشیمی در پروژه ها دیدیم که این بهره برداری ها بدون مساعدت با متخصصین خارجی آغاز و تکمیل است. از سوی دیگر این پروژه ها مانند دانشگاهی برای نیروهای متخصص جوان ایرانی بوده است که این متخصصین چند سال آینده به قدری توانمند و قابل می شوند که خود می توانند در صنایع دیگر قابلیت توسعه را فراهم آورند و این همان تجلی خودباوری در صنعت پتروشیمی بوده است.

منبع: نیپنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اره مثل پترول حتما
گول حرفات رو نمی خوریم
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی