۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۱۳۳۳۰۲

تولید ۸۰ درصد گاز کشور از پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به تولید ۱۳ میلیارد مترمکعب گاز از فاز ۱۹ پارس جنوبی در ۱۰ ماه امسال گفت: این فاز ۱۰ تا ۱۱ درصد گاز مجتمع گاز پارس جنوبی و ۸ درصد گاز کشور را تولید می‌کند.
تولید ۸۰ درصد گاز کشور از پارس جنوبی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   پارس جنوبی، به عنوان یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج‌فارس در فاصله حدود 100 کیلومتری ساحل استان بوشهر قرار دارد.
از 9700 کیلومتر مربع مساحت میدان گازی پارس جنوبی،  3700 کیلومتر مربع آن متعلق به جمهوری اسلامی ایران و 8 درصد کل ذخایر گاز جهان و 47 درصد ذخائر گاز شناخته شده کشور است.
یکی از طرح‌های مهمی که در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته توسعه میدان مشترک گاز پارس جنوبی با هدف تامین گاز مورد نیاز مجتمع‌های صنعتی، تولیدی، نیروگاه‌ها، گاز رسانی به منازل، واحدهای صنفی، تولید خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و صادرات محصولات جانبی آن از جمله  میعانات گازی، گاز مایع و گوگرد است.
در اجرای این طرح توسعه، 24 فاز گازی در عسلویه و کنگان استان بوشهر طراحی و اجرایی شده که به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، واحد‌های جانبی پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی به عنوان آخرین فاز، آماده بهره‌برداری هستند و تا پایان امسال و اوایل سال آینده به طور کامل وارد مدار تولید می‌شوند.
محمد مشکین‌فام  با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت سال آینده نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی آماده راه‌اندازی می‌شود اظهار داشت: هم‌اکنون روزانه 692 میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود که بیش از برنامه مصوب وزارت نفت است.

تولید روزانه 51 میلیون متر مکعب گاز شیرین از فاز 19 پارس جنوبی
مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی  با بیان اینکه این فاز در سایت جدید مجتمع گاز پارس جنوبی در کنگان قرار دارد اظهار داشت: فاز 19 پارس جنوبی به عنوان پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی ایرانی‌ترین پالایشگاه این مجموعه است که با تلاش متخصصان ایرانی طراحی، ساخته، تجهیز و راه‌اندازی شده و نقش مهمی در تامین گاز مصرفی کشور دارد.
سهیل رفیعی به تولید گاز از پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی پرداخت و با بیان اینکه در 10 ماه امسال 13 میلیارد مترمکعب گاز شیرین در این پالایشگاه تولید و به شبکه سراسری انتقال یافته است گفت: تولید گاز در فاز 19 پارس جنوبی نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 تا 8 درصد افزایش یافته است.
وی، تولید 15 میلیون بشکه میعانات گازی، 300 هزار تن اتان، 250 هزار تن ال.پی.جی و 71 هزار تن گوگرد را از دیگر تولیدات پالایشگاه دهم در 10 ماه امسال دانست و بیان کرد: این میزان تولید نسبت به سال گذشته افزایش یافته به‌گونه‌ای که در بوتان 70 درصد، پروپان 200 درصد، اتان 360 درصد در 10 ماه امسال نسبت به سال قبل افزایش تولید داشته‌ایم.
مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه اکنون روزانه 51 میلیون مترمکعب گاز از پالایشگاه‌های فاز 19 پارس جنوبی گاز تولید می‌شود تصریح کرد: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 7 تا 8 درصدی دارد.
رفیعی، از افزایش تولید در فاز 19 پارس جنوبی در برنامه‌های آینده خبر داد و بیان کرد: تامین سوخت گاز منازل، واحدهای صنعتی، تولیدی، تجاری و  نیروگاه‌ها و کارخانجات و  تامین خوراک پتروشیمی‌ها و صادرات محصولات جانبی از ویژگی‌های پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت‌ها و رفاه جامعه وابسته به تولیدات پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی است خاطر نشان کرد: اکنون حدود 80 درصد گاز مورد نیاز کشور از مجتمع گاز پارس جنوبی حاصل می‌شود.
مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی، ویژگی فاز 19 پارس جنوبی را برشمرد و تصریح کرد: پالایشگاه گازی فاز 19 پارس جنوبی دارای 4 ردیف گازی و شامل واحدهای شیرین‌سازی گاز، آبگیری، تولید ال.پی.جی، گوگرد و میعانات گازی است.
رفیعی، ارزش افزوده تولیدات فاز 19 پارس جنوبی را بسیار بالا دانست و تصریح کرد: این فاز 10 تا 11 درصد گاز مجتمع گاز پارس جنوبی و 8 درصد گاز کشور را تولید می‌کند.
وی، با اشاره به اینکه پالایشگاه 19 پارس جنوبی به بهترین نحو ممکن با ایمنی بالا در حال تولید انواع محصولات است گفت: تولیدات انواع محصولات فاز 19 پارس جنوبی در سال جاری نسبت به سال قبل 10 تا 20 درصد افزایش یافته و در بخش‌های مختلف ال.پی.جی افزایش 250 تا 350 درصدی ثبت شده است.

منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی