۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۳۴۳۵۲
وزیر نفت خبر داد:

تاسیس صندوق پژوهش و فناوری نفت

زنگنه گفت: صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه شروع به کار کرده و باید تلاش کنیم که امسال افزایش سرمایه داشته باشد.
تاسیس صندوق پژوهش و فناوری نفت
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    بیژن زنگنه وزیر نفت صبح امروز (بیست و سوم فروردین ) در آیین افتتاح صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت بیان کرد: قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی که امروز امضا می‌شوند نتیجه تلاش گروهی بزرگ برای توسعه فناوری است. آینده کشور نه در گرو تولید سنتی بلکه در گرو توسعه فناوری ملی است. 
او افزود: وزارت نفت سال‌هاست به موضوع دانش‌بنیان توجه جدی داشته است. شرکت‌های‌ پتروپارس، مپنا، فرآب دانش‌بنیانی‌هایی هستند که کارهای مهمی در صنعت برق و نفت انجام دادند و به حق دستاورد آن‌ها سبب افتخار است.
وزیر نفت ادامه داد: تولید فولاد مقاوم به سیال ترش آخرین کاری است که در سال گذشته به نتیجه رسیده  و توانستیم بخش اصلی ورق های خط لوله گوره به جاسک را با همکاری مثلثی از وزارت نفت، فولاد مبارکه و اکسین خوزستان به نتیجه برسانیم. انواع کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مصرفی در فرآیند تولید، بخش دیگری از کار‌ها بود و کاری که اکنون خیلی جدی در همین راستا در حال ادامه آن هستیم، ساخت انواع ماشین‌های دوار مثل توربین‌ها و کمپرسور‌های انتقال و کمپرسور‌های فرآیندی است.
او گفت: امسال سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" است و ما نیز در جلساتی که داشتیم، تصمیمات مهمی گرفتیم. این که از شرکت‌های فناور یعنی دانش بنیان‌ها و استارتاپ‌ها، بیشتر پشتیبانی کنیم و اگر موانعی بر سر راه آن هاست، برداریم.
وزیر نفت تصریح کرد: صنعت نفت برای حمایت از این شرکت‌های فناور، دو کار مهم را انجام داده که ادامه دارد؛ یکی تاسیس پارک فناوری و نوآوری نفت است که اساسنامه آن تایید، ارکان آن مستقر و فعال، مکان آن نیز در نظر گرفته شده و در حال فعالیت است. تاکنون چندین مورد از این پارک‌ها در کشور با همت وزارت علوم تاسیس شده، اما این پارک نفت، جزو اولین مواردی است که از طرف بخش تقاضا تاسیس شده است.
او افزود: همچنین صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به صورت غیردولتی تاسیس شد که ‌می‌توان گفت اولین صندوقی‌ است که به دلیل تقاضا ایجاد شده که این مسئله مهمی در صنعت نفت است که بزرگترین سرمایه گذاری‌های کشور در آن صورت می‌گیرد و ‌می‌تواند بزرگترین محرک برای اقتصاد در بخش‌های فناور باشد.
زنگنه همچنین گفت: این صندوق با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه شروع به کار کرده و باید تلاش کنیم که امسال افزایش سرمایه داشته باشد. ما نیز از طریق امکانات دیگری که تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در اختیار مان گذاشته و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع را اجازه داده که برای پشتیبانی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور هزینه کنیم، می‌توانیم به این صندوق کمک کنیم.
او اظهار کرد: امسال طرح‌های زیادی در دست اجرا داریم که باید با استفاده از این دو اهرم یعنی پارک نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و با همراهی اجزای دیگری مثل بانک تجارت و صندوق نوآوری و شکوفایی، آن‌ها را اجرا کنیم. این طرح‌ها شامل احیای چاه‌های مرده و کم بازده است که در این زمینه برای شرکت‌های فناور تقاضا را عرضه می‌کنیم.
زنگنه در پایان گفت: همچنین از شرکت‌های فناور برای نمک زدایی خرید خدمت می‌کنیم. طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی و خرید تضمینی که یک رکن آن گواهی کیفیت است و انجمن نفت ایران مسئول آن شده نیز از جمله این طرح‌هاست.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی