۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۱۳۴۳۷۱

ظریف:هیچ نشت موادی در نطنز نداریم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، توضیحاتی درخصوص حادثه نطنز ارائه کرد.
ظریف:هیچ نشت موادی در نطنز نداریم
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای  اسلامی در تشریح نشست امروز این کمیسیون، با حضور وزیر خارجه،  با بیان اینکه در این جلسه سه موضوع بررسی شد، اظهار داشت: برنامه جامع همکاری ایران و چین که در تهران و بین وزرای خارجه دو کشور امضا شد، روند مذاکرات ایران و 1+4 در وین و تحولی که روز گذشته در سایت هسته ای نطنز شهید احمدی روشن رخ داده و واکنش هایی که باید جمهوری اسلامی نسبت به آن اقدام انجام دهد در این جلسه بررسی شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: آقای ظریف درباره حادثه ای که در نطنز رخ داده این را گفت که ابعاد مختلف این حادثه در حال بررسی است اما ارزیابی های اولیه حکایت از آن دارد که اقدام جنایتکارانه و تروریسم هسته ای رخ داده که از این جهت می توانسته آسیب زننده باشد. هر چند که هیچ نشت موادی رخ نداده اما با ایجاد خرابکاری در برق سایت هسته ای نطنز سعی کردند برنامه هسته ای و روند غنی سازی در این سایت را تحت تأثیر قرار دهند.
نماینده تهران در مجلس اظهار داشت: به گفته آقای ظریف واکنش ایران این خواهد بود که اولا غنی سازی به هیچ وجه متوقف نمی شود. ما تلاش می کنیم این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم آن هم با استفاده از جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر و با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول.
عموئی با اشاره به توضیحات وزیر خارجه درباره برنامه جامع همکاری ایران و چین گفت: آقای ظریف به روند جابجایی قدرت در دنیا اشاره کرد که به سرعت در حال رخ دادن است و نظم بین المللی جدیدی را شکل خواهد داد. وزیر خارجه گفت که چین به عنوان کشور مهمی در آینده و در نظم بین المللی شناخته می شود لذا ما باید روابط مان با چینی ها را به یک روابط مستقل و پایدار تبدیل کنیم آن هم فارغ از مواضع سایر کشورها.
وی افزود: طبق توضیحات ارائه شده این برنامه جامع همکاری شامل دیدگاه های دو کشور برای توسعه همکاری ها است. برنامه ای که کمک می کند روابط بلندمدت پایدار بین ایران و چین داشته باشیم. در ادامه آقای ظریف گزارشی از روند گفت وگوها بین دو کشور در سال های گذشته ارائه کرد. سفر موثری که آقای شی جی پینگ به تهران در سال 94 داشته که در ارتقای همکاری های ایران و چین به سطح همکاری راهبردی تأثیرگذار بوده است.
نماینده تهران در مجلس با اشاره به صحبت های وزیر خارجه در بحث مذاکرات هسته ای گفت: طبق توضیحات ارائه شده مذاکراتی بین ایران و 1+4 در وین در جریان است. آقای ظریف اشاره داشت که در حال حاضر ایده توافق گام به گام را نمی پذیریم و هیچ گام میانی برای اجرای تعهدات آمریکا قبول نداریم. سیاست نظام این است که باید کلیه تحریم ها رفع شود و بعد از آن هم راستی آزمایی صورت گیرد. از همین جهت در مذاکرات ایران و 1+4 سه موضوع مورد بحث است؛ اول اینکه چه تحریم هایی وجود دارد که باید رفع شود، نکته دوم اینکه اقدامات ایران در بحث هسته ای چه خواهد بود و سومین نکته نیز این است که مکانیسم راستی آزمایی چطور است و باید درباره این سه موضوع بین ایران و 1+4 گفت وگو شود.
عموئی ادامه داد: در این چارچوب آقای ظریف تأکید کرد از دید ما اقدامات مربوط به ایران در برجام به طور دقیق روشن شده و باید اقدامات طرف مقابل به طور دقیق شناسایی شود. علاوه بر این در این مذاکرات بین ایران و آمریکا هیچ گفت وگوی مستقیم و غیرمستقیم صورت نمی گیرد و طرف گفت وگوی ایران، کشورهای 1+4 هستند و آن ها بوده که باید اقدامات آمریکا را از ایالات متحده به روش خود مطالبه کنند. از این جهت اقدامات ایران روشن است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سایر نمایندگان حاضر در جلسه به طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند. آن ها بر حفظ مواضع اصولی کشورمان در مذاکرات تأکید کردند و لغو کلیه تحریم ها و راستی آزمایی دقیق آن و سپس اقدام از جانب کشورمان را خواستار شدند. آن ها بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نیز تأکید کردند.
عمویی اظهار داشت: نمایندگان درباره سد کمال خان در افغانستان، مذاکرات وزیر خارجه در کشورهای آسیای میانه و پیگیری موضوع زندانیان ایران در خارج از کشور نیز مطالبی را مطرح کردند که وزیر خارجه درباره آن پاسخ داد.

منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی