۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۱۳۵۴۳۷

درخواست ایران از عربستان برای فروش نفت!

یک کارشناس حوزه خاورمیانه با بیان اینکه ایران برای فروش نفت نیازی به کشور واسط ندارد، گفت: اکنون نیز نفت ایران فروش می‌رود و نیازی ندارد که از عربستان درخواست کند که نفت را بفروشد.
درخواست ایران از عربستان برای فروش نفت!
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   روز گذشته خبری از یک رسانه مبنی بر درخواست ایران از عربستان برای کمک به فروش نفت منتشر کرد.
نشریه میدل‌ایست‌آی مدعی شده که ایران از عربستان سعودی خواسته در ازای کمک به فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا، حملات حوثی‌ها علیه تاسیسات نفتی عربستان را کاهش دهد.
میدل‌ایست‌آی، چاپ بریتانیا، به نقل از مقام‌های عراقی که به گفته این نشریه در جریان مذاکرات ایران و عربستان در بغداد بوده‌اند، نوشته اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در مذاکرات چهار ساعته هفته پیش بین دو کشور مناقشه بر سر یمن بوده است.
بنا به ادعای این نشریه به نقل از یک منبع آگاه عربستان خواهان توقف حملات حوثی‌هاست و در مقابل ایران پیشنهاد داده که نفت را با قیمتی پایین‌تر از بازار بین‌المللی به عربستان سعودی بفروشد تا عربستان آن را به شیوه خودش در بازار جهانی عرضه کند.
بر اساس این گزارش؛ بنا بر اعلام رویترز با وجود توافق داوطلبانه برخی از اعضای اوپک برای کاهش تولید خود، به دلیل افزایش تولید ایران در ماه آوریل صادرات نفت اوپک به نسبت ماه‌های قبل بیشتر بوده است.
میزان صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر و همزمان با مذاکرات برای احیای برجام رو به افزایش بوده است.
همچنین بر پایه آنچه اوپک منتشر کرده تولید نفت ایران نسبت به پارسال ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است
مدیرعامل یک شرکت ردگیری حمل و نقل دریایی نیز به خبرگزاری رویترز گفته است: افزایش صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر یک روند پایدار بوده است.
براساس اطلاعات مربوط به ردگیری حمل و نقل دریایی حجم صادرات ایران از سه ماه آخر سال میلادی گذشته رو به افزایش گذاشته است.
تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه آوریل (فروردین‌ماه - اردیبهشت‌ماه) با افزایش ۷۳ هزار بشکه‌ای به ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار بشکه رسید و با پشت سرگذاشتن کویت در جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک قرار گرفت.
بنا بر این شواهد و برآوردها از روند تولید و صادرات ایران طی ماه‌های اخیر، میزان صادرات افزایش یافته و در واقع ایران نیازی به کشوری واسط برای تداوم و یا فروش بیشتر نفت ندارد. ضمن اینکه چنین تقاضایی از کشوری که خود تولیدکننده و صادرکننده نفت است غیرمنطقی است.
رضا میرابیان در این باره اظهار داشت: این خبر کذب محض و بگونه‌ای  با هدف تخریب روابط و ایجاد ظن و گمان بین مواضع ایران و انصارالله است، درواقع یک خبر تحریک‌آمیز است. مسلما مذاکرات بغداد درخواست کمک از سوی سعودی‌ها بوده و  جمهوری اسلامی نیز این مسئله را مربوط به انصارالله دانسته و اعلام کرده که عربستان مشکلات خود را با انصارالله حل و فصل کند و جمهوری اسلامی نیز از هرگونه گفت‌وگو بین عربستان و انصارالله استقبال کرد. 
وی تاکید کرد: مشکلات یمن نباید روی میز مذاکرات ایران با عربستان حل شود، انصارالله و عربستان باید مستقیما مذاکره کنند، در گذشته هم انصارالله اعلام کرده بود که طرف مذاکرات ما عربستان است. 
این کارشناس حوزه خاورمیانه خاطرنشان کرد: این خبر تحریک‌آمیز است که بگویند جمهوری اسلامی ایران از یمن استفاده ابزاری می‌کند و درواقع رابطه و پیوند نزدیک ایران و انصارالله را دچار خدشه کنند. 
وی با بیان اینکه ایران برای فروش نفت نیازی به کشور واسط ندارد، گفت: اکنون نیز نفت ایران فروش می‌رود و نیازی ندارد که از عربستان درخواست کند که نفت را بفروشد، آنچه سعودی‌ها دنبال می‌کنند بحث برقراری روابط دوجانبه و حل مشکلات فیمابین و تامین امنیت در منطقه است، در غیر این صورت ما برای فروش نفت نیازی به کمک عربستان نداریم.
میرابیان یادآور شد: عربستان پیشنهاددهنده مذاکرات بود، ما هم استقبال کردیم و بارها گفته بودیم که ما خواهان گفت‌وگو با کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط و برقراری امنیت بدون حضور امریکا هستیم.

منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی