۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۱۳۵۶۰۴

شرکت‌های پالایشی آماده خرید نفت ایران هستند

در حالی که مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران به روزهای حساس نزدیک می‌شود، خبرگزاری رویترز گزارش داد که بسیاری از شرکت های پالایشی در آسیا و اروپا با پیش‌بینی لغو تحریم‌ها برای خرید نفت ایران آماده می‌شوند.
شرکت‌های پالایشی آماده خرید نفت ایران هستند
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    رویترز افزود: در حالی که ایران برای ازسرگیری صادرات نفت با برداشته شدن تحریم‌های تجاری از سوی آمریکا آماده می‌شود، شرکت‌های هندی و حداقل یک شرکت پالایشی اروپایی از آمادگی برای خرید نفت از ایران خبر داده‌اند. رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه گفت که آمریکا آماده برداشتن تحریم‌هاست و این درحالی است که شرکت های پالایشی هند بعلاوه دستکم یک شرکت پالایشی اروپایی در حال ارزیابی مجدد خریدهای خود برای باز کردن جا برای نفت ایران در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ هستند. مقامات هندی و منابع تجاری می‌گویند که این شرکت های پالایشی و دستکم یک شرکت پالایشی اروپایی در حال ارزیابی مجدد خریدهای نفت خام خود برای واردات نفت از ایران در نیمه دوم سال جاری میلادی هستند.
یک سخنگوی شرکت دولتی "بهارات پترولیوم" هند اعلام کرد که این شرکت با برداشته شدن تحریم‌ها اقدام به خرید نفت از ایران خواهد کرد. "ام. کی . سورانا" رئیس شرکت "هندوستان پترولیوم" نیز به رویترز گفت که این شرکت با توجه به قیمت و شرایط اقتصادی اقدام به خرید نفت از ایران خواهد کرد. یک مقام رسمی در شرکت پالایش و پتروشیمی "مانگالور" هم گفت این شرکت خریدهای تحویل فوری spot خود را کاهش می‌دهد تا بتواند از ایران نفت خریداری کند. حداقل یک پالایشگر اروپایی در این زمینه بحث‌های مفصلی با شرکت ملی نفت ایران انجام داده است.
این شرایط موجب شده که دادوستدگران بازار نفت مشتاق تعیین این مساله باشند که شرکت های پالایشی ژاپن و کره جنوبی به چه سمتی حرکت خواهند کرد- این کشورها سومین و چهارمین خریدار بزرگ نفت خام و میعانات نفتی ایران بوده‌اند که بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ بطور میانگین حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند.
رویترز اضافه کرد: یک سخنگوی "فوجی اویل" می گوید "زمانی که نفت ایران در دسترس برای واردات قرار گیرد، بررسی خواهیم کرد که آیا نفت ایران از لحاظ اقتصادی در مقایسه با نفت سایر کشورها مناسب است یا خیر و احتمالا واردات نفت ایران را ازسر خواهیم گرفت.
شرکت‌های کره جنوبی هم موضع مشابهی دارند.
یک خریدار در کره جنوبی گفت: اگر امکان واردات نفت ایران وجود داشته باشد خوب است ...(زمانی که تحریم‌ها برداشته شوند) احتمالا می‌توانیم واردات نفت ایران را از سربگیریم".
یک مقام مسئول در بخش تامین مواد در یک پالایشگاه ژاپن که خواست نامش ذکر نشود، گفت: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شوند، خریداران نفت باید اطمینان حاصل کنند که بانک‌ها قادر به انتقال پول هستند و شرکت‌های کشتیرانی قادر خواهند بود نفتکش‌ها را به ایران اعزام کنند. وی افزود: به گمانم این مساله (خرید نفت از ایران) مدتی طول خواهد کشید چرا که ما باید به این موانع غلبه کنیم.
شرکت هولدینگ "انوس" Eneos Holdings بزرگترین شرکت پالایشی ژاپن اعلام کرد که در آینده با توجه به اقدامات مرتبط با تحریم‌های آمریکا، این مساله (خرید نفت از ایران) را بررسی خواهد کرد. 
 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری روز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح‌های ملی پتروشیمی در شصت و هشتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، تاکید کرد: افتتاح پنجشنبه‌ها به خوبی نشان داد که ملت ایران مقاوم است و تحریم و فشار اقتصادی نمی‌تواند مانع آنها برای توسعه و پیشرفت کشور شود.
دکتر روحانی گفت: دولت به دنبال شکست کرونا و تحریم است و با واکسن‌های خریداری شده و تولیدات داخلی امیدواریم در پایان دولت اطمینان نسبی در موضوع کرونا حاصل شود و تا پایان دولت همچنین تحریم را خواهیم شکست که این افتخاری برای صبوری مردم است، ما هر چه داریم از مقاومت ملت ایران و هدایت‌های مقام معظم رهبری است.
روحانی تصریح کرد:  امروز اگر در وین آمده اند و در حال مذاکره هستند و قبول دارند که تمام تحریم‌های اصلی را برخواهند داشت، به دلیل این افتخارات است. این بحث‌هایی که می‌کنیم راجع به موارد جزیی است و گرنه در مسائل اصلی چون تحریم نفت، پتروشیمی  کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانک‌ها همه را قبول کرده‌اند و تمام شد. وی افزود: گام اصلی و بزرگ را برداشته‌ایم و توافق اصلی انجام شده است البته در مواردی هم در حال بحث هستیم تا به توافق نهایی برسیم، اما دولت کار را انجام داده است. سه ماه قبل همه ذهنم مشغول بود که آیا این دولت و ما می‌توانیم؟ ولی توانستیم کمر کرونا و تحریم را بشکنیم.  
بیژن زنگنه وزیر نفت نیز  با اعلام اینکه عمده سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت متکی بر ظرفیت‌های داخلی است، گفت: اگر تحریم‌های اعمالی علیه ایران نبود و امکان استفاده از فاینانس، منابع مالی خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی بود، قطعا سرمایه گذاری‌ها در صنعت نفت دو برابر می‌شد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی