۱۰
۴
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۱۳۶۹۱۸
 عواقب انتصاب سفارشی در زیرمجموعه های شستا ؛

میلیاردها تومان از اموال بازنشستگان در شرکت هامون کیش حیف و میل شد

در زمانه‌ای که تامین حداقل‌هایی مانند غذا و پوشاک برای میلیون‌ها کارگر بیمه‌گذار و بازنشسته تامین اجتماعی، به بحرانی جدی تبدیل شده است. شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش از شرکتهای زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی و شستا، میلیاردها تومان از اموال این قشر را به کلاسیک‌ترین شکل ممکن حیف و میل کرد.  
میلیاردها تومان از اموال بازنشستگان در شرکت هامون کیش حیف و میل شد
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در 18 سالی که از تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش می‌گذرد، در کمتر سالی مانند سال جاری و 1399 با چالش مدیریتی و ضعف‌های عمده در فرایند سرمایه‌گذاری و سهم‌گزینی مشکوک روبه‌رو بوده است.  درست در بازه زمانی که حقوقی‌های بازار بورس، غالباً سودی سرشار کسب کرده‌اند و شرکت‌های پتروشیمی نیز در سایه نرخ تسعیر ارز و حمایت دولت، توانسته‌اند مسیری امن و پرسود را طی کنند، شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش با داد و ستد مشکوک سهام خود با بحران‌های جدی عملکردی و مدیریتی روبه رو است.  
سهامدار عمده شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش، هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی است.این هلدینگ نیز در اصل متعلق به شستا و تامین اجتماعی است که 67.39 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.  
در واقع مالک اصلی شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش، میلیونها کارگر بیمه شده تامین اجتماعی و بازنشستگانی هستند که حیاتشان وابسته به این سازمان عظیم است. این افراد که عمدتاً وابسته به دهکهای پایین درآمدی هستند، امیدوارند، تا مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند هامون کیش، از طریق سرمایه‌گذاری‌های دقیق و علمی و در نهایت امانت داری، زندگی و حیات مالی آنها را از
ریسک و چالش دور سازند. وظیفه‌ای که با توجه به اطلاعات مالی در دست، به نظر نمی‌رسد که مدیران شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش به درستی انجام داده باشند. 
 
دستخوش انتخاباتی
 پس از انتخابات در سال 96 به رسم دوره قبل، بسیاری از حامیان دولت تدبیر و امید، در شرکت‌های زیرمجموعه شستا و تامین اجتماعی پست مدیریتی گرفتند. حسین صبوری کارخانه مدیرعامل این شرکت که خود را اقتصاد‌دان می‌خواند از جمله چهره‌های چپ حامی دولت حسن روحانی محسوب می‌شود، وی به همراه میثم سام بند و الهیار صالحی توانست در هیئت مدیره این شرکت بزرگ، یک صندلی را اشغال کند.  
بسیاری از صاحبنظران معتقدند که ریشه اصلی مشکلات میلیون‌ها بازنشسته کشور و بدهی‌های سنگین سازمان تامین اجتماعی به این قشر، ناشی از عملکرد فاجعه‌بار مدیرانی همچون حسین صبوری کارخانه و علی علامه مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی است که به عنوان دستخوش انتخاباتی به این پست منصوب شده‌اند. با توجه به وابستگی حسین صبوری کارخانه به محمد شریعمتداری، وی در یادداشتی در 24 مرداد 1396 در روزنامه دنیای اقتصاد، تنها اعضای مورد پسند کابینه را محمد جواد جهرمی و محمد شریعتمداری عنوان کرد! و به دولت توصیه کرد که دیگر وزراء نیز در طراز این دو انتخاب شوند.  
این در حالی است که نحوه مدیریت شریعتمداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رضوانی فر  در شستا انتقادهای بسیاری را از سوی ناظران و کارشناسان این حوزه و میلیونها بازنشسته و کارگر در پی داشته است. 
 
اعتراضات درونی
 اعتراضات به مدیریت این شرکت و نیز مدیریت علی علامه به دو دسته اعتراضات درون‌سازمانی و اعتراضات برون‌سازمانی تقسیم می‌شود. عمده دلائل نارضایتی کارکنان از هیئت مدیره و مدیرعامل به مشکلات معیشتی، پرداخت‌های نابرابر و تناقضات جدی مدیریتی برمی‌گردد، این مسائل در کنار حقوق و مزایای سخاوتمندانه مدیران و فعالیت‌های اقتصادی آنها که احتمالا با بهرمندی از
رانت این شرکتها صورت می گیرد موجب تشدید بحران شده است. مهمترین وظیفه مدیران یک شرکت سرمایه‌گذاری، انتخاب مقاصد، امن و سودآور برای سرمایه‌گذاری و مسئولیت پذیری در این مورد است. برخی از مدیران میانی شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی دلیل اصلی اعتراضات بیرونی اخیر به تیم مدیریت این شرکت را نتایج نا امید کننده سرمایه‌گذاری‌ها عنوان می‌کنند.
  
ضرر و زیان پشت ضرر و زیان
 از شاهکارهای شرکت هامون کیش که قاعدتا با هماهنگی شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی صورت گرفته است میتوان گفت این شرکت در سال گذشته سهام یک شرکت محصولات کاغذی را خریداری کرد که ارزش بازار آن شرکت به ظاهر  1,702 میلیون ریال بود در حالیکه ارزش واقعی این سهام تنها 610 میلیون ریال برآورد شده بود.یعنی کمتر از نصف قیمت خرید!
سرمایه‌گذاری‌های عجیب و گاهاً بهت آور در پرتفوی هامون کیش کم نیست. این مجموعه همچنین به نمایندگی از میلیون‌ها بازنشسته سراسر کشور در یک شرکت فرآورده‌های نفتی، سوخت و کک سرمایه‌گذاری کرد و سهام آن را با بهای تمام شده 39,189 میلیون ریال خریداری کرد و آخرین قیمت معاملاتی سهام مبلغ 540 میلیون ریال ثبت شده است. یعنی سهامی که با نرخ بیش از 3 میلیارد و 900 میلیون تومان از جیب بازنشستگان مظلوم کشور خریداری شده است، در حال حاضر تنها 54 میلیون تومان ارزش دارد!
  
بازی با پس انداز کارگران و بازنشستگان زحمتکش 
 عملکرد مدیران این شرکت بیشتر شبیه بازی با سهام است تا سرمایه‌گذاری دقیق و علمی، پرسش این است که مدیران شرکت در حالی که در بازی با اموال بازنشستگان و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که شامل میلیون‌ها کارگر هستند، چنین گشاده دست و اهمال کار هستند، آیا حاضرند در مورد سرمایه شخصی خودشان نیز چنین حجمی از ریسک را بپذیرند؟  
مدیران این مجموعه سرمایه‌گذار که به نیابت از کارگران و بازنشستگان، وظیفه سرمایه‌گذاری اموال و پس‌انداز آنها را بر عهده داشتند، همچنین در 3 شرکت سرمایه‌گذاری نیز سرمایه‌گذاری
کردند.  بهای تمام شده سهام این سه مجموعه سرمایه‌گذاری در انتهای دوره با بهای عدد 315,606 میلیون ریال ثبت شد. اما ارزش ثبت شده بازار آنها در آخرین رصد های معاملاتی تنها عدد 209,577  میلیون ریال ثبت شده است.  
همچنین رقم 10 میلیارد ریال نیز تحت حساب مبهم «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» ثبت شده است. مدیران شرکت تا کنون هیچ توضیحی در مورد چرایی این هزینه ارائه نکرده‌اند و اینکه این نهادهای مالی متعلق و وابسته به چه اشخاصی هستند؟ تیم حسین صبوری کارخانه همچنین عدد 103,122 در سهام یک شرکت رایانه‌ای سرمایه‌گذاری کردند. ارزش بازار این سهام در پایان دوره دقیقاً به نصف ارزش خرید رسیده است!
 
لج بازی مدیریتی
 با وجود سودآور بودن بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه ساخت محصولات فلزی، یک شرکت عجیب برای سرمایه‌گذاری از سوی مدیران شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش انتخاب شدند که سرمایه‌گذاری در آن از سوی بسیاری از کارشناسان سرمایه‌گذاری نهی شده بود.  
بهای تمام شده خرید سهام این شرکت 90 میلیون ریال بود، اما ارزش بازار آن در حال حاضر تنها 20 میلیون ریال است. یعنی کمتر از یک چهارم. با وجود تمام اعتراضات به خرید این گونه سهام، از درون شرکت و از سوی مشاوران، مدیریت شرکت که خود را جزء مغزهای برتر اقتصاد بورس قلمداد می‌کند، بر سودآور بودن این سهام تاکید کرد و در نهایت برای آنکه اثبات کند این سهام سودآور است تنها عدد سرمایه‌گذاری را به 90 میلیون ریال کاهش داد و حاضر نشد، سرمایه‌گذاری در این شرکت را صفر کند.  
قیمت بهای تمام شده سهام یک شرکت حوزه قطعه‌سازی خودرو نیز در پایان دوره عدد 21,641 میلیون ریال بود، در حالی که ارزش بازار آن تنها 16,687 است. مدیران عامل شستا و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی و تاپیکو و شستا پاسخ دهند آیا این سرمایه گذاری ها مشکوک نیست؟ و آیا منافع سهامداران این شرکتها فدای منافه شخصی نشده است؟ 
شرکتهای سرمایه گذاری موفق در دو
سال اخیر از افزایش شدید قیمت سهام و سپس کاهش قیمتها با استفاده مناسب از این فراز و نشیب قیمتها، سودهای چندین میلیاردی برای سهامداران خود کسب کردند ولی شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشمی و زیرمجموعه اش یعنی شرکت هامون کیش نه تنها از این فرصتها برای کسب سود جهت سهامداران خود که میلیونها بازنشسته زحمتکش و کارگران پرتلاش کشور هستند استفاده نکردند بلکه با ندانم کاری و خرید و فروش مشکوک سهام شرکتهای خارج از هلدینگ شستا چندین میلیاردتومان به سهامداران خود زیان تحمیل کردند. سوال مهم در مورد این ناکارمدی این است که نهادهای نظارتی بررسی کنند که احتملا چه ارتباطی بین زمان خرید و فروش سهام توسط شرکت هامون کیش و نیز زمان خرید و فروش سهام توسط افراد وابسته به مدیران ارشد شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشمی و زیرمجموعه اش یعنی شرکت هامون کیش وجود دارد؟ 
سوالی از محمد شریعتمداری وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی و نیز محمد رضوانی فر مدیر عامل شستا داریم که شما بطور مستمر و بارها تاکید کرده اید که از شفاف سازی در شرکتهای زیرمجموعه شستا و گزارشهای کارشناسی در مورد عملکرد این شرکتها استقبال میکنید و با مدیران نالایق و  فساد در این شرکتها برخورد خواهید نمود و مانع تضییع حق و حقوق میلیونها بازنشسته و بیمه گذارمیشوید، مشت نمونه خروار است. شما برای اثبات عمل به ادعاها و شعارهای تان با این مورد ناکارامدی و بی لیاقتی و تضییع میلیاردها تومان از سرمایه بازنشستگان برخورد قاطع و فوری کنید، بسم ا...
 در گزارش بعدی موارد دیگری از تخلفات و سو مدیریت در شرکت هامون کیش و از زیرمجموعه های شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی و هلدینگ شستا را عنوان می کنیم. نفت ما آمادگی دارد پاسخ این شرکتها را منتشر نماید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


سلام
اره راست میکه وزیر
اوج شفافیت
اوج پاکدستی
اوج منافع سهامداران
اوج مدیریتها
رکورد تولید ها
و….
راست میکه
فقط موندم این سیصد نفر اعضای ستادهای انتخاباتی را کجای دلم بذارم
امید داشت انتخابات ریاست جمهوری باشه و اینا شق القمر براش کنند
و هر کی هم بگه چرا
پرونده براش درست میکنند
چیزی نمانده
سلام شهریاربیان در تاریخ اول برج پنچ سال ۱۳۹۸ از شرکت خارج شده و این موارد همگی بعد از خروج شهریار بیان بود و این اتفاقات در بدو ورود حسین صبوری صورت پذیرفته است. با تشکر
زهرا
با سلام
اینجانب معتقدم انتقاد باید سازنده باشه و منطقی. شمایی که با این نوع بیان بیشتر در پی تخریب افراد هستید و معتقد هستید این افراد در جاهایی سرمایه گذاری کردند که الان ارزش بازار اون ها نصف شده، کدام صنعت و کدام سهم از زیر دزدی و غارت مسئولین جون سالم به در برده و در یک سال اخیر سودده بوده؟ تمام بازار داره کنترل میشه مسئولین بالادستی دزدی میکنن تا کاسه و کوزه سر همچین افرادی که الان تاریخ انقضاشون شاید برای برخی سودجویان تموم شده بشکنه. این افراد ک ازشون نوشتید قطعا بهتون باج ندادن که شروع کردید ب تخریب.
امیر صالحی
ظاهرا هرکس سر خم نکند و باج ندهد مورد تخریب و افترا قرار می گیرد. به عنوان فعال بازار سرمایه یک سوال دارم. یک شرکت را نام ببرید که در دو سال اخیر رشد کرده است. این ادبیات گویای این است که این اشخاص چون باج نداده اند مورد تهمت و تخریب قرار گرفته اند.
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی