۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۱۴۱۵۵۰

وزیر نفت شیوه‌نامه جدید ابلاغ کرد

وزیر نفت شیوه‌نامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار را برای اجرا به مدیران عامل چهار شرکت اصلی و معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ابلاغ کرد.
وزیر نفت شیوه‌نامه جدید ابلاغ کرد
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   در ابلاغیه جواد اوجی آمده است:
«با توجه به ضرورت تسریع در انجام تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار و پیشگیری از خلل در فرآیند تولید و لزوم برنامه‌ریزی‌های آتی برای پیشبرد انجام فعالیت‌های مرتبط با آن، موارد زیر جهت اجرا ابلاغ و جایگزین دستورالعمل شماره ۲۰/۲۶۲۶ تاریخ ۱۳۹۷/۸/۲۶می‌شود.
بر این اساس معاملاتی که تا تاریخ این ابلاغیه منجر به عقد قرارداد شده‌اند، چنانچه شروع به کار نکرده‌اند، در صورت امکان در هر مرحله از کار متوقف و در صورت اجتناب‌ناپذیر بودن ادامه کار صرفا تا پایان قرارداد مربوط ادامه یافته و سایر معاملات و مناقصات مرتبط با موضوع این ابلاغیه حسب دستورالعمل‌های این شیوه‌نامه پیگیری گردند.
منظور از ماشین دوار در این شیوه‌نامه، انواع توربین، کمپرسور، ژنراتور، پمپ، الکتروموتور و موتورهای دیزلی و گازسوز است.
الف) شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت موظفند:
الف-۱- در تعمیرات ماشین‌های دوار، اصل اقتصادی بودن تعمیرات با جایگزینی دستگاه نو به‌خصوص برای دستگاه‌های مدل قدیم که با محدودیت تامین قطعات مواجه هستند و موارد تحریم شده را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت اقتصادی نبودن تعمیر، نسبت به خرید و جایگزینی ماشین نو اقدام کنند.
تبصره: در بررسی جایگزینی ماشین‌های دوار، اصل بر بهینه بودن مصرف انرژی و دسترسی به سوخت/انرژی الکتریکی است. همچنین به منظور تنوع‌بخشی و ایجاد انعطاف‌پذیری عملیاتی، می‌توان ترکیبی از ماشین‌های دوار با نیرو محرکه گازی الکتریکی با لحاظ دیدگاه‌های فنی اقتصادی را انتخاب نمود.
الف-۲- شرکت‌های تابعه برای تأمین قطعات مورد نیاز تعمیرات اساسی با لحاظ برآوردهای اقتصادی، سرعت انجام کار و تعهدات پیمانکار پس از انجام تعمیرات (دوره تضمین خدمات)، تأمین قطعات را به پیمانکاران تعمیرات اساسی صاحب صلاحیت واگذار نموده و با خود در شرایط خاص عملیاتی که در بخش «پ»، ساز و کار آن تعیین خواهد گردید در چارچوب قوانین و مقررات تامین نمایند. تأکید می‌گردد شرکت‌های تابعه نباید خود را ملزم به تأمین قطعات نمایند.
الف-۳- مدیریت و برنامه‌ریزی کلیه فعالیت‌های تعمیرات اساسی ماشین‌آلات دوار بایستی زیر نظر مهندسی و برنامه‌ریزی تعمیرات شرکت‌های اصلی متمرکز شود و از توسعه این فعالیت‌ها در سازمان‌های فرعی هر شرکت اجتناب گردد.
تبصره: کارگاه مرکزی آغاجاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با توجه به ظرفیت و توان عملیاتی/ فنی موجود احیا و از ظرفیت‌های آن زیر نظر ستاد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در کنار پیمانکاران تعمیرات اساسی استفاده گردد.
الف-۴- استفاده از خدمات شرکت‌های خارجی و سازنده ماشین‌آلات دوار به منظور تعمیر، بازآرایی (Restaging) و یا تغییر در طراحی تنها در صورتی مجاز است که امکان انجام کار در داخل کشور میسر نباشد و این امر منجر به انتقال فناوری گردد.
الف-۵- قطعات پرمصرف مکانیکی برقی ابزار دقیقی و مواد مصرفی جاری مورد استفاده در ماشین‌های دوار برای بهره‌برداری نظیر فیلترهای هوا و روغن که جزء عملیات نگهداشت دستگاه‌ها محسوب می‌شوند، از طریق بودجه جاری شرکت‌ها تأمین گردند.
الف-۶- انجام تعمیرات اساسی از محل اعتبارات جاری و در صورت عدم تکافوی اعتبارات جاری، با ارائه گزارش به هیئت مدیره شرکت‌های اصلی و تأیید و تصویب و با مسئولیت ایشان از محل منابع سرمایه‌ای قابل تأمین خواهد بود.
تبصره: به منظور استمرار تولید و جلوگیری از توقف فرآیند تولید، شرکت‌ها در شرایط اضطرار و در چارچوب روابط و مقررات مالی فیمابین مجاز هستند که قطعات مورد نیاز را به اشتراک بگذارند.
الف-۷- در هر یک از بندهای (الف-۵) و (الف -۶) اصل بر عدم انبار نمودن قطعات و تجهیزات ماشین‌های دوار است. چارچوب ملزومات نگهداری قطعات و تجهیزات در بخش «ب» خواهد آمد.
الف-۸- شرکت‌های اصلی و پیمانکاران طرف قراردادهای تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار ملزم هستند تا قطعات و کالاهای مورد نیاز تعمیرات قابل تأمین از داخل کشور را از تولیدکنندگان داخلی به ویژه اقلام مندرج در فهرست واحد دستگاه مرکزی (AVL) خریداری نمایند.
تبصره: در مواردی که هنوز قطعه با کالای مورد نیاز تعمیرات ماشین‌های دوار امکان ساخت داخلی ندارد، پس از ارائه مستندات مورد نیاز و با تایید و مسئولیت هیئت مدیره شرکت تابعه، خرید خارجی با قید مندرج در بخش «ب» امکان‌پذیر خواهد بود.
الف-۹- در مورد سامانه‌هایی که ماشین‌های دوار در آنها نقش تعیین‌کننده دارند، مانند ایستگاه‌های تقویت فشار گازی ایستگاه‌های تزریق گاز، تلمبه‌خانه‌های نفت، واگذاری کار مطابق مدل های برون‌سپاری مانند نگهداری و تعمیرات (M) با بهره‌برداری و نگهداشت (O&M)، مجاز بوده و شرکت‌ها می توانند از این روش‌ها استفاده نمایند.
الف -۱۰- موارد پیش‌بینی نشده که در راستای اهداف این شیوه‌نامه بوده و در آن لحاظ نشده است، با ارائه گزارشی به هیئت‌مدیره شرکت های اصلی حسب مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.
ب) معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است:
ب-۱۰- لازم است فهرست شرکت‌های ایرانی صاحب صلاحیت برای انجام خدمات موضوع این شیوه‌نامه که توسط معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری تهیه شده است، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است مرتبا این فهرست را بروزرسانی نماید.
ب-۲- معاونت مهندسی ساز و کار تأمین قطعات توسط شرکت‌های تابعه در شرایط خاص عملیاتی (موضوع بند الف -۲) را مشخص خواهد نمود.
ب-۳- معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری موظف است چارچوب ضوابط و ملزومات نگهداری قطعات و تجهیزات مندرج در بند (الف -۷) را تدقیق و تعیین نماید.
ب-۴- در خصوص مجوز خرید قطعات و کالاهای ماشین‌های دوار که تاکنون در داخل کشور ساخته نشده‌اند (موضوع مندرج در بند الف -۸)، لازم است به موازات تأمین از خارج از کشور، لیستی از این کالاها و قطعات تهیه شده و برای تولید آنها در داخل کشور برنامه‌ریزی شود.
ب-۵- اسناد و رویه‌های اجرایی برای پیاده‌سازی این شیوه‌نامه که مشتمل بر کلیات شرح خدمات، الگوی همسان قرارداد تعمیراتی، فرآیندهای ارجاع کار و فهرست بهای تولیدکنندگان داخلی به ویژه اقلام مندرج در فهرست واحد دستگاه مرکزی (AVL) خریداری نمایند.
تبصره: ابلاغ استاد بروزرسانی شده موضوع این بند با هدف تسهیل و انضباط کار شرکت‌ها صورت می‌گیرد و لذا عدم ابلاغ این اسناد، مانع اجرای این شیوه‌نامه نخواهد بود.
ب-۶- معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری در صورت نیاز، مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این شیوه‌نامه را فراهم نموده و مسئولیت پیاده‌سازی این شیوه‌نامه بر عهده آن معاونت است.
ب-۷- معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری نظارت مستمر بر عملکرد شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه را در رابطه با پیاده‌سازی مفاد این شیوه‌نامه انجام و هر ۶ ماه عملکرد شرکت‌های تابعه را به وزیر گزارش نماید.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی