۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۴۲۱۵۲

کاهش ۲۳۷۳۰ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملا ریزشی با کاهش ۲۳ هزار و ۷۳۰ واحدی همراه شد.
کاهش ۲۳۷۳۰ واحدی شاخص بورس
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   این روزها با وجود اینکه دلار در بازار آزاد رو به افزایش است، اما شاخص بورس اوراق بهادار تهران رو به کاهش و ریزش نهاده است، به گونه‌ای که امروز هم در پایان معاملات با ریزش 23 هزار و 730 واحد به رقم یک میلیون و 320 هزار و 710 واحد رسید.
همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 5 هزار و 882 واحد به رقم 355 هزار و 612 واحد رسید.
ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 279 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران امروز بیش از 4.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 273 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 347 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
ارزش معاملات امروز فرابورس هم به بیش از 2 هزار و 423 میلیارد تومان رسید، با این حساب ارزش معاملات دو بازار از 4700 میلیارد تومان بالاتر رفت.
امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.7 درصد کاهش یافت و این دو شاخص با معیار هموزن 1.63 درصد افت کرد.
شاخص آزاد شناور 1.98 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 2 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 1.4 درصد کاهش یافت.
امروز نمادهای ملی مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، شستا، گسترش نفت و گاز پارسیان، گل‌گهر و پالایش نفت بندرعباس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.
امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل با 190 واحد کاهش به 18 هزار و 930 واحد رسید.
ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 61 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه هم به بیش از 337 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 985 میلیون اوراق بهادار در قالب 113 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 426 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
امروز نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی مارون، فرابورس ایران، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، پالایش نفت شیراز و هلدینگ سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به ترتیب بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشته‌اند.
امروز لایحه بودجه 1401 به مجلس ارائه شد که در آن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای شفافیت بیشتر افزایش یافته است و یکی از دلایل ریزش شاخص کل بورس همین مسأله به شمار می‌رود.
از طرفی با ریزش شاخص بورس از نیمه مرداد سال گذشته تا کنون اعتماد سرمایه‌گذاران خرد به بازار کاهش یافته است. امروز مجید عشقی رئیس سازمان بورس خبر از تغییر روش عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس داد و گفت: دیگر روش ثبت سفارش خرید که سهام شرکت‌های کوچک برای چندین میلیون متقاضی ارائه می‌شد، اجرا نمی‌شود، بلکه سهام شرکت‌های کوچک برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود و سهام شرکت‌های بزرگ برای عامه مردم ارائه می‌شود. زیرا در روش قبلی عرضه اولیه گرچه عدالت رعایت می‌شد اما چون تعداد زیادی سهامدار خرد وارد شرکت‌ها می‌شدند مدیریت شرکت‌ها با مشکل مواجه می‌شد از نظر پرداخت سود، از نظر کارهای افزایش سرمایه و همچنین برگزاری مجامع شرکت‌ها با مشکل مواجه می‌شدند.
به هر حال بازار سرمایه در حال بزرگ شدن و تغییر است در حال حاضر 70 درصد مردم در بورس حضور دارند البته تعداد کدهای فعال در حد 500 هزار کد فعالی است که روزانه معامله می‌کنند، اما بازیگران بازار سرمایه افزایش یافتند و دولت به بورس به عنوان منبع تأمین مالی برای شرکت‌های بورسی و دولتی نگاه می‌کند باید صندوق‌های بازارگردانی و صندوق تثبیت بازار در بورس فعال شوند و از سهام شرکت‌های مختلف حمایت اساسی شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای