۷
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۱۴۳۹۱۳
صفرعلی بابایی در گفتگو با نفت ما با اشاره به پروژه تامین خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس خبر داد:

۲۸ فلر از گازهای همراه در مناطق نفت خيز جنوب خاموش می شود

مرضیه حسینی
حل مشکل تامین خوراک گاز پتروشیمی ها و رعایت مسایل زیست محيطى از جمله کاهش میزان آلایندگی پتروشیمی ها در سال های اخیر یکی از دغدغه های اصلی متولیان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور بوده است.
۲۸ فلر از گازهای همراه در مناطق نفت خيز جنوب خاموش می شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، حل مشکل تامین خوراک گاز پتروشیمی ها و رعایت مسایل زیست محيطى از جمله کاهش میزان آلایندگی پتروشیمی ها در سال های اخیر یکی از دغدغه های اصلی متولیان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور بوده است.
ممانعت از فلرینگ و استفاده از آن به عنوان خوراک از مهم ترین طرح ها و برنامه هاو سیاست های وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور است. هلدینگ خلیج فارس و شرکت های زیر مجموعه آن نیز در همین راستا طرح ها و پروژه های متعددی را انجام داده و در دست اجرا دارند. خاموش شدن ۲۸ فلر از گازهای همراه در مناطق نفت خيز جنوب توسط پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از جمله این طرح هاست. مهندس صفرعلی بابایی، مدیر عامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در گفتگو با نفت ما، وجود مختلف این دستاورد ارزشمند در حوزه محیط زیست را مورد اشاره قرار می دهد. 
وی در ابتدا به دغدغه وزارت نفت در خصوص ممانعت از فلرینگ و حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: طرح های حفاظت از محیط زیست و جمع آوری گازهای مشعل در چند سال اخیر به طور جدی مورد توجه وزارت نفت بوده، در این راستا پس از پیگیری و ارایه گزارش اطلاعات مهندسی مفهومی و توجیه اقتصادی طرح، پروژه هایی از قبیل جمع آوری گازهای مشعل میادین مارون ۳ و ۵، رامشیر، آغاجاری، کرنج و پارسی، رگ سفید، بی بی حکیمه و گچساران مناطق نفت خیز جنوب به منظور جمع آوری گازهای همراه برای تأمین کسری خوراک و افزایش ظرفیت پالایشگاه بید بلند خلیج فارس توسط هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۳۹۷ تهیه و در دستور کار قرار گرفت. به صورت کلی وزارت نفت با اجرای پروژه بهسازی و احداث تأسیسات جمع آوری گازهای فلر ضمن اقدامى موثر در راستاى تامين خوراك پالايشگاه بيد بلند خليج فارس  قدم در راه موثری در راستای حفاظت از محیط زیست برداشته است.
بابایی در خصوص پروژه خاموش شدن ۲۸ فلر از گازهای همراه در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و دستاوردها و پیامدهای مثبت این طرح و پروژه های مشابه این پالایشگاه گفت: این پروژه عظيم که اجرایی شده و پروژه به پروژه به بهره برداری مي رسد، دستاوردها و ویژگی هایی دارد از جمله:
• اجرای مستقل پروژه های مصوب شده ان جی ال های 1800، 2300 و 2400 مناطق نفت خیز متوقف گردید.
• با اجرای این پروژه ۲۸ فلر گازهای همراه متوقف و جمع آوری خواهد شد.
• حدود ۵۹۳ میلیون فوت مکعب گازهای غنی همراه نفت در قالب جمع آوری مشعل ها به سوی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس هدایت خواهد شد.
• اجرای این پروژه در راستای تحقق گام اول معاهده پاریس بوده و با اجرای این طرح تولید بیش از 33 میلیون تن گاز گلخانه ای از مجموع 38 میلیون تن تعهد شده در ایران کاهش خواهد یافت.
• اشتغال زایی به میزان بیش از 500 نفر در طول بهره برداری و حدود 9000 نفر (در بیشترین حالت) در مدت اجرا
• افزایش بیش از 600 میلیون دلار درآمد سالیانه برای پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس
• با اتخاذ تصمیمات فوق حداقل 2 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به دلیل عدم اجرای مستقل NGLهای 1800، 2300 و 2400 و با استفاده از ظرفیت پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس صورت می گیرد.
لازم به ذکر است که در همین راستا پروژه های ان جی ال 3200 با ظرفیت جمع آوری 500 میلیون فوت مکعب در روز گازهای همراه توسط هلدینگ خلیج فارس و پروژه ان جی ال 3100 با ظرفیت جمع آوری حداکثر 270 میلیون استاندارد فوت مکعب در روز گازهای همراه در حال اجرا می باشند و به امید خدا به زودی خبرهای خوب افتتاح این پروژه را خواهیم داشت.» بابایی در پایان به زمان دقیق تر بهره برداری پروژه های مذکور اشاره کرد و گفت: ان جی ال 3200 نهایتا تا نیمه اول سال آینده به مرحله تولید خواهد رسید. در خصوص پروژه ان جی ال 3100 واقع در دهلران نیز پیش بینی ها حاکی از این است که این پروژه تا آخر ۱۴۰۱ راه اندازی خواهد شد، پروژه جمع آوری 28 فلر بیدبلند نیز در حال اجراست ان جی ال 900، ان جی ال 1000 بیدبلند در کنار بسیاری دیگر از پروژه هایی از این دست در مراحل پایانی اجرا و نزدیک به بهره برداری قرار دارند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی