۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۱۴۶۰۲۷

بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت توسط شرکت دانش بنیان پترو کیمیا آروین

شرکت‌های دانش‌بنیان با هم‌افزایی وهمگرایی بیشترین نقش را در توسعه و تکامل فرآیندهای بخش‌های مختلف صنایع به ویژه در بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایفا می‌کنند.
بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت توسط شرکت دانش بنیان پترو کیمیا آروین
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، در همین راستا شرکت پترو کیمیا آروین به عنوان یکی از شرکت‌های دانش بنیان توانسته با موفقیت نشان دانش بنیانی خود در  زمینه ساخت تجهیزات ثابت خاص و متریال خاص در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کسب کند.
 در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با مهندس حمیدرضا خواجه پور مدیر اجرایی شرکت پترو کیمیا آروین و مدیر کارخانه این شرکت گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
 
لطفا ضمن معرفی خودتان و شرح سوابق اجرایی، از تاریخچه و حوزه فعالیت شرکت نیز توضیحاتی داشته باشید.

بنده حمیدرضا خواجه‌پور در حال حاضر به عنوان مدیر کارخانه و مدیر اجرایی شرکت در خدمت پترو کیمیا آروین هستم.
شرکت دانش بنیان پترو کیمیا آروین در سال 1392 با هدف مهندسی، تامین و ساخت انواع تجهیزات ثابت صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، نیروگاه و فولاد در شهر اهواز تاسیس شد.
این شرکت با بهره‎مندی از کادری مجرب و متخصص توانسته ضمن تولید و ساخت بسیاری از مخازن صنعتی، مبدل‌های حرارتی، راکتور، کولر هوایی و مخازن نمک‌زدایی و سایر ملزومات و تجهیزات ثابت مورد نیاز صنایع کشور را با بالاترین کیفیت تولید و تحویل مشتریان نماید.
 اشتغال پایدار و بومیسازی محصولات از اهداف اصلی این شرکت است و این شرکت همواره سعی نموده در مسیر ارتقا دانش فنی و مهندسی گام‌های سترگی  بردارد.
 
ازهدف‌گذاری‌ها و ماموریت‌ها و همچنین پروژه‌های اجرایی شرکت پترو کیمیا آروین بگویید.

ماموریت اصلی ما تولید و ارائه محصولات باکیفیت در کوتاه‌ترین زمان به مشتریان گرامی می‎باشد. شرکت پترو کیمیا آروین همواره سعی می‌کند به موضوع بومی‌سازی تجهیزات مورد استفاده در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی توجه ویژه داشته باشد و با ساخت تجهیزات ثابت با متریال‌های خاص صنایع مذکور را از این نظر بی‌نیاز کند.
برخی از پروژه‌های در حال اجرا و همچنین پروژه‌های تمام شده شرکت پترو کیمیا آروین بدین شرح است:
-درام سولفورزدایی شرکت پتروشیمی ایلام
-کولرهای هوایی شرکت صنایع کود شیمیایی زنجان
-مبدل حرارتی پوسته-لوله شرکت نگین مهستان(تیوب‌های فین‌دار)
-مبدل‌های حرارتی پوسته-لوله شرکت پالایش نفت تبریز
-مخزن ذخیره سرد دوجداره آمونیاک شرکت صنایع کود کشاورزی زنجان ......
در تشریح هدف‌گذاری کلان شرکت پترو کیمیا آروین چنین می‌توان گفت که این شرکت با تولید محصولات با کیفیت در طراز استانداردهای روز علمی وصنعتی دنیا و همچنین برقراری روابط سالم تجاری و تعاملات سازنده در جهت تامین نظرات و سفارشات مشتریان بستری را فراهم کرده و به موازات آن نیز با رعایت اصول مشتری‌مداری  موجب جذب هر چه بيشتر مشتری  و در نتیجه سهم خود را در بازار این صنعت گسترش داده است.

با توجه به  شعار امسال مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان چه توقعات عملی و اجرایی از مسؤلان مربوطه برای رشد وتوسعه فعالیت‌ها وهمچنین رفع مشکلات و موانع پیش رو به عنوان یک شرکت دانش بنیان و خوشنام دارید؟ 

متاسفانه بر خلاف شعار حمایت از تولیدات داخلی برخی از شرکت‌ها اقدام به تهیه محصولات و سفارش‌های خود از شرکت‌های خارجی می‌کنند. با وجود قیمت گزاف در خرید و همچنين هزینه‌هاي گمرکی برخی شرکت‌ها محصولات مورد نیاز را از خارج وارد می‌کنند.
به نظر بنده متولیان امور می‌بایستی این واحدهای تولیدی را ترغیب و تشویق نمایند که برای تامین اقلام مورد نیاز خود از محصولات داخلی استفاده کنند تا صنعت داخلی برای رفع نیازها و سفارش‌های داخلی رونق و توسعه بیشتری پیدا کنند.
از دیگر مشکلاتی که با آن به صورت کاملاً محسوس  مواجه هستیم؛ عدم  ثبات قیمت  متریال اولیه در بازار و نوسانات قیمتی آن است که متاسفانه این موضوع با توجه به محدودیت‌های مالی ما را در تهیه مواد اولیه با معضل و چالش مواجه کرده است. امیدوار هستیم مسؤلان با اتخاذ تدابیر لازم  این مشکل را مرتفع کنند.
 همچنین قیمت متریال خام و در بعضی مواقع قطعات ساخته شده مورد نیاز داخلی خیلی خیلی بیشتر از مواد و متریال خارجی است و زمان تحویل شرکت‌های داخلی نیز گاهی اوقات خیلی بیشتر از شرکت‌های خارجی است.
اگر مشکلات مربوط به تامین متریال مرتفع نشود باعث به تاخیر افتادن زمان تحویل پروژه‌ها و در نهایت تاخیر در راه‌اندازی و بهره‌برداری پروژه‌های ملی خواهد شد.
 
در پایان ارزیابی شما از وضعیت فعلی این صنعت(نفت، گاز و پتروشیمی) کشور چیست؟

این صنعت ارزش آفرین همواره در طی سالیان متمادی به عنوان موتور پیشران اقتصاد و صنعت کشور بوده است. به دلیل اینکه تولید نفت، گاز و پتروشیمی در بخش صنایع بالادستی و پایین دستی و بطور کلی در سایر بخش‌ها نیز  به عنوان مجاری درآمدزایی برای تمامی این بخش‌ها  از جمله شرکت‌های سازنده، تامین‌کننده تجهیزات و ادوات، بخش‌های مختلف پیمانکاری و غیره بوده است.
این صنعت عظیم نفت، گاز و پتروشیمی کشور به غیر از شرکت‌های خانواده نفت؛ شامل بخش‌های دیگری مانند کارفرمایان، پیمانکاران، سازندگان تجهیزات مختلف این صنعت، شرکت‌های دانش بنیان، پیمانکاران فرعی و شرکت‌های مهندسی مشاور  و غیره  است ‌که به نوعی چرخ‌های زیرین  بزرگ اقتصاد و صنعت کشور به شمار می‌رود. بر این اساس برای رونق کلیه مجموعه‌های این  بخش‌ها وکسب و کار آنها  باید تصميم‌گیری و تصمیم‌سازی مطلوب در سطح کلان مدیریتی اتخاذ شود تا ضمن تسریع در روند رشد و توسعه فزاینده حمایت‌های واقعی از تولیدکنندگان داخلی نیز بعمل آید.
 این رویکردها می‌تواند ما را در جهت نیل به اهداف توسعه پایدار رهنمون سازد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی