۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۱۵۳۱۶۶

افزایش ۸۲ هزار و ۱۸۸ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش بی‌سابقه ۸۲ هزار و ۱۸۸ واحد همراه شد.
افزایش ۸۲ هزار و ۱۸۸ واحدی شاخص بورس
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملاً رو به رشد و صعودی قرار گرفت و شاخص کل بورس در پایان معاملات با افزایش بی‌سابقه 82 هزار و 188 واحد به رقم یک میلیون و 738 هزار و 782 واحد رسید، یعنی در یک روز شاخص کل بورس به طور میانگین 4.96 درصد رشد کرد.
همچنین شاخص هم وزن امروز با افزایش 22 هزار و 460 واحد به رقم 525 هزار و 663 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 6 میلیون و 939 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران امروز بیش از 17 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 558 هزار فقره معامله و به ارزش 10 هزار و 556 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند، بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی 4.9 درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن 4.4 درصد افزایش یافتند، شاخص آزاد شناور 4.7 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 5.7 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 0.4 درصد رشد کرد.
امروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی‌مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری امید به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.
در فرابورس ایران هم امروز شاهد افزایش 862 واحدی شاخص فرابورس بودیم و شاخص کل به 22 هزار و 208 واحد رسید.ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 240 هزار میلیارد تومان رسید.
ارزش بازار پایه در فرابورس 390 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 6.3 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 484 هزار فقره معامله و به ارزش 10هزار و 111  میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 20.7 هزار میلیارد تومان رسید.
امروز نمادهای آریا ساسول، بیمه پاسارگاد، سنگ‌آهن گهرزمین، فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون و جهان‌فولاد سیرجان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.
 با توجه به روند رو به رشد قیمت دلار در بازار چشم‌انداز مثبتی برای شرکت‌های بورسی به ویژه شرکت‌های صادرات‌محور پدید آمده و این امر باعث اقبال سرمایه‌گذاران به بازار و ورود پول جدید برای خرید سهام شده است البته باید این مسأله را به فال نیک گرفت چون اگر پول‌های سرگردان به جای بازار شفاف و رسمی بورس به سمت بازارهای موازی مانند ارز، سکه و املاک پیش برود باعث ایجاد تورم و عدم تعادل در این بازارها می‌شود، اما اگر پول‌های سرگردان به سمت بازار رسمی و شفاف بورس و فرابورس هدایت شود امید می‌رود بخشی از این پول‌ها صرف توسعه پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای در این شرکت‌ها شود.
یکی از راه‌های تأمین مالی در اقتصاد بازار سرمایه است که با انتشار اوراق  جدید صرف سهام و گذشتن از حق‌‌تقدم می‌توان پول‌های سرگردان را به سمت تولید هدایت کرد.در حال حاضر سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اقتصاد در حد 10 تا 12 درصد است و هنوز اقتصاد کشور بانک‌پایه است و باید سهمی از بازار سرمایه هم برای تأمین مالی اقتصاد فراهم شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی