۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۱۵۵۳۳۳

بهره برداری از واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام؛ تبلور مدیریت، توان‌و دانش ایرانی

فاطمه رضائی خاجکی
تحریم ها و در نتیجه آن عدم انتقال تکنولوژی و تامین مالی، باعث شده است که بسیاری از طرحهای پتروشیمی عملا بر روی کاغذ مانده یا پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته باشند و به عبارتی در حد نصب یک تابلو و حصار سیم خاردار خودنمایی کنند.
بهره برداری از واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام؛ تبلور مدیریت، توان‌و دانش ایرانی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،از طرف دیگر بحث سوء مدیریت و در مواردی نگاه صرف به خارج را می توان از دلایلی دانست که باعث عدم النفع این پروژه های راکد پتروشیمی و ضرر و زیان به سهامداران و اقتصاد کشور شده است.
یکی از پروژه های مهم پتروشیمی طرح آمونیاک و اوره پتروشیمی هنگام واقع در فاز 2 منطقه ویژه اقتصادی پارس در عسلویه است.
شایان ذکر است که پتروشیمی هنگام ظرفیت تولید سالانه 726 هزار تن آمونیاک و ظرفیت تولید یک میلیون و 155 هزار تنی اوره را در سال دارد. به دلیل محدودیت های موجود، طرح در دو فاز تعریف شد و اولویت فعالیت اجرایی بر تکمیل واحد آمونیاک قرار گرفت. 
در اسفند ماه 1401 بود که کلیه فعالیت‌های اجرایی فاز اول با کار ، تلاش و توانمندی قابل تحسین کارکنان این طرح به پایان رسید و با تزریق گاز خوراک به واحد سولفور زدایی، این طرح بزرگ در مسیر راه اندازی واحد فرآیندی خود قرار گرفت و آماده است تا در آینده نزدیک با تکمیل فعالیت های راه اندازی به بهره برداری برسد.
نکته مهم در تکمیل واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام این است که باور ایرانی در اجرای این پروژه متبلور شده است به گونه ای که استفاده از توان و دانش بومی ساخت داخل برای اتمام پروژه در اولویت تیم مدیریتی قرار گرفت و علاوه بر تامین تمام کاتالیست های مورد نیاز، طراحی و مهندسی اصولی و ساخت ریفورمر اولیه، مبدل های واحد آمونیاک، برج خنک کننده، تجهیزات داخلی راکتور آمونیاک، برج ‌های جذب و دفع، وسل‌ها، ریکلایمر و دستگاه بسته ‌بندی محصول اوره، پکیج هوایی ابزار دقیق، پکیج‌ های تزریق شیمیایی، تجهیزات هوا زدا با استفاده از تخصص شركت‌های داخلی انجام شده است.
توسعه، تکمیل و راه اندازی واحد آمونیاک و انشالله پس از ان واحد اوره ارزش افزوده بسیاری برای کشور دارد.
مضافاً اینکه پس از به بهره برداری رسیدن فاز دوم این طرح ظرفیت تولید اوره ایران نیز به بیش از 9 میلیون تن در سال خواهد رسید و موجب افزایش سهم ایران در تجارت جهانی اوره به 28 درصد خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی