۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۱۵۵۵۲۲
مدیر عامل پتروشیمی خارک در مجمع عادی سال مالی ۱۴۰۱ شرکت اعلام کرد:

افزایش ۳۵ درصدی سود خالص شخارک در سال مالی ۱۴۰۱

سود خالص پتروشیمی خارک در سال مالی ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۸۴۷ میلیارد تومان شد که در سال مالی قبل آن سود خالص خارک ۲۸۴۹ میلیارد تومان بود به میزان ۳۵ درصد رشد داشت.
افزایش ۳۵ درصدی سود خالص شخارک در سال مالی ۱۴۰۱
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"؛ مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 1401/12/29 شرکت پتروشیمی خارک امروز با حضور ۸۹.۶۶ درصد از سهامداران در محل سالن تلاش وزارت کار برگزار شد.
در سال ۱۴۰۱ سال رکوردهای چشمگیر و خیره کننده ای در دوره مدیریت دکتر بهمن بهزادی در پتروشیمی خارک به ثبت رسید.  این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ موفق به تولید یک میلیون و 80 هزار تن شد و رکورد ۷ ساله تولید خارک شکسته شد.
خارک در سال مالی ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۳ میلیارد و ۲۳۴ میلیون فوت مکعب خوراک دریافت کرد. بهزادی مدیر عامل پتروشیمی خارک در توضیح عملکرد سال مالی ۱۴۰۱ در مجمع گفت که رکوردهای زیر در پتروشیمی خارک شکسته شد: 
1-    رکورد درآمد عملیاتی با 11 هزار و 180 میلیارد تومان (افزایش 20 درصدی نسبت به سال مالی 1400)
2-    رکورد سودسازی با تحقق ۳۸۴۷ میلیارد تومان (افزایش 35 درصدی نسبت به سال مالی 1400)
2-رکورد تولید متانول با حجم ۶۷۱هزار ۹۲۲ تن
3-رکوردتولید LPG با حجم ۳۱۰ هزار ۷۹۵ تن
4-رکورد تناژ فروش با حجم ۱ میلیون ۱۰۰ هزار ۸۱۲ تن
5-رکورد مبلغ فروش به رقم ۴۰۵ میلیون دلار
6-رکورد تولید پنتان پلاس با حجم ۱۰۳ هزار تن
7-رکورد ماهیانه تولید
8- ثبت رکورد کار بدون حادثه
بهزادی گفت:  تولید LPG رکورد ۵ ساله خود را شکست و بیش از ۳۱۰ هزار و ۷۹۵ تن تولید داشتیم. میزان فروش شرکت به بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۸۱۲ تن رسید و این رقم معادل ۱۰۳ درصد بودجه پیش بینی شده بوده است.
همچنین با توجه به اقداماتی که در حوزه فروش اجرایی شد رقم فروش شرکت به ۴۰۵ میلیون دلار رسید که  رکورد تاریخ سودآوری خارک را شکست.
وی گفت: ثبت رکورد مبلغ فروش در شرایطی رخ داد که قیمت متانول نسبت به سال قبل  در بازارهای جهانی کاهش ۲۰ درصدی و LPG کاهش ۱۰ درصدی قیمت را در سال مالی ۱۴۰۱ به نسبت سال مالی ۱۴۰۰ تجربه کرد.
بهزادی به گزارش مقایسه ای عملکرد هم اشاره کرد و گفت:  سود خالص شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۸۴۷ میلیارد تومان شد که در سال قبل سود خالص  خارک ۲۸۴۹ میلیارد تومان بود به میزان 35 درصد رشد داشت. سود ناخالص شرکت هم از ۳۷۹۳ میلیارد تومان به ۴۴۸۳ میلیارد تومان افزایش داشته است.
این در شرایطی است که شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۱۳ میلیارد تومان ذخیره مالیاتی در حساب ها منظور کرده بود.
بهزادی گفت: واحد LPG خارک از ۱۳ مهر 1401 به ظرفیت اسمی رسیده است.  همچنین میزان تولید پنتان پلاس نیز رکورد تولید ۱۰۳ هزار تنی را به ثبت رسانده است.
مدیر عامل پتروشیمی خارک در خصوص طرح ۱۶ ساله متانول 2 هم گفت: این طرح باید اجرا شود ، بررسی های مطالعاتی در راستای پیشبرد طرح اجرایی شده است و تاکنون 200 میلیون دلار برای آن هزینه شده و واحدهیا یوتیلیی آن احداث شده است. همچنین زیر ساخت های لازم برای این پروژه مانند نیروگاه ، اسکله، ۲ خط ۷۲ اینچ و ... مهیا شده است. همچنین تجهیزات لازم برای تجهیز کارخانه مانند کمپرسور های فرآیندی گاز طبیعی و CO2 ، بویلر ۵۰ تنی ، بوستر کمپرسور و ... خریداری شده است. در برنامه داریم تا پروژه متانول 2 خارک در بازه ۳۶ ماهه اجرایی شود.
بهزادی افزود که پتروشیمی خارک در سال 1401 از لیست صنایع آلاینده خارج شد.
در مجمع عمومی سالیانه پتروشیمی خارک،630 تومان از ۶۴۲ تومان سود سهام شخارک به ازای هر سهم تقسیم شد که سودها از چهارشنبه همین هفته به حساب سهامداران واریز خواهد شد.