۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۶۱۳۷۱

سد شوریجه در سال آبی ۱۴۰۳ آبگیری می‌شود

سیفی گفت: تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ در این طرح ۲۹۱۷ میلیارد ریال هزینه شده و در صورت تحقق کامل اعتبارات مورد نیاز می‌توان نسبت به آبگیری ۴-۱۴۰۳ امیدوار بود.
سد شوریجه در سال آبی ۱۴۰۳ آبگیری می‌شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از آبگیری سد شوریجه در سال آبی ۱۴۰۳ خبر داد.
 محمدعلی نعمت‌نژاد سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در جریان بازدید از عملیات احداث سد شوریجه اظهار داشت: این سد که می‌تواند در جبران بخشی از کسری آب شرب مشهدالرضا مؤثر باشد از طرح‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم است.
وی اظهار داشت: با توجه به رفع مشکلات اعتباری این طرح، ارکان اجرایی سد شوریجه با حداکثر تلاش برای پیشرفت پروژه و تحقق برنامه آبگیری این سد در سال آبی 1403 اقدام کنند.
در جریان این بازدید علی‌محمد سیفی، معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان رضوی گزارشی از پیشرفت فیزیکی و مالی طرح ارائه کرد و اظهار داشت: طرح سد مخزنی شوریجه در شهرستان سرخس در فاصله 120 کیلومتری مشهد بر روی رودخانه کشف رود با مساحت حوضه آبریز 15 هزار و 800 کیلومتر مربع و آورد سالیانه 29.5میلیون متر مکعب واقع شده که هدف آن کنترل و تنظیم سیلاب‌های کشف رود برای تامین بخشی از آب شرب مشهد به حجم 15.4 میلیون متر مکعب، نیاز اراضی کشاورزی کشف رود و محیط زیست به میزان 2.2 و 3.2 میلیون متر مکعب است.
وی افزود: شوریجه از نوع سد خاکی با هسته رسی و ارتفاع 51 و 46.5 متر از پی و بستر رودخانه با طول تاج 374 متر و عرض تاج 10 متر دارای مخزنی به گنجایش ذخیره سازی حدود 200 میلیون متر مکعب می‌باشد. سیفی گفت: آب مازاد بر ظرفیت مخزن از طریق سرریز اوجی آزاد به عرض 66 متر و با ظرفیت 1355 متر مکعب بر ثانیه به طور مطمئن به پایاب منتقل می‌شود.
وی افزود: سیستم انحراف سد شوریجه شامل فراز بند خاکی همگن به طول و ارتفاع 255 و 20.5متر و تونل انحراف نعل اسبی به طول 145 متر و با ظرفیت آبگذری 364 متر مکعب بر ثانیه واقع در جناح راست احداث شده است.
سیفی گفت: تا پایان سال مالی 1401 در این طرح 2917 میلیارد ریال هزینه شده و در صورت تحقق کامل اعتبارات مورد نیاز می‌توان نسبت به آبگیری 4-1403 امیدوار بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ناکارآمدی یا سایه دکل گمشده
محمد صفوی/ مدیر روابط عمومی سابق تاسیسات دریایی ایران
روابط عمومی قلب تپنده سازمان است
عبدالمجيدكمالى /رئيس روابط عمومى شركت مخازن سبزپتروشيمى عسلويه