۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۱۶۱۵۴۳
روزنگار نفت/بیست و سوم آذر ۱۳۳۲:

 مذاكرات غيررسمي درباره كنسرسيوم نفتی

شركت‌هاي نفتي آمريكايي بدون اشاره به سهم خود اعلام كردند كه به دليل عدم نياز به نفت ايران به جهت وجود نفت در بازار، اگر دولت آمريكا از آنها درخواست كند مايل به مشاركت در كنسرسيوم خواهد بود.
 مذاكرات غيررسمي درباره كنسرسيوم نفتی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، مذاكرات فريزر، رئيس هيئت ‌مديره شركت نفت ايران و انگليس با نمايندگان شركت‌هاي نفتي در ايران در روزهاي 23 و 24 آذر 1332 (14 و 15 دسامبر 1953) در لندن انجام شد.
فريزر كه از قبل بر غيررسمي بودن اين مذاكرات تأكيد داشت، در اين جلسه اعلام كرد كه اين دوره مذاكرات تنها جنبه تبادل نظر دارد و براي شركت نفت هيچ تعهدي ايجاد نمي‌كند.
فريزر همچنين معتقد بود كه اگر تشكيل كنسرسيوم قطعي شود، سهم شركت انگليس و ايران در آن نبايد كمتر از 50درصد باشد و پرداخت غرامت از سوي ايران هم بايد به صورت تحويل نفت رايگان انجام شود!
در اين جلسه، شركت‌هاي نفتي آمريكايي بدون اشاره به سهم خود اعلام كردند كه به دليل عدم نياز به نفت ايران به جهت وجود نفت در بازار، اگر دولت آمريكا از آنها درخواست كند مايل به مشاركت در كنسرسيوم خواهد بود.
اين شركت‌ها سپس شروط خود را براي حضور در كنسرسيوم به اين شرح اعلام كردند: نخست اينكه، كنترل كامل عمليات در اختيار شركت‌هاي نفتي باشد و دولت ايران در عمليات مداخله‌اي نداشته باشد و دوم آنكه، معامله با ايران نبايد به گونه‌اي باشد كه موقعيت اين شركت‌ها را در ساير كشورهاي خاورميانه، آفريقا و هند غربي متزلزل كند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی