۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۱۶۲۵۳۱

افزایش پیش‌بینی تقاضا برای نفت در ۲۰۲۴

بازار نفت در شرایطی سال ۲۰۲۴ را آغاز کرد که بی‌ثباتی در زمینه تقاضا تاثیر دور جدید کاهش تولید اوپک و متحدانش را در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه خنثی کرد.
افزایش پیش‌بینی تقاضا برای نفت در ۲۰۲۴
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،آژانس بین‌المللی انرژی باز هم پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در ۲۰۲۴ را افزایش داد و اعلام کرد مصرف جهانی نفت ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۴ افزایش می‌یابد.
  آژانس بین‌المللی انرژی باز هم پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در 2024 را افزایش داده، اما رقم آن هنوز هم پایین‌تر از تخمین‌های اوپک است. این آژانس شرایط بازار را به خاطر رشد تولید کشورهای غیر عضو اوپک خوشبینانه توصیف می‌کند.
آژانس بین المللی انرژی و اوپک طی سال‌های اخیر همواره در مورد مسائلی مانند تقاضای نفت در آینده اختلاف داشته‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تقاضا برای نفت در 2030 به اوج برسد و به سمت سوخت‌های پاک‌تر پیش برود. اما اوپک این پیش‌بینی را رد می‌کند.
این آژانس که به کشورهای صنعتی مشاوره می‌دهد در روز پنجشنبه اعلام کرد انتظار می‌رود مصرف جهانی نفت 1.24 میلیون بشکه در روز در 2024 افزایش یابد. اوپک این رقم را 2.25 میلیون بشکه در روز پیش بینی می‌کند.
در شرایطی که درگیری‌ها در خاورمیانی نگرانی در مورد عرضه نفت را افزایش داده، آژانس بین المللی انرژی عقیده دارد شرایط عرضه نفت در 2024 خوب است و در صورت برداشته شدن کاهش تولید اوپک و متحدانش، بازار در سه ماهه دوم سال جاری میلادی با مازاد عرضه مواجه خواهد بود.
به نظر می‌رسد افزایش 180 هزار بشکه‌ای پیش بینی رشد تقاضا توسط آژانس بین الملل انرژی نتیجه رشد اقتصاد جهانی و کاهش قیمت نفت در سه ماهه پایانی 2023 و همچنین گسترش بخش پتروشیمی چین باشد.
بازار نفت در شرایطی سال 2024 را آغاز کرد که بی‌ثباتی در زمینه تقاضا تاثیر دور جدید کاهش تولید اوپک و متحدانش را در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه خنثی کرد.
این پیش‌بینی آژانس قیمت نفت برنت را در روز پنجشنبه افزایش داده و به حدود 78 دلار در هر بشکه رساند.
آژانس بین‌المللی انرژی همچنین انتظار دارد عرضه جهانی نفت در سال جاری میلادی 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به رکورد جدید 103.5 میلیون بشکه در روز برسد که نتیجه افزایش تولید آمریکا، برزیل، گویان و کانادا خواهد بود.
از نظر این آژانس، افزایش تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه که تامین کننده یک سوم تجارت جهانی نفت است، بازارها را مختل می‌کند‌.
حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ توسط یمن جریان تجارت بین اروپا و آسیا را آهسته کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی