۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۶۲۶۶۰

هیدروژن وارد سبد سوختی کشور می‌شود

سالاری با بیان اینکه ۱۶ پروژه برای تولید هیدروژن از سوخت فسیلی باCCUS عملیاتی شده که تولید سالانه‌اش میزان کم ۷۰۰ هزار تن است، اظهار کرد: ۵۰ پروژه در دست توسعه است، عموماً در آمریکا و کانادا هستند و تا سال ۲۰۳۰ به ظرفیت تولیدی ۹ میلیون تن می‌رسند.
هیدروژن وارد سبد سوختی کشور می‌شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ساز و کاری لحاظ شده است تا هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک در کنار بنزین و سی‌ان‌جی قرار بگیرد، البته برای این کار قیمت‌گذاری حامل های انرژی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
جلیل سالاری با اشاره به لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت کشور، اظهار کرد: در شرایط فعلی که با ناترازی سوخت و افزایش مصرف در این بخش مواجهیم، لازم است که به موضوع تنوع‌بخشی سبد سوخت توجه شود.
وی افزود: در ۱۰ پالایشگاه کشور روزانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود، همچنین ۳۰ میلیون خودروی سبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران فعال است که روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.
او با بیان اینکه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودروی سنگن پایه دیزلی در چرخه حمل و نقل حضور دارند که روزانه ۶۳ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف می‌کنند، اظهار کرد: در حوزه نیروگاه‌ها نیز در روزهای اخیر ۷۰ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف شده است.
سالاری با بیان اینکه ۱۶ پروژه برای تولید هیدروژن از سوخت فسیلی باCCUS عملیاتی شده که تولید سالانه‌اش میزان کم ۷۰۰ هزار تن است، اظهار کرد: ۵۰ پروژه در دست توسعه است، عموماً در آمریکا و کانادا هستند و تا سال ۲۰۳۰ به ظرفیت تولیدی ۹ میلیون تن می‌رسند.
وی با بیان اینکه هزینه پیل‌های سوختی خودرو از سال ۲۰۰۸ به‌دلیل پیشرفت فناوری و فروش رو به رشد خودروهای الکتریکی پیل سوختی حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است، گفت: دستیابی به اهداف کربن‌صفر تا سال ۲۰۵۰ به سرمایه‌گذاری یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلاری در بخش هیدروژن نیاز دارد.
او با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره ارزش و سود محوری، گفت: روزانه در ۱۰ پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰ میلیون فوت مکعب هیدروژن تولید شده و در کشور مصرف می‌شود.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط استانداردهای زیست محیطی به دنبال واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن هستیم، تاکید کرد: تولید هیدروژن با توجه به منابع موجود هزینه‌بر است. با این حال هیدروژن در سبد سوخت کشور می‌تواند جایگاه داشته باشد، به شرط آنکه نسبت به حامل‌های انرژی نگاه ویژه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه با توجه به قیمت‌های فعلی گاز طبیعی در کشور، قیمت تمام شده یک تن هیدروژن معادل ۴۰۰ دلار است، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود که ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور پتانسیل اقتصادی داشته باشد.
سالاری با تاکید بر لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت، اظهار کرد: در شرایط فعلی چاره ای جز تنوع بخشی به سبد سوخت وجود ندارد و باید برای این مهم ساز و کارهایی درنظر گرفته سود.
منبع:ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


پویا
تنوع بخشی به سبد سوخت کار بسیار خوبی است اما معلوم نیست چرا کار را سخت می کنیم؟ گاز مایع در دسترس است و ما داریم آنرا به نصف قیمت بنزین صادر می کنیم. به این ترتیب، بدون نیاز به هیچ سرمایه گذاری و زیرساخت جدید و به سرعت میتوان روزانه حدود 7 میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کم کرد و به جای آن گاز مایع را مصرف نمود.
میتوان گاز مایع را به سرعت به سبد سوخت اضافه کرد و بعد از آن هم به فکر هیدروژن و سایر منابع باشیم.