۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۶۳۳۸۰

بازگشایی پالایشگاه بیجی عراق پس از ۱۰ سال

مجتمع پالایشگاه بیجی یکی از قربانیان برجسته این هرج و مرج بود و ماه‌های متوالی به نقطه اصلی نبرد بین نیروهای امنیتی و عناصر داعش تبدیل شد.
بازگشایی پالایشگاه بیجی عراق پس از ۱۰ سال
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،عراق روز جمعه پالایشگاه شمال خود در بیجی که یکی از مهمترین مجتمع‌های انرژی این کشور است را پس از گذشت یک دهه از تعطیلی آن، بازگشایی کرد.
 تصور می‌شد سقوط صدام حسین ثبات و رفاه را برای این تولیدکننده عضو اوپک به ارمغان بیاورد که از سالها سوء مدیریت اقتصادی و ماجراجویی‌های نظامی، به زانو در آمده بود اما عراقی‌ها یک شورش، یک جنگ داخلی فرقه‌ای و سپس ظهور القاعده و بعدها داعش که ده‌ها هزار نفر را کشت را تجربه کردند.
مجتمع پالایشگاه بیجی یکی از قربانیان برجسته این هرج و مرج بود و ماه‌های متوالی به نقطه اصلی نبرد بین نیروهای امنیتی و عناصر داعش تبدیل شد.
این گروه تروریستی آنقدر بر منطقه بیجی کنترل داشت که توانست کارگران پالایشگاه را بترساند و محصولات پالایش شده آن را به سرقت ببرد. این محصولات را به کشورهای همسایه فروخت و از سود آن برای تامین مالی جنگ خود استفاده کرد.
این پالایشگاه در سال ۲۰۱۴، پس از این که عناصر داعش با تصرف یک سوم خاک کشور عراق، آن را تصرف کردند، بسته شد. داعش، در تلاش برای ایجاد یک امپراتوری اسلامی خودکفا، نفت و فرآورده‌های نفتی را از مناطق تحت کنترل خود به سرقت برد.
بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه بیجی پس از بازگشایی، ظرفیت پالایش ۱۵۰ هزار بشکه در روز را دارد که ظرفیت کل مجتمع پالایشگاه بیجی را به ۲۹۰ هزار بشکه در روز می رساند.
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مراسم افتتاحیه گفت: با راه اندازی پالایشگاه نفت شمال در بیجی، عراق به ظرفیت لازم برای تامین تمام تقاضای فرآورده های نفتی کشور تا اواسط سال آینده نزدیک می‌شود.
دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد این امر باعث صرفه جویی میلیاردها دلاری برای ما خواهد شد که با توقف واردات مشتقات نفتی، به سایر بخشهای خدماتی و اقتصادی تخصیص داده می‌شود و به این ترتیب، به اهداف اصلاحی خود دست می یابیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی