۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۱۶۳۴۵۳

واکنش واشنگتن به ساخت خط لوله گاز ایران-پاکستان

دولت فدرال پاکستان در اقدامی تازه برای تکمیل پروژه چند میلیارد دلاری تامین گاز، دوشنبه گذشته با تکمیل مرحله اول پروژه خط لوله گاز ۸۰ کیلومتری در خاک پاکستان موافقت کرد.
واکنش واشنگتن به ساخت خط لوله گاز ایران-پاکستان
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از پاسخ دادن به سوالی درباره موافقت دولت پاکستان با تکمیل مرحله اول ساخت خط لوله گاز ایران-پاکستان خودداری کرد.
  آمریکا از اظهار نظر درباره پروژه احیای خط لوله پاکستان-ایران خودداری کرد.
روزنامه پاکستانی نِیشین در این باره گزارش داد که «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت: «آمریکا هنوز گزارش‌ها درباره خط لوله گاز پاکستان-ایران را ندیده است و من بعدا به سوالات در این باره پاسخ خواهم داد».
دولت فدرال پاکستان در اقدامی تازه برای تکمیل پروژه چند میلیارد دلاری تامین گاز، دوشنبه گذشته با تکمیل مرحله اول پروژه خط لوله گاز ۸۰ کیلومتری در خاک پاکستان موافقت کرد.
پس از حدود یک دهه تاخیر، کمیته امور انرژی کابینه موقت پاکستان روز جمعه کار روی فاز اول خط لوله گاز ایران و پاکستان را برای تقویت امنیت انرژی این کشور، تصویب کرد.
 وزارت نیرو پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد خلاصه‌ای از واحد نفت در خصوص خط لوله گاز ایران و پاکستان، در جلسه امروز هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفت.
در بیانیه مذکور، کمیته امور انرژی کابینه موقت، آغاز کار برای ساخت بخش ۸۰ کیلومتری خط لوله در داخل پاکستان (از مرز پاکستان تا گوادر در مرحله اول) را توصیه کرده بود.
وزارت نیروی پاکستان اعلام کرد تمامی بخش‌های مربوطه، برای پیشبرد این پروژه به منظور تضمین عرضه گاز به مردم پاکستان و رسیدگی به نیازهای روزافزون انرژی کشور، چراغ سبز نشان دادند.
این وزارتخانه افزود: این پروژه نه تنها امنیت انرژی پاکستان را تقویت می‌کند، بلکه اعتماد صنعت داخلی را افزایش می دهد که با افزایش عرضه گاز، تضمین می شود. این امر همچنین موجب تسریع فعالیت اقتصادی در ایالت بلوچستان خواهد شد و به پیشرفت اقتصادی پاکستان کمک خواهد کرد.
این پروژه از سال ۲۰۱۴ با تاخیر مواجه شده است. ایران در ژانویه، سومین اخطاریه را به اسلام آباد صادر کرد و از قصد خود برای مراجعه به دادگاه داوری بین المللی به دلیل عدم ساخت این خط لوله به عنوان بخشی از پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان، خبر داد.
طبق گزارش روزنامه نیوز، پاکستان استدلال می‌کند به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نمی تواند این پروژه را در خاک خود اجرا کند اما مقامات تهران هرگز این دیدگاه را نپذیرفتند و می‌گویند تحریم‌های آمریکا، دلیل موجهی نیست. عراق و ترکیه با دریافت معافیت‌هایی از تحریم‌های آمریکا، مدت‌هاست که از گاز ایران استفاده می‌کنند.
با این حال، از آن جایی که پاکستان قصد دارد این پروژه را اجرا کند، ایران مهلت ۱۸۰ روزه را تا سپتامبر سال ۲۰۲۴ برای پاکستان، تمدید کرده است.
روزنامه نیشن همچنین گزارش داد که میلر همچنین در این نشست خبری با اظهار نظر درباره تشکیل دولت در اسلام‌آباد گفت که تشکیل یک دولت جدید امور داخلی پاکستان است و آمریکا در آن ذی‌نفع نیست.
او موضع آمریکا را تکرار کرد که باید تحقیقات شفافی در زمینه ادعاها درباره تبانی در انتخابات سراسری انجام شود.
میلر افزود: «ما مایلیم این تحقیقات پیش بروند و در اسرع وقت به نتیجه برسند. ما می‌خواهیم دولت به طریقی عمل کند که منعکس‌کننده خواست و ارده ملت پاکستان باشد».
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی