۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۱۶۳۸۷۴

بزرگ‌ترین فروش ذخایر اضطراری نفت آمریکا

اکنون، ایالات‌متحده قصد دارد تا SPRخود را با خرید مجدد نفت با قیمتی کمتر از آنچه که آن را فروخته، دوباره پر کند.
بزرگ‌ترین فروش ذخایر اضطراری نفت آمریکا
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما ایالات‌متحده در سال‌۲۰۲۲، بزرگ‌ترین فروش نفت از ذخایر استراتژیک یاSPR خود را به‌ثبت رساند و در مجموع ۱۸۰‌میلیون بشکه را در طول ۶ ماه به مشتریان واگذار کرد. این تصمیم برای کاهش تاثیر افزایش احتمالی قیمت بنزین پس از حمله روسیه به اوکراین اتخاذ شد.
 فروش دیگری به میزان ۳۸‌میلیون بشکه توسط کنگره در همان سال‌انجام شد. اکنون، ایالات‌متحده قصد دارد تا SPRخود را با خرید مجدد نفت با قیمتی کمتر از آنچه که آن را فروخته، دوباره پر کند. دولت نفت را به‌طور متوسط ۹۵‌دلار در هر بشکه فروخت و امیدوار است آن را با قیمت ۷۹‌دلار در هر بشکه یا کمتر خریداری کند، با این حال سرعت بازخرید ممکن است تحت‌تاثیر قیمت‌های فعلی نفت‌خام باشد که به دلیل عوامل مختلف ژئوپلیتیک در حال افزایش ‌است. از زمان فروش ذخایر اضطراری در سال‌۲۰۲۲، ایالات‌متحده حدود ۲۹‌میلیون و ۶۱۰‌هزار بشکه نفت‌خام تولید داخل را جایگزین کرده‌است. این روند تا حدودی به دلیل عملیات تعمیر و نگهداری در برخی از سایت‌های SPR با وقفه روبه‌رو شده‌است.
این نگرانی وجود دارد که بازخرید سریع، قیمت‌های نفت و بنزین را به‌ویژه با انتخابات آتی ریاست‌‌‌‌جمهوری، بیشتر افزایش دهد. در حال‌حاضر، SPR ایالات‌‌‌‌متحده حدود ۳۶۲‌میلیون بشکه نفت دارد که نزدیک به ۶۰‌درصد آن نفت‌خام تصفیه‌نشده ‌است. این میزان به‌طور قابل‌توجهی کمتر از اوج خود یعنی ۷۲۷‌میلیون بشکه در سال‌۲۰۰۹ است. برای جایگزین‌سازی ذخایر، دولت ایالات‌متحده راهبردی را ترسیم کرده که نه‌تنها شامل بازخرید نفت می‌شود، بلکه بازگرداندن نفتی که به شرکت‌ها تا سال‌۲۰۲۷ قرض داده‌شده بود را نیز دربر می‌گیرد. ذخایر استراتژیک، اساسا مقدار نفتی است که توسط دولت ایالات‌متحده برای موارد اضطراری و بحرانی نگهداری می‌شود. این ایده در سال‌۱۹۷۵ توسط رئیس‌جمهور جرالد فورد در واکنش به تحریم نفتی اعراب مطرح شد که باعث افزایش قیمت بنزین و آسیب به اقتصاد شد.
هدف SPR داشتن سوپاپ اطمینان در مواقع بحران انرژی، مانند جنگ یا بلایای طبیعی مانند توفان، با تزریق نفت به بازار برای تثبیت قیمت‌ها و تضمین امنیت انرژی کشور است. به‌رغم سطوح پایین‌تر SPR، ایالات‌متحده همچنان به تعهدات بین‌المللی خود، تحت‌رهبری آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس که کشورهای عضو را ملزم می‌کند ذخایری معادل ۹۰روز واردات خالص نفت حفظ کنند، پایبند است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرده اگر اوپک‌پلاس (اتحاد اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک) کاهش تولید خود را تا پایان سال‌۲۰۲۴ تمدید کنند، مازاد عرضه بازار نفت به کسری تبدیل خواهد شد. اوپک اخیرا تصمیم خود را برای تمدید کاهش عرضه تا پایان سه‌ماهه دوم اعلام کرد که باعث شد آژانس بین‌المللی انرژی چشم‌‌‌‌انداز خود را تعدیل کند.
 تعادل عرضه و تقاضا
در گزارش بازار نفت در مارس، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که اوپک کاهش‌‌‌‌های داوطلبانه خود را برای کل سال‌حفظ خواهد کرد که منجر به تغییر در تعادل عرضه و تقاضا خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی در حال‌حاضر یک کسری جزئی برای سال‌پیش‌بینی کرده که از برآورد قبلی خود فاصله دارد، با این حال آژانس خاطرنشان می‌کند که حجم قابل‌توجهی از نفت در حال ترانزیت، می‌تواند فشار بازار را پس از تحویل محموله‌ها کاهش دهد. علاوه‌بر این، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود را از رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ در مقایسه با گزارش فوریه خود، ۱۱۰‌هزار بشکه در روز افزایش داده‌است. این تجدیدنظر به بهبود انتظارات برای تقاضای نفت ایالات‌متحده و افزایش تقاضا برای سوخت به دلیل اختلال در جریان تجارت در دریای سرخ نسبت داده می‌شود که اپراتورهای کشتی را وادار به انتخاب مسیرهای طولانی‌‌‌‌تر از طریق دماغه امید نیک در آفریقا کرده‌است. با وجود تخمین رو به بالا در رشد تقاضا، آژانس بین‌المللی انرژی در مقایسه با پیش‌بینی‌های اوپک، چشم‌‌‌‌انداز محافظه‌‌‌‌کارانه‌‌‌‌تری دارد.
ادغام هوش‌مصنوعی در صنعت نفت
 اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ به میزان ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش یابد. این سازمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرده، رشد تقاضا در سال‌۲۰۲۵ حدود یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه در روز خواهد بود. یکی از دلایل رشد تولید نفت آمریکا، ادغام فناوری هوش‌مصنوعی (AI) در صنعت نفت و گاز، به‌ویژه در عملیات حفاری است که توسط روبات‌ها کنترل می‌شود. هوش مصنوعی، دکل‌ها را از راه دور کنترل و تصمیمات فوری را برای بهینه‌سازی کارآیی حفاری بدون دخالت مستقیم انسان اتخاذ می‌کند. به گفته کارشناسان، این اتوماسیون به‌طور قابل‌توجهی دخالت اپراتور انسانی را کاهش و به‌طور بالقوه باعث صرفه‌جویی در زمان و افزایش سرعت حفاری حداقل تا ۳۰‌درصد می‌شود.
 به‌طور سنتی، هوش‌مصنوعی در امور پشتیبانی در صنعت نفت و گاز، مانند تجزیه و تحلیل داده‌های لرزه‌ای استفاده می‌شود، با این حال روند روبه‌رشدی به سمت استقرار هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و عملیات از راه دور، به‌طور مستقیم در عملیات حفاری و شکستگی هیدرولیک وجود دارد. هدف از به‌کارگیری هوش‌مصنوعی بهبود کارآیی، کاهش هزینه‌ها و به حداکثر رساندن تولید نفت است که احتمالا تلاش‌های سازمان‌هایی مانند اوپک برای کنترل تولید نفت و تثبیت قیمت‌ها را تضعیف می‌کند. اهمیت پذیرش هوش‌مصنوعی در صنعت نفت و گاز ایالات‌متحده، به‌ویژه در حوضه‌‌‌‌های شیل مانند حوضه‌‌‌‌های تگزاس و داکوتای‌شمالی که پیشرفت‌های فناوری قبلا صنعت نفت را متحول کرده‌، غیر‌قابل‌انکار است. پیمانکاران با استفاده از فناوری‌های مختلف از جمله حفاری افقی توانسته‌اند زمان حفاری را کوتاه کنند و اکنون‌ هوش‌مصنوعی باعث افزایش کارآیی شده‌است.
به گفته تحلیلگران، انتظار می‌رود استقرار هوش‌مصنوعی منجر به صرفه‌جویی در هزینه برای شرکت‌ها شود که به‌طور بالقوه در محدوده ۲۵ تا ۵۰‌درصد در سناریوهای خاص است. درحالی‌که تاثیر این نوآوری بر مشاغل هنوز نامشخص است، هوش‌مصنوعی می‌تواند به رفع کمبود کارگران در بخش انرژی کمک کند. درمیان کارکنان انرژی نیز تمایل به استقبال از فناوری هوش‌مصنوعی وجود دارد، زیرا به‌عنوان راهی برای افزایش رضایت شغلی و بهره‌وری درنظر گرفته می‌شود. علاوه‌بر این، هوش‌مصنوعی به‌عملیات خشکی محدود نمی‌شود، بلکه در میدان‌های نفتی فراساحلی نیز در حال آزمایش است و شرکت‌هایی مانند SLB دیر یا زود به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حفاری دریایی دست خواهند یافت. به‌طور کلی، پذیرش هوش‌مصنوعی در صنعت نفت و گاز نشان‌دهنده یک پیشرفت تکنولوژیک قابل‌توجه با پتانسیل ایجاد تحول در عملیات و افزایش رقابت است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی