۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
کد مطلب : ۱۲۹۹۵۴

تحول بزرگ در ساماندهی سواحل کیش

ابوالفضل طیبی/مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات
اگر بخواهیم از منظری نو به نیازهای کیش بپردازیم، چه چیزی ذهن شما را به خود مشغول می کند؟ در این باره نظرها متفاوت است؛ توسعه امکانات حمل و نقل، ساخت هتل های جدید، افزایش جاذبه های گردشگری، بازارسازی، نوسازی و توسعه ناوگان هوایی و مواردی از این دست، هر کدام می توانند پاسخی باشند که در ذهن شما خطور کند.
تحول بزرگ در ساماندهی سواحل کیش
اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید، که توجه جدی تر به محیط زیست، دریا و سواحل کیش هم می تواند یکی از این ضرورت ها باشد؟ چرا که بسیار عظیمی در حوزه اقتصاد دریا وجود دارد که تا کنون بدلیل نابسامانی های عدیده، مغفول مانده است.
در این باره لازم به اشاره است که از ابتدای دوره مدیریتی دکتر مظفری، این موضوع مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و ساماندهی سواحل در کانون توجه و تمرکز دستور کار سازمان است تا با تلفیق ایده ها و مطالعات انجام شده، کاری ماندگار در جزیره انجام شود.
سواحل کیش علیرغم زیبایی سحرانگیزش، نابسامانی های زیادی داشته و دارد. دلایل نابسامانی های ساحلی در طول چند دهه گذشته، به موضوعاتی چون عدم وجود طرح تفضیلی، واگذاری‎های بی برنامه و غیر اصولی اراضی ساحلی ،عدم رعایت یا نبود مقررات ساخت و ساز و بهره برداری و نظارت سطحی بر آن و فقدان سیاست واحد و مدیریت یکپارچه برمی گردد. یکی از وجوه ممتاز کیش با شهرهای سرزمین اصلی، دارا بودن دریا و سواحل مرجانی است. علاوه بر تمایز با سرزمین اصلی، کیش یکی از چند نقطه در جهان با بیشترین درصد اکسیژن خالص است و همین تفاوت است که این جزیره مرجانی را برجسته می کند.

آزادسازی و ساماندهی سواحل
سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد برای بهبود چشم انداز و بهره برداری اصولی از سواحل مرجانی کم نظیر جزیره، با کمک مشاورین زبده به طرحی تازه دست یابد که مبنای عمل در واگذاری ها، بهره برداری و فعالیت های توسعه ای باشد. از اینرومدتی پیش، هم اندیشی ساماندهی سواحل کیش با حضور مدیران ارشد سازمان منطقه آزاد کیش و مشاورین طرح تدوین جامع ساماندهی سواحل این جزیره در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد. در آن جلسه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش طراحی مناسب، اجرای مطلوب و بهره برداری اصولی را از اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش در طرح سامان دهی سواحل جزیره برشمرد.
طراحی مناسب، اجرای مطلوب و بهره برداری اصولی از سواحل یک اصل است. در این راستا رعایت حریم و بحث های زیست محیطی حتما در طرح ساماندهی سواحل لحاظ خواهد شد.
در این مدت در سواحل شرقی و ساحل کارهای بسیار مهمی نظیر آزاد سازی سواحل انجام شده یا در حال انجام است که اولویت اول سازمان برای ساماندهی محسوب می شود. حسب دیدگاه مدیرعامل محترم، به عنوان فاز جدیدی از مطالعات این حوزه، معماری ساحلی و الگو ها را مورد بررسی قرار داده و مسابقات معماری را برگزار خواهیم کرد تا از میان آنها کارهای حرفه ای را به عنوان الگوی معماری ساحلی خوب ارائه کنیم. چرا که فعالیت هایی این حوزه برای آیندگان بسیار مهم است و نکات مربوط به آن باید با حساسیت بالایی دنبال شود.
ما در ادامه می توانیم از سرمایه گذاران توانمند و خوشنام برای ورود به موضوع ساماندهی پروژه های ساحلی و حتی طرح های ورزشی استفاده کنیم تا با حضور آنها اطمینان حاصل کنیم که مجموعه ای قدرتمند داریم. در چند ماه گذشته، 388 هزارمتر از زمین های درجه یک ساحلی، آزاد و احداث معابر و  پارکهای ساحلی در آنها آغاز شد. خوشحال هستیم که با تحمل فشارهای فراوان از سوی عده ای، کار را به پیش بردیم و بخشی از طرح ها را همزمان با روز کیش افتتاح می کنیم.
سازمان منطقه آزاد کیش حسب قانون و بر مبنای لزوم احقاق حقوق مردم، همه مساعی خود را برای پایان دادن به تصرفات غیر اصولی و واگذاری های غیرکارشناسی و پرهیز از انحصاری کردن سواحل بکارگرفته و تلاش دارد با ایجاد دسترسی های تازه و افزایش زیبایی های بصری که برای گردشگران و ساکنان جزیره ایجاد شده، حس سرزندگی و نشاط را در کیش دوچندان نماید. در این مدت علاوه بر آزاد سازی، پاکسازی سواحل هم بطور جدی در طول نوار ساحلی به اجرا درآمده و بخشی از این روند همچنان ادامه دارد.  توجه به تجربیات سایر کشورها در ساماندهی سواحل موضوع مهمی است که در این مسیر مد نظر داریم و البته در نهایت به مدل بومی و منطبق با هنجارهای خود دست خواهیم یافت. با بهره گیری از ظرفیت ها و پتاتسیل های سواحل کیش، شاهد رشد  ورزشهای ساحلی و گردشگری دریایی و ایجاد فضای رقابتی سالم خواهیم بود.
نکته حائز اهمیت دیگر آن است که می توانیم با پیش بینی ضمانت نامه اجرایی طرح ساماندهی سواحل کیش از جمله ساحل شرقی این منطقه که در مطالعات اقتصادی به آن پرداخته شده است با یک انسجام و همکاری خوب مسیر اجرایی شدن این طرح را هموار کنیم.
ببه منظور افزایش جاذبه های محیطی و گردشگری کیش، سه موج شکن قدیمی موجود در منطقه مارینا به اسکله های تفریحی جذاب و گردشگر پسند، تبدیل شده اند.
توزیع مناسب گردشگران از طریق پراکندگی متناسب جاذبه ها در بخش های مختلف کیش، موضوعی است که به رشد اقتصادی این جزیره و توازن در تجمعی نیروی انسانی، کمک شایانی می کند. پس از تجربه موفق بازسازی و بهسازی اسکله سیمرغ در محدوده ساحل سیمرغ، تصمیم گرفته شد، سه موج شکن موجود در منطقه مارینا، به سه اسکله تفریحی زیبا تبدیل گردد. در این پروژه، نسبت به کفسازی با استفاده از کفپوشهای بتنی خاص و نورپردازی در کف و دیواره اقدام شده تا فضای آرام و متفاوتی برای بازدید کنندگان فراهم آید.
در نورپردازی این اسکله ها، تدبیری اتخاذ شده تا نور پردازی مصنوعی انعکاس به دریا انعکاس نداشته باشد و در نتیجه آبزیان در زیست بوم خود دچار مشکل نگردند.ساماندهی سواحل کیش با هدف تقویت اقتصاد دریا محور، رشد گردشگری مبتنی بر دریا، از بین رفتن انواع آشفتگی و بی نظمی در کناره های دریا از جمله موارد مورد تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش است.
سه اسکله تفریحی پیشتر سه موج شکن قدیمی بودند و اکنون برای استفاده عموم آماده شده است. دو اسکله هرکدام 200 متر و یک اسکله 100 متر طول دارد. عرض آنها نیز 10 متر است. طراحی و اجرای روکش، نورپردازی و مبلمان شهری در این اسکله ها تدارک دیده شده و نشاط و سرزندگی را بیشتر از گذشته کرده است.
همراه با ساماندهی ساحل شرقی که درست در پائین برج های دوقلو قرار دارد، ساماندهی ساحل پارک دلفین ها، ساماندهی ساحل کرانه، دو بوستان شهری در منطقه مسکونی نوبنیاد و افتتاح ایستگاه دوچرخه های هوشمند اشتراکی و باغ مجسمه، 10 طرح از میان22  طرح به افتتاح رسیده بودند که توسط شرکت عمران، آب و خدمات کیش به بهره برداری رسیدند.
ساحل شرقی ساماندهی شده در محدوده مارینا و در ادامه پارک مرجان، مساحتی بالغ بر 16.8 هکتار به طول 900 متر است. ساحل ساماندهی شده جنوب شرقی جزیره  نیز 14 هکتار وسعت و  1100 متر طول دارد. با گشایش ساحل کرانه 400 متر مسیر جدید به دسترسی ساحلی ساکنان جزیره و گردشگران در این نقطه که پیشتر 300 متر بود، افزوده است. این ساحل اکنون 700 متر طول و 8 هکتار وسعت دارد.

افزایش سرانه فضای سبز
تا دو سال پیش، جزیره کیش 500 هکتار فضای سبز داشت که بر اساس آمار، به ازای هر شهروند 150 متر فضای سبز در جزیره وجود داشت. این در حالی است که استاندارد سرانه فضای سبز در دنیای توسعه یافته، 20 الی 30 متر مربع است. در دو سال اخیر با تاکیدات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و با تلاش های صورت گرفته، میزان فضای سبز کیش به 600 هکتار رسیده و تا پایان سال به 650 هکتار خواهد رسید. در واقع سرانه فضای سبز کیش، حدود 7 برابر استانداردهای جهانی خواهد بود.
علاوه بر پارک جنگلی در حال انجام صفین، دو بوستان ساحلی نوبنیاد 2 و 3 هم در روز کیش به بهره برداری رسید و دهها هکتار به مساحت فضای سبز جزیره اضافه شد.
بوستانهای شهری منطقه نوبنیاد نیز تنفسگاه تازه ای برای ساکنان این منطقه است. بوستان بهارستان در زمینی به مساحت 4000 متر و بوستان آرین در زمینی به مساحت 16 هزار متر ساخته شده است. نکته قابل توجه اینکه دو بوستان جدید در چارچوب الزامات طراحی بوستانهای محلی و با رعایت ضوابط نظیر فضای بازی کودکان، امکانات ورزشی متداول و مسیرهای پیاده روی احداث شده است. رسیدگی به 7 هزار نخل جزیره هم توسط همکاران شرکت با انجام عملیات آفت زدایی و سایر اقدامات حفاظتی پایان یافته و نخل ها در شرایط بسیار خوبی قرار دارند.

نمادهای هنری در سطح جزیره
چندی پیش بر اساس یک ایده نو، بهترین گروه هنرمندان کشور را برای حضور در سمپوزیوم هفت سنگ کیش دورهم آوردیم. آنها در گرمای طاقت فرسا، تیشه بر سنگ ها زدند و آثار زیبایی خلق کردند. شهرها زنده اند، نفس می کشند و حیات دارند و با خلق آثار هنری می توانیم زیبایی های بصری شهر ها را افزایش دهیم.
برگزاری چنین سمپوزیوم هایی در جزیره کیش ضمن توجه به هنر و نیز ایجاد تحرک و نشاط  میان مردم، آثار خوبی هم برای کیش به یادگار می گذارد. ارتقاء زیبایی های بصری وفضای شهری دستاورد دیگری است که از خلال این کوشش ها برای کیش عزیز بدست می آید. خبر خوب در این زمینه آن است که این نمادهای هنری همزمان با روز کیش، رونمایی شدند. ایجاد باغ مجسمه هم برای استقرار سازه های حجمی در دستور کار شرکت عمران، آب و خدمات قرار دارد. در سه ماه گذشته، در اقدامی ضربتی، تمام نمادهای شهری در گوشه و کنار کیش بازسازی و نوسازی شد. همچنین نورپردازی گذر مشاهیر به پایان رسیده و طرح تعریض این پیاده راه هنری تاریخی در دست اجراست.
باغ مجسمه، بوستانی در کنار مرکز همایش های خلیج فارس است که آثار هنرمندان تجسمی و برگزیدگان سمپوزیوم مجسمه سازی را به نمایش گذاشته و در ادامه نیز با آثار هنری بیشتر، تقویت خواهد شد. ایجاد این جاذبه تازه در زمینه گردشگری فرهنگی با 22 اثر از 22 هنرمند است.

دوچرخه های هوشمند اشتراکی در کیش
آخرین طرح، ایستگاه دوچرخه های هوشمند است که با 250 دوچرخه هوشمند آغاز به کار کرد. این دوچرخه ها با هدف تقویت فرهنگ ورزش و حمل و نقل غیر آلاینده به ناوگان دوچرخه های کیش اضافه شده و تعداد آن ها تا پایان سال به 700 دوچرخه می رسد. از ویژگی های این دوچرخه ها، استفاده از فناوری های نو در آنها نظیر حذف زنجیر، ترمز دیسکی، فناوری شیفت درایو و بدنه آلومینیومی متناسب با آب و هوای جزیره است. تعرفه ارائه خدمات به صورت پلکانی بوده و برای نیم ساعت 10 هزار تومان، یک ساعت 15 هزار تومان و 1.5 ساعت 20 هزار تومان است. به گفته مسئولان شرکت عمران، آب و خدمات، به زودی تعرفه اشتراک هفتگی، ماهانه و سالانه این دوچرخه ها نیز اعلام می شود.
در سازوکار طراحی شده برای استفاده از دوچرخه های هوشمند، کاربر می تواند با استفاده از اپلیکیشن تجهیزات دوچرخه ها و سایر وسایل حمل و نقل پاک را انتخاب و با اسکن کد موسوم به " کیو آر کد" قفل هوشمند آن را باز و سفر پاک خود را شروع کند.  هزینه سفر نیز از محل کیف پول یا به صورت آنلاین دریافت می شود. در پایان نیز پس از بستن قفل هوشمند و کلیک دکمه پایان، سفر مشتری پایان می یابد.
کیش طولانی ترین پیست دوچرخه سواری خاورمیانه را داراست. این پیست 54 کیلومتری در نقاطی  بدلیل تاریکی، نقطه کور محسوب می شد که برای آنها تامین نور گردید. رینگ دوچرخه سواری که دورتادور جزیره را در بر می گیرد، از جاذبه های مهم برای گردشگران و کیشوندان است.
با گذر زمان و بر اثر آفتاب شدید، بخشهایی از پیست دچار آسیب شدند که ترمیم آنها به پایان رسید. بازسازی و لکه گیری با آسفالت میکرو سرفیسینگ انجام شده است.  کیش شهر دوچرخه هاست و از نظر تعداد دوچرخه، سرانه بسیار بالاتری نسبت به سرزمین اصلی دارد.

صفین زیباتر از گذشته
از دیگر اقدامات صورت گرفته در سطح جزیره کیش، بهسازی معابر، آسفالت ریزی، لکه گیری، ایجاد روشنایی معابرو اصلاح شبکه فاضلاب برای جلوگیری از آب گرفتگی محله صفین توسط شرکت عمران، آب و خدمات است که موجی از خوشحالی و رضایت را با خود به همراه آورد. بهبود شرایط زیستی بومیان کیش از جمله موضوعات مهم مورد تاکید در سازمان منطقه آزاد کیش است. یکی از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در صفین، ساخت یک پارک جنگلی بزرگ است که به زودی افتتاح می شود. با این اقدام علاوه بر توسعه فضای سبز جزیره، محل مفرحی برای تفریح ساکنان صفین ایجاد می شود. این منطقه بافت بومی بسیار زیبایی دارد که همه باید با تعامل و همکاری از این جاذبه بی نظیر صیانت کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای