۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۴۸۵۲۶

راهکارهای ایجاد پارک‌های صنعتی پتروشیمی در ایران

ایرج زارع مبینی
راهکارهای ایجاد پارک‌های صنعتی پتروشیمی در ایران
 توسعه پارک‌های صنعتی با توجه به زنجیره اتصال‌شان به صورت یک کانال به هم پیوسته عمل می‌نماید. در کشورهای با اقتصاد بحران‌زده، تجمیع صنایع به صورت ایجاد پارک‌های صنعتی در یک پروسه کوتاه‌مدت با افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از منابع انسانی بسیار در افزایش تولید و کاهش انرژی و سایر منابع اهمیت و رشد قابل‌توجهی داشته‌است.
امروزه با توجه به شرایط صنایع به ویژه صنعت پتروشیمی در ایران که آورده بسیار (brought alot) جهت ذخایر ارزی کشور به همراه دارد، باید همت نمود تا هر چه سریع‌تر با برنامه‌ریزی در شرایط جغرافیایی و نوع بافت پتروشیمی‌ها، این نوع پارک‌ها را بومی‌سازی نمود و در قالب گردش خوراک از پایین‌دست به صنایع میان‌دستی و بالا‌دستی به بهترین نحو ممکن اجرایی نمود.  
راهکارهای ایجاد پارک‌های صنعتی نوین در ایران
  1-شناسایی مدیران اجرایی توانمند. (capable executive director)
2- گزینش و جذب کارشناسان خلاق با نبوغ خاص: با توجه به استفاده از فناوری‌های نوین در استقرار این نوع پارک‌ها و نبود دانش کاربردی، می توان از پتانسیل وجود مهندسین با شایستگی‌های خاص و نبوغ قابل‌توجه کشور، بواسطه اعزام‌شان به کشورهای باتجربه در توسعه پارک‌های صنعتی جهت یادگیری و آموزش و نهایتا استفاده از تخصص و توانایی به روزشان استفاده نمود.
3-نمونه‌های پارک توسعه‌یافته: در آلمان ۵۶ پارک صنعتی شیمیایی و پتروشیمی وجود دارد که به صورت ایالتی اداره می‌شود، اجرای چنین پارک‌هایی در ایران هم می‌تواند بواسطه پتانسیل مناسب بعضی از استان‌ها از لحاظ شرایط جغرافیایی خاص و نزدیکی به دریا و بنادر مورد توجه قرار گیرد. به عنوان نمونه استان‌های بوشهر (منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه)، خوزستان (منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر).
4-اجرای میز فنی راه‌اندازی پارک‌های صنعتی در مناطق ویژه ماهشهر و عسلویه: خصوصیات قابل‌توجهی که این پارک‌ها می‌توانند ایجاد کنند، عبارتست از : ارتباط قابل توجه شرکت‌های نفتی و پتروشیمی داخلی و مرتبط با شرکت‌های بین‌المللی نفتی. استفاده از تجربه کشورهای موفق همچون آلمان و پتانسیل و مدیریتی منطقه‌ای در عسلویه و ماهشهر مفید به نظر می‌رسد.
 کاهش هزینه‌های تامین خوراک و هزینه حمل‌و‌نقل محصولات، به علت مجاورت با پالایشگاه‌های بزرگ، ایجاد زیرساخت‌های یکپارچه و مشترک برای پتروشیمی‌ها (صرفه‌جویی در هزینه‌هایی مانند انبار، حمل‌و‌نقل و افزایش قابل‌توجه درآمد ارزی) برای دو منطقه فوق، از پیامدهای ایجاد پارک‌های صنعتی می‌باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی