۷
۱۶
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۶۰۰۱۳

حضانت فرزند توسط پدر معتاد

شیدا آریایی پور/کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی 
حضانت فرزند توسط پدر معتاد
تاکنون به درخواست کارکنان اقماری نفت و حفاری در خصوص روابط خانوادگی سعی شده تا مسائل و موضوعاتی مورد بررسی و پاسخگویی قرار داده شود که از اهمیت بیشتری برخوردار است یکی از این موارد مساله حضانت فرزند توسط پدر معتاد می باشد.
در صورتی که والدین فرزند از یکدیگر جدا شده باشند ؛ در خصوص حضانت پدر نسبت به فرزند در ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی بدان اشاره شده که البته اولویت در حضانت تا سن ۷ سالگی با مادر است و در صورت حدوث اختلاف در این رابطه تعیین حضانت بنا بر مصلحت فرزند به تشخیص قاضی دادگاه خانواده انجام می پذیرد. لیکن چنانچه فرزند دختر باشد پس رسیدن سن او به ۹ سال تمام قمری و چنانچه پسر باشد پس از رسیدن سن او به ۱۵ سال تمام قمری؛ فرزند خود تصمیم میگیرد که با مادر یا پدر زندگی کند.
در خصوص شرایط سلب حضانت از پدر که یکی از مصادیق آن اعتیاد وی به هر نوع مواد مخدر یا محرک من جمله مشروبات الکلی؛ تریاک؛ هروئین و شیشه و ... می باشد در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی مورد ذکر واقع گردیده است. لذا باید توجه داشت که صرف اعتیاد به تنهایی سبب سلب حضانت از پدر نخواهد شد و عواملی چون ایجاد ضرر و زیان روحی و روانی ؛ بیم رسیدن ضرر جسمی؛ انحطاط اخلاقی و سوء استفاده از فرزند خلاف مصلحت وی به نحوی که پدر نتواند امور تأدیبی و تربیتی فرزند را به درستی اعمال کند در آن دخیل می باشد که در این صورت محکمه در خصوص حضانت هر تصمیمی که مقتضی بداند اتخاذ می نماید. همچنین اثبات اعتیاد بر عهده مدعی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


سلام خانوم آریایی پور عزیز
برای گرفتن گواهی صلب حضانت پدر چطور باید اقدام کرد
سلام و خسته نباشید
سپاس از خانوم آریایی پور عزیز که زحمت میکشن و مطالب ارزنده ایی رو در اختیار ما میزارن
فاطمه
باتشکر ازراهنمایی دقیق شما
علی
سازنده بود به نظرم مشکل خیلی از خانواده هاست
بایدبگم اعتیادمشکل بسیاری ازخانواده هاست وبچه های چنین خانواده هایی بیشترین اسیب میبینن چقدرخوب که به این چنین موضوعات مهمی پرداختین
طلاق امربسیارسختی هست خصوصابرای خانواده های دارای فرزند وحضانت بچه اون هم درصورت پدری که اعتیادداره موضوع بسیارمهمی خواهدبود.
ممنون ازراهنمایی درست ودقیق خانم اریایی پور
چقدر بچه هاباوجود پدر معتادمورد اسیب هستن متاسفانه چطور این قوانین هم از زنهاحمایت نمیکنه
ممنون بابت اطلاع رسانی
آریایی پور
سلام و عرض ادب
اسمش گواهی نیست
حکم درسته به زودی منتشر میشود
علی
بسیار عالی تشکر از شما
سارا
درود بر شما ارزشمند بود
معین
ممنون از خانم اریایی پور برای مطالب مفیدتون
سلام خانوم آریایی پور عزیز وقت بخیر
خانوم در خصوص این بحث سوالی دارم اگر پدری صلاحیت سرپرستی نداشته باشه دختر در سن ۱۸سالگی میتونه کارهاشو مثل ازدواج و مهاجرت رو بدون نیاز به اجازه پدر انجام بده؟
سلام
خانوم اریایی پور سوال من اینه که اگر مثلا من بتونم عدم صلاحیت سرپرستی پدر بچه مو بگیرم آیا پدر باز هم موظف به پرداخت نفقه بچه هست یا اینکه دیگه نفقه هم قطع میشه؟
لیلا
خیلی مطلب اموزنده ایی بود و اتفاقا سوال یکی از دوستان ممنون که اطلاعات رایگان در اختیار مردم میزارید
آریایی پور
ازدواج دختر باکره قطعا باید با اجازه پدر باشد ولو اینکه بدسرپرست باشد و در صورت فوت وی با جد پدری است. مگر اینکه پدر در دسترس نباشد یا عمدا و بلاوجه از دادن اجازه امتناع کند که در این صورت اجازه ازدواج با دستور مدعی العموم( دادستان) صادر میشود.
آریایی پور
چه پدر سرپرستی و حضانت فرزند را داشته باشد و چه نداشته باشد طبق قانون مکلف به پرداخت نفقه فرزند اعم از مسکن. خوراک. پوشاک. هزینه های تحصیل و درمان و ... می باشد.