۶
۱۴
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۵
کد مطلب : ۱۶۱۰۴۹

نحوه اقدام جهت سلب حضانت

شیدا آریایی پور/ کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی 
نحوه اقدام جهت سلب حضانت
برخی از کارکنان اقماری شاغل در مناطق عملیاتی و حفاری سوالاتی را مبنی بر نحوه ی طرح دعوای سلب حضانت پرسیدند که تصمیم گرفتیم تا پاسخ را بصورت یک یادداشت منتشر کنیم. امید است که شما مخاطبین گرامی پاسخ خود را دریافت نمایید و مثمر ثمر واقع گردد.
ابتدا دادخواستی با خواسته سلب حضانت به طرفیت پدر یا مادر یا هر آنکه حضانت فرزند با اوست تنظیم نموده و در یکی از دفاتر خدمات قضایی به دادگاه خانواده تقدیم می شود.پس از رسیدن دادخواست به شعبه دادگاه خانواده مدیر دفتر شعبه عدم وجود نقص و صحیح بودن شرایط شکلی دادخواست را بررسی نموده و به تأیید قاضی رسانده و به دستور قاضی وقت رسیدگی  را تعیین و به طرفین دعوی ابلاغ می نماید. نکاتی که باید در دعوای حضانت مد نظر قرار داد به شرح ذیل است:
بار اثبات سلب حضانت بر عهده مدعی است. برای مثال چنانچه مادر در قید حیات باشد و مدعی حضانت فرزند باید مطابق ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی عدم صلاحیت پدر را در دادگاه اثبات کند البته غیر از مواردی که در این ماده هست در مواردی که پدر نه مشکل اخلاقی و نه اعتیاد داشته ولی مثلا پدر به دلیل مشغله های شغلی نمیتواند از فرزند مراقبت کنه و فرزند دچار آسیب جسمی یا روحی روانی باشد یا افت تحصیلی پیدا کند در صورت اثبات دادگاه بنابر مصلحت فرزند از پدر سلب صلاحیت میکند.  
اگر مادر فوت شده یا در دسترس نباشد یا مدعی حضانت هم نباشد درصورت وجود اجداد پدری و اقوام نسبی نزدیک پدری و سپس مادری یا اقوام نسبی نزدیک مادری که مدعی حضانت باشند با اثبات دلایل سلب حضانت میتوانند حضانت را از پدر سلب کنند. 
موردی که باید توجه داشت سلب حضانت از پدر یا مادر یا حتی اجداد یا اقوام مطلق نیست به این معنی که شخصی که حضانت از او سلب شده هر موقع که موانع حضانت را برطرف کند و برای دادگاه هم ثابت شود میتواند مجدد حضانت را بگیرد. مثلا پدر یا مادری اگر اعتیاد داشته باشند درصورتی که ترک کنند و برای دادگاه ثابت شود که دیگر به اعتیاد رو نمی آورند. میتوانند تقاضای حضانت کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مهندس نفت
مطلب بسیار مفید و کاربردی بود، ممنون از خانم آریایی پور بخاطر مطالب خوبشون و سپاس از نفت ما برای انتشار این موضوعات
ممنون ازراهنمایی درست ودقیق تپن
بسیارمطالب ارزشمندوکاربردی دراختیارمجموعه قرارمیدین هربار
باتشکر
ازحسن انتخاب تون درمورد مطالب سپاسگزاریم
چقدر به موضوع دقیق وکاربردی درمورد کودکان اشاره کردین
سلام خسته نباشید. سپاس از شما بابت اطلاع رسانی و پاسخگویی
سلام خسته نباشید مثل همیشه انتقال اطلاعات ملزوم عالی هست سپاس از زحمات شما
سلام و خسته نباشید ممنون خیلی خوب و جامع بود یک سوال دارم واسه دختر هجده ساله هم نیاز هست به انجام این مراحل یا بولسطه سن در همه موارد میتواند خودش تصمیم گیری کند
سلام خانوم آریایی پور عزیز ممنون بخاطر زحمت بی چشمداشت شما
به لطف شما واقعا ما با مطالب سودمندی آشنا شدیم حضور شما در این سایت یکی از بهترین اتفاقات خانواده نفت هست
سلام به همه دوستان و بانو آریایی پور عزیز زحمات شما در گرد آوری مطالب مورد نیاز پرسنل قابل تقدیر است موفق و پیروز باشید
مطلبی دقیق وبه جاوقابل استفاده بود
ممنون ازخانم اریایی پور
حمیدرضا
ممنون از توضیحات جامع و کامل خانم اریایی پور
لیدا
با تشکر از مطالب بسیار اموزنده و کاربردی شما خانم اریایی پور
زهرا سادات
خانم اریایی پور اول از همه تشکر میکنم بابت مطلب بسیار ارزنده و اینکه خواهشمندم نوشتن مطالب رو ادامه بدید که همه استفاده ببرن چون همه مطالب شما به نوعی مشکل یکی از ما شهروندان است ممنون.