۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۱۳۴۲۸۳

فعالیت پتروشیمی گناوه-دشتستان در هاله‌ای از ابهام

با وجود اینکه پروژه پتروشیمی گناوه- دشتستان از سال ۱۳۸۶ در دست اقدام قرار گرفت اما با گذشت بیش از ۱۴ سال، وعده های مسؤولان در حد کاغذ مانده است.
فعالیت پتروشیمی گناوه-دشتستان در هاله‌ای از ابهام
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   سال‌هاست که مسؤولان وعده داده‌اند که صنایع پتروشیمی در نقاط مختلف استان بوشهر راه‌اندازی شود تا زمینه توسعه و عمران در شهرستان‌های مختلف استان بوشهر با داشتن این صنایع فراهم شود.
چند سالی است که طرح واحدهای بزرگ پتروشیمی دشتستان و گناوه ارائه شده ولی تاکنون شاهد نتیجه‌بخش بودن این طرح نبودیم و  به مرحله اجرا در نیامده است.

اعطای مجوز در اوایل دهه ۸۰
در اوایل دهه‌ هشتاد، بنا بر نیاز مبرم کشور به پتروشیمی‌های متعدد، به برخی از شهرها که از هر نظر توجیه‌پذیر باشند، مجوز احداث پتروشیمی داده‌ شد.
به دلیل برخی از مشکلات پتروشیمی مروارید خارک، طرح احداث پتروشیمی‌ در شهرستان گناوه با توجیه بسیار بالا ارائه گردید که با توجه به مهیا بودن شرایط در شمال استان بوشهر و دسترسی آسان به آب‌های آزاد، و نظر به مسائل پدافند غیر عامل در جزیره‌ی خارگ، باعث شد پتروشیمی مروارید منتفی شود.
سال ۱۳۸۶ پروژه پتروشیمی گناوه- دشتستان در دست اقدام قرار گرفت. دو سال بعد تیمور یزدان‌شناس فرماندار وقت گناوه در سال ۱۳۸۸ در زمان تعیین مکان این پروژه طی مصاحبه‌ای در این رابطه اظهار داشت: ظرفیت سالانه واحد پتروشیمی گناوه، ۵۴۰ هزار تن اتیلن و واحد پتروشیمی دشتستان نیز سالانه ۳۰۰ هزار تن پلیمر است، ضمن اینکه خوراک مورد نیاز طرح پتروشیمی گناوه از اتان حاصل از گازهای تولیدی در حوزه عملیاتی جزیره خارگ تامین می‌شود.

وعده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تجاری در گناوه
فرماندار وقت گناوه خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بخش صنایع وابسته به نفت، گاز و پتروشیمی، یک منطقه ویژه اقتصادی تجاری در این شهرستان با هدف جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی ایجاد می‌شود.
یزدان‌شناس تصریح کرد: مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تجاری شمال استان بوشهر در حوزه شهرستان گناوه در صحن علنی مجلس با تلاش نماینده بوشهر، گناوه و دیلم و مسؤولان استان، تصویب و مجوز احداث آن نیز صادر شده است.
وی ادامه داد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر موجب تحول و شکوفایی شهرستان‌‌‌های شمالی این استان می‌شود و عمده فعالیت‌ این منطقه در بخش‌‌های صنعتی مرتبط با صنعت نفت و فعالیت‌‌های زیر مجموعه شامل نفت، گاز و پتروشیمی در صنایع میان دستی و پایین دستی است. ‌

فرماندار وقت گناوه گفت: عملیات مکان‌یابی پتروشیمی گناوه در زمینی به وسعت ۳۵۰ هکتار واقع در ۱۵ کیلومتری جنوب این بندر به مرحله نهایی رسید.‌

پتروشیمی گناوه و دشتستان در انتظار احداث
این طرح در شهرستان گناوه مصوب گردید و تمام مراحل قانونی خود را طی کرد. پس از تصویب اجرای چنین طرحی، برخی از شهرستان‌ها نیز برای احداث پتروشیمی تلاش کردند و در همان سالها به برخی از شهرها مجوز داده شد. پتروشیمی گناوه-دشتستان، تمام مشکلات پیش روی خود را حل کرد و فقط در انتظار احداثش بود.
مشکل خوراکش را نفتی‌ها پذیرفتند که تأمین نمایند. عدم استفاده از سرمایه‌گذاری دولتی و بهره‌گیری از سرمایه‌گذار خارجی نیز ویژگی مهم دیگر راه اندازی پتروشیمی دشتستان و گناوه بود که مصوب شد به صورت فاینانس خارجی اجرا شود.

با وعده‌های مسؤولان همه چیز خوب پیش می‌رفت
معاون برنامه ریزی استاندار بوشهر در دی ماه ۱۳۹۲ در رابطه با ایجاد اشتغال برای جوانان استان و همچنین تامین هزینه پروژه از طریق فاینانس کشور چین اظهار داشت: راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی نقش بسیار مهمی در راستای ایجاد اشتغال دارد و می‌تواند معضل اشتغال استان را رفع کند.
رضا عوض‌پور از اشتغال چهار هزار و ۵۰۰ نفر در دوره ساخت این پروژه خبر داد و بیان داشت: پتروشیمی دشتستان و گناوه طی دو تا سه سال ساخته خواهند شد و چهار هزار و ۵۰۰ نفر در ساخت آن مشارکت دارند.

وی هزینه اجرای این دو طرح پتروشیمی را بیش از ۴.۱ میلیارد یورو عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: این دو طرح توسط بخش خصوصی و با استفاده از فاینانس چینی اجرایی و عملیاتی می‌شود.

اعتبار برای تأسیس آن نیز به دلیل همان شرایط مذکور با توجیه بسیار بالا به نحوی که در کمتر جای کشور چنین امکانات مناسبی را جهت احداث پتروشیمی داراست، پذیرفته شد.

انصراف وزارت نفت از ادامه کار
همه ‌چیز مهیا شد تا با تأسیس این مجتمع پتروشیمی، چهار هزار و ۵۰۰ نفر شاغل گردد و بیکاری در شمال استان به صفر برسد. اما پس از حدود ۱۰ سال از طرح و برنامه‌ریزی برای پروژه، وزارت نفت به یک‌بار از شروع پروژه منصرف شد و علت را عدم تامین خوراک این مجتمع پتروشیمی عنوان کرد.
دی ماه ۱۳۹۵ معاون وزیر نفت در صنایع پتروشیمی در بوشهر در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گفت: با توجه به احداث نشدن واحد تامین کننده خوراک پتروشیمی های گناوه و دشتستان در جزیره خارگ، اجرای این طرح‌ها در گرو ساخت این واحد یا تغییر مصوبه اجرای آن‌ها در هیات وزیران است.
مرضیه شاهدایی افزود: پتروشیمی گناوه طرحی اولفینی است که باید خوراک آن از واحد تامین کننده آن در جزیره خارگ ساخته شود، ولی چون واحد یاد شده تاکنون در خارگ اجرا نشده امکان تامین خوراک این طرح پتروشیمی فراهم نیست.
وی ادامه داد: در واحد پتروشیمی گناوه باید طرح اولفین و در پتروشیمی دشتستان نیز واحدهای پایین دستی آن اجرا شود.
شاهدایی یادآور شد: هم اکنون تامین خوراکی که باید از طریق جزیره خارگ به گناوه انتقال پیدا کند به دلیل اجرایی نشدن طرح آن در جزیره خارگ میسر نیست و به همین دلیل شرایط اجرای پتروشیمی های گناوه و دشتستان وجود ندارد.
وی گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده یا باید با اجرای واحد خارگ تامین خوراک طرح پتروشیمی گناوه انجام شود و یا در هیات وزیران بتوانیم مصوبه این طرح را تغییر دهیم.

پارادوکس در اظهارات مسؤولین
اما سخنان خانم شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بابت عدم تامین خوراک پروژه فوق مغایر با نامه شماره ۱۰۲۵۴۹/۱ ص پ مورخ 92.12.26 به امضای شعری مقدم مدیرعامل قبلی صنایع پتروشیمی است که با موضوع خوراک پتروشیمی گناوه- دشتستان موافقت شده و صراحتا اعلام شده: موافقتنامه تخصیص خوراک مابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت پتروشیمی گناوه و دشتستان منعقد گردیده و ۶ ماه قبل از بهره برداری قرارداد نهایی منعقد می‌شود.

این نامه با امضاء شعری مقدم مدیرعامل قبلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مدیرکل دفتر وزارتی وزارت نفت ارسال شده در آن نامه قید شده مراتب به استانداری بوشهر منعکس گردد، حال جای تعجب است که مشکل شروع به کار این پروژه عدم پیش بینی خوراک عنوان می‌شود و مدیران استانی هم حاضر به دفاع از این طرح با پیش بینی اشتغال چهار هزار نفری نمی‌باشند.
با توجه به عدم پیگیری‌های مسؤولین مربوطه، این طرح تا کنون عملی نشده و صرفا به یک دفتر ساده در گناوه بسنده کرده ‌است.

طرح پتروشیمی گناوه-دشتستان، پروژه‌ای بر زمین مانده
با توجه به توجیه‌پذیر نبودن چنین طرحی در استان‌های دیگر و نقاط مختلف کشور، در کمال ناباوری، طرح‌ تاسیس پتروشیمی‌‌های بسیار پرهزینه مصوب گردید، مثلا خوراک برخی پتروشیمی‌ها را از عسلویه تا شمال و مرکز کشور بردند ولی طرح پتروشیمی گناوه-دشتستان که خوراکش قرار بود از NGL خارگ تامین شود بر زمین ماند.
بنا بر نظر فعالان نفتی استان در میان طرح‌های پتروشیمی پیشنهادی در کشور، به جرات می‌توان گفت این طرح سودآورترین طرح ملی و کشوری است و سهم بسزایی در توسعه اشتغال دارد.

طرح سود آوری که از روی کاغذ فراتر نرفت
با توجه به عدم پیگیری مسؤولین مربوطه در استان، این طرح بی‌نظیر که از همه جهت توجیه‌پذیر بود، تا کنون بی‌نتیجه مانده ‌است و طرح‌های جوان‌تری در گچساران، دهدشت، خرم‌آباد، کردستان مصوب و شرکت‌های مذکور تاسیس گردید و با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان آن مناطق، منجر به اجرا و راه‌اندازی طرح‌های مذکور شد ولی پتروشیمی گناوه دشتستان که کم‌هزینه‌برترین پروژه و سودآورترین طرح بود از روی کاغذ فراتر نرفت.

محصول NGL1300 سیامکان در استان بوشهر جهت تولید محصول نهایی به استان خوزستان منتقل می‌شود در صورتی که این محصول می‌توانست در پتروشیمی گناوه و دشتستان استفاده شود.
 ردیف ۱۳ مصوبات سفر هیات دولت به استان بوشهر در دولت دهم سهم ۴۹ درصدی دولت در سرمایه‌گذاری طرح پتروشیمی گناوه-دشتستان بود که عدم پیگیری و حمایت مسؤولین، این طرح را بایگانی کرد.
پتروشیمی گناوه-دشتستان می‌توانست بسیاری از جوانان جویای کار شمال استان را صاحب شغل کند و شغل‌های کاذب را از بین ببرد که متاسفانه تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است.
 
منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی