۳
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
کد مطلب : ۱۳۴۷۳۰

 زیان‌های فضای منفی رسانه‌ای در ماهشهر

بازنمایی رسانه‌ای، بر شناخت و نگرش ما و تعیین اولویت‌های ذهنی، اثرات گسترده و عمیقی دارد و به همین دلیل جامعۀ امروز، جامعه ای رسانه‌ای است و سیاست‌ها نیز به‌شدت متأثر از فضای رسانه‌ای‌اند. در فضای عمومی جامعۀ ماهشهر نیز رسانه ها ازجمله «رسانه‌های اجتماعی» (به‌ویژه واتس اَپ، اینستاگرام و تلگرام)، نقش مهمی در ذهنیت سازی عمومی دارند. بر اساس مشاهدات، مردم شهرستان ماهشهر نیز مشارکت بالایی در تولید و مصرف محتوا در رسانه های اجتماعی دارند. 
 زیان‌های فضای منفی رسانه‌ای در ماهشهر
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   اما مسئله این است که در این بازنمایی رسانه‌ای به‌ویژه در برخی از مطالبی که افراد منتشر می کنند (که اثرات آن به فضای روابط جامعۀ محلی و صنعت پتروشیمی منتقل می‌شود)، با ساده‌سازی واقعیت پیچیده در ماهشهر، نقش ها و وظایف نهادهای مختلف از جمله صنایع پتروشیمی را اصولی و کارشناسی تعریف نمی‌شود و رابطۀ صنعت و جامعه را مخدوش می کند. این تفکر نادرست و متناقض که موجب تضاد بین صنعت و جامعۀ محلی می‌شود، به دلیل عدم تمایز نهادها و تعیین نشدن نقش متفاوت شرکت‌ها و نهادهای دولتی و عمومی در حل مشکلات ماهشهر است. همچنین، نتیجۀ تعریف نادرست مسئولیت اجتماعی شرکت‌هاست که باید برای آن فکری اندیشید. نتیجۀ این فرایندها، افزایش انتظارات از شرکت‌های پتروشیمی به‌عنوان عامل توسعۀ محلی و حلال همۀ مشکلات ماهشهر است در حالی‌که اگر وظایف و نقش‌ها به‌طور اصولی تعریف شود، از هر نهادی به‌اندازۀ سهم قانونی و اصولی و با توجه به محدودیت‌ها و امکانات آن انتظار خواهد رفت. 
به دلیل نبود سیاست و برنامه‌ای جامع برای توسعۀ پایدار شهرستان، هنوز هم برخی، توسعۀ ماهشهر را وظیفه و مسئولیت اجتماعی شرکت‌های پتروشیمی می‌دانند و بر همین تفکر غیراصولی پای می‌فشارند. اگر بخواهیم سهم شرکت‌های پتروشیمی را در توسعۀ ماهشهر بیشتر کنیم، تفکر نادرست کنونی باید جای خود را به تفکر اساسی و بنیادین دیگری بدهد که توسعۀ ماهشهر را از همه جوانب و از زوایای مختلف می‌نگرد و برای هرکدام از مسائل و مشکلات، سیاست‌ها و برنامه‌های کارشناسانه‌ ارائه می‌کند. به این ترتیب در فضای رسانه ای ماهشهر باید کسانی نقش ایفا کنند که به واقعیت های پیچیدۀ توسعۀ شهرستان و از نقش نهادهای مختلف آگاهی دارند و هدفشان اعتلای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان است، نه ایجاد فضای منفی رسانه ای به منظور رسیدن به اهدافی که از منافع جمعی مردم ماهشهر و بندر امام به دور است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی