۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۱۳۴۷۳۵

افزایش صادرات نفت ایران در راه است؟

با وجود باقی ماندن تحریم ها، ایران در حال افزایش صادرات نفت خود طی چند ماه گذشته بوده و امروز نیز میزان صادرات خود را افزایش داده است تا کارایی تحریم‌ها به‌شدت کاهش یابد.
افزایش صادرات نفت ایران در راه است؟
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   طی چند ماه گذشته برخی منابع رصد‌کننده تجارت نفت جهان، با ارائه گزارش‌ها و آمار‌هایی از افزایش صادرات نفت ایران نزدیک یک میلیون بشکه خبر داده‌اند؛ گرچه این ارقام بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در حال اعلام شدن است، اما بسیاری از این منابع با بیان اینکه ایران با راهکار‌های مختلف نفت خود را به چین می‌رساند، از شکست امریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران می‌گویند. رویترز در‌این‌باره نوشته است: طبق ارزیابی دو منبع غربی، صادرات نفت ایران از ابتدای آوریل تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در سطح بالایی مانده است. صادرات نفت ایران از اواخر سال ۲۰۲۰ با وجود ادامه تحریم‌های امریکا که از سوی دولت ترامپ وضع شده‌اند، رشد کرده است. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا که در ژانویه بر سر کار آمد، بازگشت به مسیر دیپلماسی را پیشنهاد کرد که ترامپ ر‌ها کرده بود. در همین باره شرکت پترولجستیک اعلام کرد: صادرات نفت ایران از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده که کاهش ماهانه داشته، اما نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بالاتر است. این شرکت در ابتدا صادرات مارس را کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده بود. دانیل گربر، مدیرعامل پترولجستیک به رویترز گفت: صادرات در این سطح طولانی‌تر از انتظار ما ادامه پیدا کرده و با مذاکرات سازنده‌ای که در وین در جریان است، ممکن است هرگز شاهد بازگشت به رکورد پایین سال ۲۰۲۰ نباشیم. هیچ آمار دقیقی درباره صادرات نفت ایران وجود ندارد. پترولجستیک و سایر شرکت‌ها میزان صادرات نفت ایران را با ردگیری نفتکش‌ها برآورد می‌کنند، اما نفتکش‌ها می‌توانند دستگاه ردیاب ماهواره‌ای خود را خاموش کرده و برنامه سفرشان را تغییر دهند یا از تاکتیک‌های دیگری استفاده کنند که ردگیری آن‌ها را دشوارتر می‌کند.
بازرگانان، تحلیلگران و شرکت‌های اطلاعات انرژی اعلام کرده‌اند چین در ماه‌های اخیر نفت بیشتری از ایران خریداری کرده است. یک بازرگان چینی با اشاره به نفت ایران، به رویترز گفته بود این بشکه‌های حساس مانع عرضه از نقاط دیگر شده‌اند، زیرا بسیار ارزان هستند. شرکت مشاوره ریستاد انرژی اواخر مارس اعلام کرده بود افزایش اخیر صادرات نفت ایران به چین و برداشت نفت از ذخایر، در ضعف بازار نفت سهیم بوده و تلاش‌های اوپک پلاس را برای محدودیت عرضه و تقویت قیمت‌ها تحلیل برده است. بنا بر برآورد تحلیلگران و معامله‌گران نفت، چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران بوده و وارداتش از ایران در مارس به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

افزایش صادرات در راه است؟
گرچه میزان صادرات نفت ایران افزایش یافته است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت بازگشت امریکا به برجام، صادرات ایران به بیش از ۲ میلیون بشکه می‌رسد. موضوعی که حواس بازار نفت را به وین جلب کرده تا نتیجه مذاکرات ایران با طرف‌های خود مشخص شود. بسیاری از رسانه‌های خارجی معتقدند رفع تحریم‌های امریکا به ایران امکان خواهد داد صادرات نفت خود را به ۵ /۲ میلیون بشکه در روز برگرداند که آخرین‌بار در سال ۲۰۱۸ هنگامی که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، مشاهده شد. صنعت نفت به دقت به سطح صادرات نفت ایران چشم دوخته که در صورت رشد سریع ممکن است توازن بازار جهانی را دستخوش تغییر کند. در گذشته، سایر صادرکنندگان نفت اوپک برای تعدیل تأثیر بازگشت صادرات نفت ایران روی قیمت‌ها، تولیدشان را کاهش داده بودند. با این وجود ایرانی‌ها نسبت به طرف امریکایی بدبین هستند و می‌گویند باید در صورت تعلیق یا لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی صورت بگیرد. در همین باره مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را چندی پیش منتشر کرد که بر‌اساس آن، راستی‌آزمایی تحریم‌ها حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد که در صورت تأیید آن، می‌توان گفت دیگر تحریمی برای ایران وجود ندارد.
معاون مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت امکانپذیر نیست، گفت: نباید به رفع حقوقی و کاغذی تحریم بسنده کنیم.
موسی شهبازی‌غیاثی، معاون مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگو با مهر با بیان اینکه دو نگاه و رویکرد در‌خصوص راستی‌آزمایی تحریم‌ها وجود دارد، گفت: یک رویکرد این است که صرفاً از نظر حقوقی و روی کاغذ، رفع تحریم‌ها را در دستور کار داشته باشیم. به‌عبارت دیگر دستورالعملی برای رفع تحریم‌ها از سوی امریکا صادر و همان دستورالعمل به معنای رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شود.
وی در خصوص رویکرد صحیح و اصولی راستی‌آزمایی تصریح کرد: باید همچنان بر رفع حقوقی تحریم‌ها به‌عنوان شرط لازم تأکید کنیم، اما این کافی نیست و باید مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد، زیرا رفع تحریم نهاد‌های بزرگی مثل بانک مرکزی، شرکت‌های بیمه‌ای و کشتیرانی در این راستا بسیار اهمیت دارد. اگر شخصی در شرکت کشتیرانی تحریم شده و رفع تحریم شود، خوب است، اما برای کشور آورده‌ای ندارد.
شهبازی غیاثی افزود: میزان صادرات نفت به میزانی که ایران مشخص می‌کند، باید به صورت آزادانه انجام شود و پولی که از صادرات نفت به دست می‌آید، از طریق هر بانکی که ما اعلام می‌کنیم به ایران بازگردد و کالایی که اعلام می‌کنیم را با این منابع وارد کنیم.
وی تصریح کرد: برای رفع تحریم عجله داریم، اما راستی‌آزمایی آن در کوتاه‌مدت امکانپذیر نیست و باید یک مدت زمان عقلایی و منطقی برای راستی‌آزمایی مدنظر قرار داد. آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران یا تبادل زندانیان باید به حاشیه برود. اصل راستی‌آزمایی رفع تحریم، شاخص‌های ملموس و سنجش‌پذیر انتفاع اقتصادی ایران است. آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران نه امتیاز است و نه شاخصی برای راستی‌آزمایی وعده‌های امریکا.

منبع: روزنامه جوان 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی