۴
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
کد مطلب : ۱۴۲۵۹۹

بنزین نبود و زندگی از حرکت ایستاد!

مرضیه حسینی
حمله سایبری ۵ آبان در کنار نمایش توان و قدرت وزارت نفت ایران در مواجهه به موقعیت های بحرانی، نشان دهنده اهمیت بی بدیل بنزین در حیات رومزه مردم بود. سوخت ارزشمندی که با تلاش و زحمت هزاران نفر در مجموعه صنعت نفت بدست مردم می رسد.
بنزین نبود و زندگی از حرکت ایستاد!
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   آن روز، سه شنبه 5 آبان بود که آن خبر عجیب گوش به گوش چرخید و ولوله در شهر انداخت. مردم سراسیمه در حالی که اخبار کانال های مختلف را چک می کردند، به سمت پمپ بنزین ها حرکت کرده و ترافیک عجیبی ایجاد شده بود. به جایگاه های سوخت که می رسیدی جای سوزن انداختن نبود، مردم وحشت زده و بی صبرانه منتظر بنزین بودند؛ پاسخ اما برای همه تنها یک جمله بود: بنزین نیست! مردم، رسانه ها، شبکه های مجازی و البته بیلبوردهای شهر می گفتند که به سامانه هوشمند سوخت رسانی، حمله سایبری شده و 4 هزار و 300 جایگاه سوخت در کشور از کار افتاده است. بنزین که نبود، زندگی از حرکت ایستاد و مردم چاره ای جز انتظار برای دفع حمله سایبری از طرف مسئولان وزارت نفت نداشتند. برخلاف پیش‌بینی کسانی که دلشان از اتفاق افتاده، خنک شده بود، صبرِ تلخِ مردم طولانی نشد و مدیران و مسئولان وزارت نفت، پدافند و نیروهای امنیتی موفق شدند در مدت کوتاهی مشکل را حل کنند.

فقدان زیر ساخت و تکرار حمله 
حملات سایبری پیش از این نیز  بخش های مختلف از جمله سیستم حمل و نقل (راه آهن) و زندان اوین را با مشکل مواجه کرده بود. به نظر می آید افزایش شدت و دامنه تحریم ها و به دنبال آن انزوای سیاسی ایران که بر جریان ورود تکنولوژی و فناوری اثرگذار بوده، امکان به روزرسانی و اصلاح زیرساخت های قدیمی دیجیتالی کشور و استفاده از تجهیزات و دانش مدرن در این زمینه را دشوار کرده و به همین دلیل هکرهای کشورهای مختلف می توانند بااستفاده از کاهش ضریب ایمنی سیستم های دیجیتالی، سیستم های مختلف را با مشکل مواجه کنند.
عملکرد وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش در دفع حمله سایبریِ 5 آبان اولین حمله به تاسیسات سوختی ایران نبود؛ پیش از این نیز هکرها موفق به ایجاد اختلال در سیستم توزیع سوخت کشور شده بودند، حمله های سایبری پیشین اما در نیمه های شب رخ داده و سامانه هوشمند شرکت پالایش و پخش موفق شده بود اختلال ایجاد شده را در سریع ترین زمان ممکن رفع کند، در حمله 5 آبان نیز این سامانه موفق عمل کرد و توانست در همان روز اول حمله سایبری به سیستم توزیع بنزین، بخشی از مشکل را حل کند؛ به این معنا که در همان ساعات ابتدایی بروز مشکل، مدیریت بحران شرکت ملی پالایش و پخش، احیای جایگاه های سوخت را آغاز کرد به طوری که در بسیاری از استان ها بین 60 تا 80 درصد جایگاه های سوخت برای سوخت گیری ۳ هزار تومانی احیا شدند. این عملکرد به موقع، محصول پایش مستمرِ سیستم توزیع سوخت کشور توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی است. حمله سایبری 5 آبان در کنار نمایش توان و قدرت وزارت نفت ایران در مواجهه به موقعیت های بحرانی، نشان دهنده اهمیت بی بدیل بنزین در حیات رومزه مردم بود. سوخت ارزشمندی که با تلاش و زحمت هزاران نفر در مجموعه صنعت نفت بدست مردم می رسد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


زرت!