۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۱۴۳۲۴۶

رکوردداران صنعت روانکار در ۹ ماهه ۱۴۰۰

در بررسی ۹ ماهه عملکرد چهار شرکت عمده تولید روانکار رکوردهای تولید، فروش و صادرات بررسی شده است.
رکوردداران صنعت روانکار در ۹ ماهه ۱۴۰۰
نفت سپاهان؛ رتبه اول بیشترین میزان فروش در 9 ماهه 1400
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، در 9 ماهه سال 1400، از چهار شرکت عمده تولیدکننده روانکار بورسی کشور، نفت سپاهان بیشترین میزان فروش را داشته است.
بر این اساس، در 9 ماهه سال 1400، نفت سپاهان با نماد شسپا، 9هزار و 962 میلیارد تومان فروش (درآمد عملیاتی) داشته که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 1399 (چهار هزار و 641 میلیارد تومان) 115 درصد افزایش فروش داشته است.
بهران با نماد شبهرن با هفت هزار و 816 میلیارد تومان فروش در مقایسه با سه هزار و 740 میلیارد تومان سال 1399 ، بالغ بر 109 درصد رشد داشته است.
ایرانول، با نماد شرانل شش هزار و 278 میلیارد تومان فروش در مقایسه با فروش دوهزار و 495 میلیارد تومانی سال 1399، به میزان 152 درصد رشد داشته است.
نفت پارس، با نماد شنفت با چهار هزار و 974 میلیارد تومان فروش در مقایسه با دو هزار و 434 میلیارد تومان در مدت زمان مشابه سال 1399، بالغ بر 104 درصد رشد داشته است.
شایان ذکر است که میزان فروش آذر ماه 1400 شرکتهای عمده تولید کننده روانکار حاضر در بورس به ترتیب عبارت است از:
نفت سپاهان یک هزار و 201 میلیارد تومان، بهران یک هزار و 60 میلیارد تومان، ایرانول 864 میلیارد تومان، نفت پارس 589 میلیارد  تومان.
 
شرکتهای برتر روانکار در 9 ماهه 1400 از نظر تولید، میزان فروش، رشد فروش و صادرات
مقایسه عملکرد 9 ماهه 4 شرکت روانکار نسبت به 9 ماهه سال قبل نشان می دهد که از لحاظ تولید به ترتیب شبهرن، شنفت، شسپا و شرانل در رتبه های اول تا چهار قرار گرفتند.
از نظر میزان فروش به ترتیب، شسپا، شبهرن، شرانل و شنفت بیشترین فروش را داشتند.
از لحاظ رشد میزان فروش (درآمد عملیاتی) به ترتیب شرانل، شسپا، شبهرن و شنفت اول تا چهارم شدند.
از نظر افزایش صادرات نیز شرکت های شرانل، شنفت و شبهرن رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند اما سهم فروش صادراتی شسپا کاهش داشت.
 
مالیات بر صادرات پاشنه آشیل سود شرکتهای روانکار
هیات دولت در اول دی ماه ۱۴۰۰ لیست مواد خام و نیمه‌ خامی که در صورت صادرات مشمول قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند را ابلاغ کرد که یکی از این صنایع مربوط به روانکار است. پیش از این صادرات تمام کالاها معاف از مالیات بودند.
بر اساس مصوبه هیات دولت، دو محصول مهم اکسترکت و روغن پایه مشمول مالیات بر صادرات شده ‌است که باتوجه به ارقام مندرج در صورت ‌های مالی شش ‌ماهه شرکت‎ های نفت پارس، ایرانول و بهران کمتر از ۱۰ درصد از سود کاهش خواهد داشت و برای نفت سپاهان ۱۰ تا ۱۵ درصد از سود کاهش پیدا می‌ کند.
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی