۵
۴
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۱۵۰۹۵۷
گزارشی که عمق فاجعه مدیریتی در پتروشیمی تندگویان را نشان می دهد؛

چه کسی پاسخگوی افت تولید و کاهش سود در پتروشیمی تندگویان است؟!

در شرایطی به پیشواز سال جدید میلادی می رویم که با توجه به افت تقاضای جهانی PET و روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی، احتمال افت مجدد قیمت پلی اتیلن ترفتالات تقویت شده و حاشیه سود شرکت هایی همچون پتروشیمی تندگویان به شدت محدود خواهد شد.
چه کسی پاسخگوی افت تولید و کاهش سود در پتروشیمی تندگویان است؟!
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، پتروشیمی تندگویان از زیر مجموعه های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، تنها تولید کننده اسید ترفتالیک خالص (PTA)است که به واسطه آن محصولاتی همچون پلی اتیلن ترفتالات (PET) ، نخ (poy) و پنبه مصنوعی (STAPLE) نیز تولید می کند. ترکییب فروش محصولات به لحاظ وزن مبلغ فروش به ترتیب شامل:46 درصد پلی اتیلن ترفتالات ، 45 درصد پنبه مصنوعی، 8 درصد نخ و حدود 1 درصد اسید ترفتالیک خالص می باشد.



در ابتدا به روند تولید و فروش شرکت می پردازیم. طبق گزارشات منتشر شده در طی ماه های اخیر میزان تولید انواع محصولات روندی کاهشی به خود گرفته و این امر در کنار کاهش نرخ محصولات در سه ماه گذشته منجر به کاهش درآمد ماهانه شگویا شده است. اما در مجموع با نگاه کلی به درآمد شرکت، در 8 ماهه سال جاری شاهد افزایش درآمد نسبت به مدت مشابه سال 1400 هستیم که با اندکی بررسی در صورت های فروش، علت افزایش درآمد را می توان مشخص نمود. افزایش نرخ محصولات در سال جاری نسبت به سال گذشته اصلی ترین عامل رشد اندک درآمد شرکت در سال 1401 شده است در صورتی که نشانه هایی از رشد میزان تولید محصولات دیده نمی شود.
اما در روند ماهیانه تولید و فروش شرکت در سال جاری کاهش مقداری تولید و فروش و به طبع آن کاهش مبلغی فروش به خوبی مشخص است به طوری که در ماه های ابتدایی پاییز شاهد افت 20 درصدی مبلغ فروش هستیم. همچنین در کنار کاهش مقدار تولید، نرخ های فروش هم با روندی نزولی مواجه شده است که در ادامه به عوامل آن می پردازیم.



از سوی دیگر با بررسی صورت سود و زیان، کاهش سود دهی شرکت به خوبی هویدا می گردد. از یکسو روند درآمدی شرکت در سال گذشته و شش ماهه امسال فاز منفی به خود گرفته و در سوی دیگر بهای تمام شده محصولات با حالت رشدی همراه شده است. پیش تر به علل کاهش نسبی درآمد اشاره شد حال به عوامل رشد بهای تمام شده می پردازیم. همانطور که از گزارشات بر می آید حدود 25 درصد از کل مبلغ بهای تمام شده را هزینه سربار تشکیل می دهد که نیمی از این مبلغ نیز مربوط به هزینه انرژی می شود. یعنی حدود 13 درصد از کل بهای تمام شده پتروشیمی تندگویان به هزینه سوخت اختصاص دارد. با توجه به زمزمه های رشد نرخ گاز به ویژه در بخش انرژی پتروشیمی ها و حتی در سطح خانگی به گوش می رسد، از این رو انتظار می رود در صورت های مالی بعدی شاهد رشد مجدد بهای تمام شده و کاهش سود ناخالص شرکت باشیم.
در نتیجه افزایش بهای تمام شده و کاهش درآمد در سال گذشته و خصوصا در شش ماهه امسال که موارد آن جلوتر مورد بررسی قرار گرفت موجب افت قابل توجه حاشیه سود ناخالص پتروشیمی تندگویان شده است که از محدوده تعادل 27 درصد در سال های 97 تا 99 به سطوح 24 درصد در سال 1400 و 10 درصد در شش ماهه سال 1401 رسیده است.



از طرفی از اوایل ماه سپتامبر، کاهش هزینه ها در سطح آسیا به ویژه در چین تقاضای اسید ترفتالات را دچار مشکل کرده است. از این رو نرخ های محصولات پایانی روند کاهشی به خود گرفته و همچنان نیز به حرکت نزولی خود ادامه داده است. همچنین با افت قیمت قرارداد های آتی، معامله گران این بازار دید روشنی نسبت به آینده قیمت این کامودیتی ندارند.
خوراک پتروشیمی تندگویان یا در واقع مواد اصلی تشکیل دهنده پلی اتیلن ترفتالات، پارازایلن و منو اتیلن گلایکول است که این دو محصول به ترتیب سهم 63 درصدی و 28 درصدی از مواد مستقیم مصرفی را تشکیل می دهند. پتروشیمی نوری تامین کننده پارازایلن و مارون تامین کننده منو اتیلن گلالیکول می باشد. در این بخش لازم به توضیح است به دلیل کاهش قیمت های پارازایلن در هفته های اخیر، نرخ های محصولات پایین دست همچون اسید ترفتالات با فشار منفی مواجه شده و افت قیمت آن ها موجب کاهش تقاضای مجدد پارازایلن شده و چرخش منفی در این سیکل باعث افزایش فشار منفی بر قیمت محصولات میانی و پایانی خواهد شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آقای مطلع
اگر واقعا میخواهید کار اساسی انجام بشه باید درخت از ریشه قطع بشه و ریشه در مدیریت عامل شرکت د،ا،ع هست که تمامی این مدیران فاسد و .... را هدایت میکنه و باند مخوف تشکیل داده و روی انتصابات تمامی شرکت‌ها لابی میکنه
سهامدار
چطور همچین مدیری با این عملکرد ضعیف همچنان مدیر هستش ؟!
اگر این شرکت در کشور دیگه ای بود الان سهامداران بیچاره اش کرده بودند شاید هم کار به خودکشی اقایون میرسید اما در ایران اقایون به کتفشون هم نیست
بدبخت سهامداران بیچاره
دلسوز
چون زیر سایه همسایه محترمشان ،مدیر عامل پتروشیمی ....... هستند این دو با هم می‌تازند و هوای هم رو دارن
روزبه
سلام اینهمه چرت وپرت معلومه دلیلش چیه؟من خودم شاغل تندگویان هستم (تعمیرات)تولیدش خداست همتون داریددروغ میگیدمدیرعامل متفکری داریم حالاممکن ۱سری از اندیشه هاش برضررماکارگرهابوده باشه ولی منفعت های زیادی هم داشته (حرف حق)برای رسمی هاوقراردادی هاعالی بوده ولی متاسفانه ایرانی هانمک نشناسن؛امیدوارم ببشتربه قشرکارگربرسن آمین(زنده با مهندس قاسمی شهری)