۸
۵
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۱۶۵۴۹۴
سال سخت سهامداری در شگویا؛

وقتی مثلث خطر کاهش سود در پتروشیمی تندگویان روشن می شود

طبق گزارشات منتشر شده در طی سال گذشته میزان تولید انواع محصولات نسبت به سال ۱۴۰۱ باکاهش همراه بوده که افت فروش را نیز به دنبال داشته است.
وقتی مثلث خطر کاهش سود در پتروشیمی تندگویان روشن می شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،پتروشیمی تندگویان از زیر مجموعه های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، تنها تولید کننده اسید ترفتالیک خالص (PTA)است که به واسطه آن محصولاتی همچون پلی اتیلن ترفتالات (PET)، نخ (poy) و پنبه مصنوعی (STAPLE) نیز تولید می کند. ترکیب فروش محصولات به لحاظ وزن و مبلغ فروش به ترتیب شامل: 46 درصد پلی اتیلن ترفتالات، 45 درصد پنبه مصنوعی، 8 درصد نخ و حدود 1 درصد اسید ترفتالیک خالص می باشد.


 پیش بینی تداوم افت تولید و فروش در شگویا
در ابتدا به روند تولید و فروش شرکت می پردازیم. طبق گزارشات منتشر شده در طی سال گذشته میزان تولید انواع محصولات نسبت به سال 1401 باکاهش همراه بوده که افت فروش را نیز به دنبال داشته است. همچنین در دو ماه ابتدایی سال 1403 مقدار تولید نسبت به دو ماهه سال 1402 شیب نزولی قابل توجهی داشته است. تا به اینجای کار با کاهشی شدن روند مقدار تولید در این شرکت به نظر می رسد در پایان سال جاری مقدار تولید و فروش افتی قابل ملاحظه را تجربه خواهد کرد.

  رکورد افت تولید گرید بطری در 5 سال گذشته
البته همانطور که در نمودار فوق نیز مشاهده می شود مقدار گرید بطری تولید شده بعنوان یکی از مهم ترین محصولات در سال 1402 کمترین مقدار در 5 سال گذشته این پتروشیمی است. 
فروش با نرخ کمتر از سال گذشته
با مشاهده روند نرخ فروش محصولات الیافی که نیمی از فروش مبلغی شرکت را تشکیل می دهد در می یابیم که در کنار افت میزان تولید و فروش همچنین این شرکت نیمی از محصولات خود را با نرخی به مراتب کمتر از بازار به فروش می رساند. به طوری ‌که نرخ فروش در فروردین ماه سال جاری برابر با کمترین قیمت در سال 1402 بوده که از کاهش شدید نرخ این محصول در ماه های اخیر حکایت دارد. به طور کلی می توان گفت نرخ فروش حدود 23 درصد کاهش یافته است که با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت که در صورت ثبات شرایط کلی، درآمد شرکت در سال مالی جدید با حداقل 11.5 درصد کاهش مواجه خواهد شد که این امر یک چالش جدی در صورت های مالی و در نهایت برای سهامداران شگویا خواهد بود.

 تداوم افت حاشیه سود برای 4 سال پیاپی
در ادامه به بررسی صورت های مالی از جمله صورت سود و زیان پتروشیمی تندگویان می پردازیم. همانطور که مشاهده می شود حاشیه سود ناخالص شرکت در طی 4 سال گذشته نزولی بوده و در حال حاضر در محدوده 23 درصد قرار دارد که به نظر می رسد با رشد نرخ های خوراک و همچنین سود در سال جاری این نسبت با کاهش قابل توجهی رو به رو شده و شاهد کاهش حاشیه سود عملیاتی در سال 1403 نسبت به سال 1402 باشیم. 

 چشم انداز منفی از بازارهای جهانی
این موضوع را باید در نظر داشت که از اوایل ماه سپتامبر به دلیل کاهش هزینه ها در سطح آسیا به ویژه در چین، تقاضای اسید ترفتالات را دچار مشکل کرده است. از این رو نرخ های محصولات پایانی روند کاهشی به خود گرفته و همچنان به حرکت نزولی خود ادامه داده است. از سویی دیگر با افت قیمت قراردادهای آتی، معامله گران این بازار دید روشنی نسبت به آینده قیمت این کامودیتی ندارند. در طرف دیگر با وجود عدم تمایل فروشندگان به فروش محصولات خود با قیمتی پایین تر، خریداران بی انگیزه تر از قبل بوده و به همین دلیل فروشندگان را به فروش در قیمت های پایین تر سوق می دهند.

  شناسایی دو فاکتور کاهنده سود در شگویا
همانطور که گفته شد، کاهش نرخ فروش در پتروشیمی تندگویان یکی از عوامل اصلی افت حاشیه سود است. از سوی دیگر، در سال جاری به دلیل رشد نرخ خوراک باید منتظر افزایش شدید بهای تمام شده نیز باشیم که در صورت تحقق دو عامل یاد شده، سودآوری تندگویان به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و EPS ای به مراتب کمتر از سال گذشته نصیب سهامدارانش خواهد کرد.
گفتنی است موضوع کاهش کیفیت سود شرکت به وضوح از روند حاشیه سود شرکت مشخص است بطوری که بیشترین حد آن در سال 99 رقم خود که نرخ های جهانی افزایشی بی سابقه به خود دید. اما در سال بعد با تخلیه شدن حباب قیمت ها و افزایش نرخ گاز و همچنین سوخت در سال 1400، کاهش چشمگیر 5 درصدی سود در صورت های مالی پدیدار شد.
وضعیت نامناسب نرخ خوراک در سال جاری
لازم به ذکر است که خوراک پتروشیمی تندگویان یا در واقع مواد اصلی تشکیل دهنده پلی اتیلن ترفتالات، پارازایلن و منو اتیلن گلایکول است که این محصولات به ترتیب سهم 63 درصدی و 28 درصدی از مواد مستقیم مصرفی را تشکیل می دهند. پتروشیمی نوری تامین کننده پارازایلن و مارون تامین کننده منو اتیلن گلالیکول می باشد. در این بخش لازم به توضیح است که افزایش قیمت های پارازایلن در ماه های اخیر، موجب رشد بهای تمام شده در سه ماهه اول سال جاری خواهد شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


گزارش تحلیلی خوبی بود
خدا به داد سهامداران شگویا برسه
سوت زن پیرو ولایت
چرا اخبار بازداشت هایی که سال گذشته در پتروشیمی تندگویان اتفاق افتاد را رسانه ای نمیکنید؟!؟
به زودی از س.شبیشتر خواهید شنید
اسمش چیه
ارزش مدیریت و بهره وری
سود فولادیها و پتروشیمیها در سالهای اخیر عموما به علت خوراک و انرژی مجانی بوده است !!

با کاهش این رانتها ، توان مدیریت و بهره وری واقعی ، ارزش خود را نشان خواهد داد .