۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۱۲۶۳۲۰

کمبود مواد اولیه روغن موتور در واحد‌های تولیدی

مدیر عامل شرکت نفت سپاهان گفت: ما سهمیه تعیین شده خود را در بورس عرضه کرده ایم و اگر کمبودی هست دلایل دیگری دارد.
فایل ویدیو
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   صفدرعلی اسدی با بیان اینکه شرکت نفت سپاهان به همان میزان که ستاد تنظیم بازار تعیین کرده بود روغن پایه را در بورس عرضه کرده است افزود: شرکت نفت سپاهان، سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن روغن پایه تولید می‌کند که از این میزان, ۱۴۰ هزار تن از این مواد در همین شرکت به روغن نهایی تبدیل شده و باقی آن در بازار‌های داخلی و صادراتی عرضه می‌شود.

وی با بیان این که از روغن پایه تولید شده در این شرکت ۲۵ تا ۳۰ هزار تن در بازار‌های داخلی عرضه و ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تن صادر می‌شود، گفت: عمده بازار صادراتی ما کشور‌های هند، چین، امارات، ترکیه، عراق و کشور‌های آفریقایی هستند.
این تولید کننده صنعت روانکار، با بیان این که صادرات روغن پایه به آن مفهومی که گفته می‌شود خام فروشی نیست، افزود: روغن پایه در یک فرآیند نسبتاً پیچیده، از یک فرآورده پالایشگاهی به نام لوب کات، استخراج می‌شود که تقریباً ۹۰ درصد محصول نهایی است و اگرچه به عنوان یک ماده اولیه برای تولید روغن موتور استفاده می‌شود، اما به تعبیری خود این محصول نیز یک تولید نهایی محسوب می‌شود.
 اسدی درباره عرضه مواد اولیه واحد‌های تولید کننده روغن موتور که در ۴ پالایشگاه روغن سازی از جمله سپاهان تولید می‌شود، گفت: ما مواد اولیه را در بورس عرضه می‌کنیم و براساس آمار‌های موجود در سال ۹۸ چهل و پنج هزار تن روغن پایه در بورس عرضه کرده ایم که تنها ۲۷ هزار تن آن معامله شده است یعنی چیزی حدود ۶۰ درصد آن به فروش رفته است.

وی افزود: در ماه‌های سپری شده سال ۹۹ نیز جمعاً ۲۲ هزار تن روغن پایه در بورس عرضه شده که از این میزان ۹۳ درصد آن یعنی ۲۰ هزار تن فروش رفته است.
مدیر عامل شرکت نفت سپاهان با رد این ادعا که گفته می‌شود در سال ۹۹ عرضه روغن پایه در بورس کمتر از سال گذشته بوده است گفت: آمار‌های عرضه نشان می‌دهد شرکت نفت سپاهان در چهارماهه ابتدایی سال ۹۸، چهار هزار تن روغن پایه در بورس عرضه کرده است که این رقم امسال به ۲۲ هزار تن رسیده یعنی ۵ برابر سال گذشته.
  اسدی هیجانات بازار و افزایش تقاضا برای روغن پایه در بورس را ناشی از انتظار افزایش قیمت و نوسانات نرخ ارز دانست و افزود: این که گفته می‌شود افزایش قیمت مواد اولیه یا همان روغن پایه ناشی از عرضه قطره چکانی در بورس است‏، ‏درست نیست، زیرا میزان عرضه‌ای که ما در بورس انجام می‌دهیم ‏، مطابق همان مقداری است که سازمان حمایت وستاد تنظیم بازار تعیین کرده و به چهار شرکت تولید کننده روغن پایه اعلام کرده اند.

وی اضافه کرد: در ۱۶ هفته ابتدایی سال ۹۹ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار شرکت ما باید ۵۷۰ تن روغن پایه به صورت هفتگی عرضه می‌کرد که در مجموع این رقم چیزی حدود ۱۰ هزار تن می‌شود، اما آمار‌های بورس نشان می‌دهد ما در این مدت ۲۲ هزار تن روغن پایه عرضه کرده ایم یعنی ۲ برابر آنچه برای ما تعیین شده است پس این گفته که شرکت نفت سپاهان مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی داخلی را بصورت خام صادرکرده است درست نیست.
مدیر عامل شرکت نفت سپاهان ادامه داد: در سال گذشته این شرکت در مجموع ۲۳۴ میلیون دلار صادرات داشته که طبق بخشنامه بانک مرکزی باید ۲۰۴ میلیون دلار ارز به کشور باز می‌گرداند، ولی ما ۲۱۵ میلیون دلار رفع تعهد ارزی کرده ایم و این مسئله نشان می‌دهد ۵ درصد مازاد بر تعهد ارزی خود ارز به کشور برگردانده ایم.

  اسدی در واکنش به اظهارنظر دبیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر جلوگیری از صادرات روغن پایه با هدف تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های داخلی گفت: در شرایطی که کشور به ارز نیاز دارد نمی‌دانم چرا تهدید می‌شویم که نباید صادر کنیم، زیرا هم اکنون روغن پایه مازاد بر نیاز داخلی تولید می‌شود و اگر این محصول صادر نشود هم بازار‌های صادراتی خود را از دست می‌دهیم و هم درآمد‌های ارزی کاهش می‌یابد.

وی افزود: اگر روغن پایه مازاد صادر نشود و شرکت‌های داخلی نیز توان خریداری آن را نداشته باشند به زودی مخازن پالایشگاه‌های روغن سازی پر شده و این مسئله منجر به توقف تولید خواهد شد.
مدیرعامل نفت سپاهان در پاسخ به این سئوال که وجود مالیات بر ارزش افزوده ‏و پرداخت مالیات بردرآمد در فروش‌های داخلی درکنار معافیت‌های صادراتی، شرکت‌ها را به سمت صادرات سوق می‌دهد گفت: ممکن است این مسئله انگیزه‌ای برای صادرات باشد و ما هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی د رپی ایجاد سود بیشتر هستیم، اما مطمئن باشید اجازه نمی‌دهیم این مسئله به قیمت زیان دیگر واحد‌های تولیدی تمام شود.
این تولیدکننده روغن‌های صنعتی در پایان افزود: چهار پالایشگاه روغن سازی کشور مکلف هستند براساس میزان تعیین شده ‏در ستاد تنظیم بازار ‏مواد اولیه واحد‌های تولیدکننده روغن موتور را در بورس کالا عرضه کنند و با اطمینان می‌گویم نفت سپاهان به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و حاضر است همه اسناد و مدارک موجود را به نهاد‌های مربوطه ارائه کند.
براساس این گزارش؛ خبرگزاری صدا و سیما اوایل هفته جاری در یک مستند خبری، به موضوع کمبود مواد اولیه واحد‌های تولید کننده روغن موتور در کشور پرداخت که با واکنش‌های متعددی مواجه شد.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی