۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۱۵۰۴۴۱
عضو هیات مدیره هلدینگ تاپیکو در گفت­گو با "نفت ما" اعلام کرد:

همراهی تاپیکو با نفت پاسارگاد در فروش ارزی قیر صادراتی

سیفیان گفت: با توجه به اینکه خودم به صورت مستقیم به مدت چهار سال در حوزه قیر کار کرده ام، ارزش و جایگاه نفت پاسارگاد را می دانم و ظرفیت و پتانسیل این شرکت در سطح بین المللی شناخته شده است و مشتریان به کیفیت قیر این شرکت اشراف دارند.
فایل ویدیو
دکتر «علی سیفیان»، عضو هیات مدیره هلدینگ تاپیکو در حاشیه بازدید از غرفه نفت پاسارگاد در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قیر، آسفالت، عایق ها و ماشین آلات وابسته تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" در خصوص اینکه چرا با توجه به ظرفیت بالای تولید قیر ایران و نفت پاسارگاد در گریدهای مختلف و پتانسیل صادراتی، بنچمارک قیمت گذاری قیر منطقه در دست بحرین و هند است اظهار داشت: واقعا سوال مهمی است و با توجه به اینکه خودم به صورت مستقیم به مدت چهار سال در حوزه قیر کار کرده ام، ارزش و جایگاه نفت پاسارگاد را می دانم و ظرفیت و پتانسیل این شرکت در سطح بین المللی شناخته شده است و مشتریان به کیفیت قیر این شرکت اشراف دارند.
سیفیان در مورد مصوبه الزام فروش قیر صادراتی در رینگ بورس کالا گفت: این یکی از معضلات تصمیم گیری و تصمیم سازی در صنعت نفت کشور در حوزه سیاستگذاری صادرات قیر است که چنین الزاماتی را گذاشته اند و در میان محصولات نفتی، قیر تنها محصولی است که در راستای صادرات بایستی گواهی معامله در بورس کالا را داشته باشد که محدودیت برای شرکتهای تولید کننده قیر از جهت عرضه در رینگ صارداتی بورس کالا ایجاد می کند، در حالیکه بستر رینگ صادراتی بورس کالا، ظرفیتی برای انجام معاملات ارزی را ندارد.
وی افزود: مضافا با توجه به شرایط تحریم و محدودیت های دیگر، نمی توان انتظار داشت که مصرف کنندگان و تریدهای بین المللی بیایند در این چارچوب خرید بکنند. این روند باعث می شود یک سری واسطه ها ورود کنند و شکافی ایجاد می کند و ما  سعی کرده ایم به نحوی این مساله را حل بکنیم و از مدیران و اعضای هیات مدیره نفت پاسارگاد درخواست کرده ایم و خودمان هم همراهی می کنیم که اولا شکل عرضه از حالت ریالی خارج شده و به سمت عرضه دلاری و یورویی پیش برویم و مذاکراتی داشته ایم که خود نفت پاسارگاد از طریق شرکتهای فرعی اش در بازارهای مقصد حضور پیدا بکند و از حالت فوب فروشی خارج شود و به سمت فروش CFR و ترم های تحویل در مقصد حرکت بکند و تجارب خوبی در این زمینه داریم.
عضو هیات مدیره هلدینگ تاپیکو در خصوص رایزنیهای این هلدینگ برای خروج قیر از لیست مواد خام و نیمه خام صنعتی که مستلزم اخذ عوارض صادراتی است، تصریح کرد: در این زمینه، جلسات متعددی داشته ایم و عزیزان در وزارت نفت استدلال های ارائه شده ما را قبول دارند، ولی چون این مصوبه در متن قانون بودجه 1401 آمده، الان مشکل است که در سال جاری از این لیست خارج شود. ولی امیدواریم در بودجه 1402 این موضوع رفع شود.
سیفیان ادامه داد: مطمئن هستیم که مصرف قیر 1.5 میلیون تن در سال بیشتر نیست و با توجه به پتانسیل موجود باید از مازاد ظرفیت برای صادرات استفاده کرده و قیر ایران باید حضور بیشتری در بازارهای بین المللی به عنوان یک کالا و فرآورده قابل تبدیل به ارز که منافش برای کشور است، داشته باشد. با تعیین قیر به عنوان ماده خام و نیمه خام صنعتی، انگیزه صادرات قیر کاهش پیدا می کند و تولیدکنندگان متضرر می شوند. لذا این مصوبه و عوارض صادراتی در کنار عدم بازگشت مالیات بر ارزش افزوده، از ابتدا تصمیمات درستی نبوده است.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی