۶
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۱۵۲۴۷۶
مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در گفت و گو با "نفت ما" اعلام کرد:

ضرورت ریسک پذیری و اعتماد به شرکت های دانش بنیان داخلی در صنعت پتروشیمی+ فیلم

دکتر «صفرعلی بابایی» مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در خصوص استفاده از فناوری شرکتهای دانش بنیان داخلی نظر به تجربه و سابقه طولانی خود در حوزه مدیریت پروژه اظهار داشت: تلاش مان اینست که در لابلای تحریم ها، راهکارهایی بدهیم و تکنولوژی های به روز را دریافت کنیم. به عنوان نمونه این کار در بازسازی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا بی سرو صدا تماماً با تکنولوژی روز ساخت داخلی انجام شد و کم کم بخش های دیگر پتروشیمی بوعلی سینا کارهای به روزی انجام می دهند.
فایل ویدیو
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، وی افزود: اصل قضیه اینست که ما با دانش جدید پروژه هایمان را انجام دهیم و در بحث مدیریت پروژه، مدیریت ریسک کار هم انجام می شود که پروژه ها متوقف نشوند و زمان بندی پروژه هم اگر بحث مالی آن فراهم نباشد بحث دیگری است. بنابراین در ارتباط با شرکت های دانش بنیان و خریدهایی که عمدتا انجام می شود، بحث جهت گیری خریدهای داخلی به سمت دانش بنیان ها مطرح است.
بابایی با اشاره به اینکه البته مشکلاتی هم وجود دارد، ادامه داد: عنوان دانش بنیان نباید برای استفاده از مزایایش باشد و باید واقعا برای کار دانش بنیان باشد که بتوانیم امورات کشور را ارتقا بدهیم. این تعهداتی که ساخت داخلی را به حداقل 80درصد حجم برسانیم، در بخش عمده ای از کارمان با همکاران دانش بنیانی یا شرکت های قدیمی که تکنولوژی های روز دنیا را دارند و فعالیت های دانش بنیانی انجام می دهند، استفاده می کنیم. در بعضی از زمینه ها مثل پساب که دانش بنیان ها حرف اول را می زنند، در بخشهای فیلتراسیون در بخش طراحی تجهیزات الکترونیکی داریم فشار می آوریم که بار بیشتری را از سهم خارج برداریم بخصوص کارهایی که روتین نیستند.
برای ما ساخت سخت افزاری (hardware)  چون که طراحی می کنیم و می سازیم و مسوولیت آن هم با ماست، مسوولیتش را می پذیریم و به شرکت ها کمک می کنیم که در این زمینه فعالیت های خود را پیگیری کنند و خوشبختانه تا به این لحظه تجربه ناموفقی نداشته ایم.
مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت پتروشیمی به آن بلوغ رسیده  است که استفاده از استارتاپ و دانش بنیان داخلی را یک انتخاب آگاهانه بداند و نه یک اجبار، گفت: اصراری که دارم و به همکاران خود درجلسه هم گفته شد قرار نیست که به اسم دانش بنیان، فقط کار سخت افزاری انجام دهیم، باید کارهای نرم افزاری (software) وکارهای طراحی مان را هم  به شرکت های داخلی و دانش بنیان ها واگذار کنیم و به آنها اعتماد کنیم و ریسکش را هم بپذیریم.
وی ادامه داد: خیلی مواقع بوده است که شرکت های برند کالاهایی به ما داده اند و زمان راه اندازی ما را 6ماه تا 1سال به عقب انداخته اند، بنابراین باید به شرکت های داخلی مان اعتماد کنیم و هیچگونه اصراری نداشته باشیم که یک کاری که در داخل انجام می شود، برای اینکه تاییدیه بگیریم حتما به خارج وصل کنیم یا کارهای فنی و طراحی آن را خارجی ها انجام بدهند و ساختش را داخل انجام دهد بنابراین این قدم سخت است که ما به نیابت از بقیه همکاران که متولی پروژه هستند ریسک آن را می پذیریم و هر مشکلی بود با کمک همکاران با طراحی مناسب سعی خواهیم کرد که شرکت مقابل را وارد ریسک نکنیم، چون ما داریم سرمایه گذاری می کنیم و اینطور نیست که مسوولیت گردن کسی بیندازیم. بنابراین ما مسوولیت تدوین نقشه راه را می پذیریم تا به راهی برود که هرکاری انجام می دهیم با موفقیت انجام شود.
بابایی در خصوص قابلیت دانش بنیانهای داخلی در حوزه طراحی، مهندسی، ساخت و نصب و لایسنس داخلی  اعلام کرد: الان چند کار را با خود پژوهشگاه صنعت نفت شروع کردیم و خود پژوهشگاه پتروشیمی را اصرار داریم که درگیر یک سری لایسنس ها شوند و راهی جز این نداریم. به هر حال بایستی انتقال تکنولوژی را به گونه ای یا با صنعت کپی سازی انجام دهیم یا با کار مشارکتی، اگر بخواهیم کار را به شرکت خارجی واگذار بکنیم، شاید کار انجام شود ولی به اعتقاد من دستاوردی برای کشور نخواهد داشت. ما بایستی حتما به طراحی ها و انواع ساخت غالب بشویم و اینکه خودمان نسازیم مشکلی نیست، ولی باید دانش آن را داشته باشیم.
 وی افزود: در کاری که سالیان قبل در بخش طراحی تفصیلی آغاز کردیم، هیچ نیازی به خارجی ها نداریم، در اجراها نیازی به هیچ خارجی نداریم،  در بخش راه اندازی ها هم هیچ نیازی نداریم، کاتالیست ها را هم تقریبا همکاران مان مسوولیتش را پذیرفته اند و رو به جلو برده ایم. فقط در بحث لاینسس تکنولوژی ها است که باید به شرکتهای داخلی و شرکت های زیرمجموعه شان اعتماد کرده و کمک شان کنیم که جرات کنند پای کار بیایند و با این پشتیبانی که انجام می شود، بالاخره بیمه می شوند، بخصوص در کارهای پایین دستی که در کشور مغفول مانده و در این موضوع راهی جز استفاده از خدمات دانش بنیانها نداریم.
مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در مورد میزان صرفه جویی ارزی در پروژه های متبوع خود که با استفاده از تجهیزات دانش بنیان ساخت داخل، به بهره برداری رسیده اند گفت: وقتی شرکت های ما مدعی هستند که کاری انجام می دهیم، اصرار نکنیم که برای این کار از یک شرکت خارجی تاییدیه بگیرند چون هزینه بالایی دارد و نفع ما هم در نپرداختن این هزینه است و بقیه آن کار آهنگری است. قطعا اگر ما کارهایی که به خارجی ها سپرده شده، به سمت داخل بیاوریم مثل نمونه اش در پتروشیمی بوعلی و خارجیها نیامدند و خودمان انجام می دهیم که روزی 2000 یورو هزینه خدمات نصب و راه اندازی باید می کردیم که هم اکنون از طریق شرکتهای داخلی روزی 360 دلار هزینه می کنیم.
بابایی با اشاره به اینکه بحث قیمت یک موضوع است و بحث توانمندی یک موضوع دیگر اعلام کرد: اگر شرکت های داخلی کار انبوه انجام دهند، قیمت ها پایین تر می آید و این کارهای اولیه هم ریسک های و سختی های خود را دارد. ما اگر سخت می گیریم، شرکتهای داخلی باید احتیاط کنند که کار به درستی انجام شود. ولی سختی ها نباید به حدی باشد که شرکت های دانش بنیان هم در تقسیم کارشان به گونه ای اقدام کنند برای اینکه کاری را تحویل بدهند، بروند و بخش های اصلی را از خارج بیاورند و اگر این بشود دیگر حمایت و پشتیبانی نخواهند شد.  ولی آن بخشی که گفتم مثلا در خدمات راه اندازی یک هفتم هزینه می کنیم.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی