۴
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۱۵۶۵۰۶
مدیرعامل پتروشیمی فن آوران در گفت و گو با "نفت ما" تصریح کرد:

بازنگری جدی در پروژه پتروالفین فن آوران به خاطر افزایش قیمت خوراک و سوخت + فیلم

در پروژه پتروالفین با توجه به دستور العمل جدید نرخ خوراک و سوخت که ابلاغ شده و گفته باید نرخ گاز را به صورت ۸ ماهه برای نرخ بازگشت سرمایه (IRR) ببندید، اتفاقاتی در شرف وقع است و باید در پروژه پتروالفین یک بازنگری جدی بکنیم که بر FS پروژه تاثیرگذار است.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، محمد جواد بدری مدیرعامل پتروشیمی فن آوران در گفت و گو با "نفت ما" در حاشیه مجمع عمومی سال مالی 1401 این شرکت در خصوص افزایش سود خالص شرکت علیرغم کاهش درآمد عملیاتی و سود عملیاتی شفن اظهار داشت: تفاوت پتروشیمی فن آوران در مقایسه با دیگر شرکتهای پتروشیمی دارد اینست که  سرمایه گذاری خیلی خوبی در پورتفوی شرکت کردیم و در این سرمایه گذاری هایی که انجام دادیم، سود شناسایی کردیم وگرنه سود عملیاتی ما نسبت به سال گذشته بسیار کاهشی بود و در صورت اعمال ابلاغیه نرخ جدید خوراک، قطعا امسال هم سال بسیار سختی را پیش رو داشته و زیان خیلی زیادی خواهیم داشت.
بدری در مورد اینکه آیا برای مراجع قیمتگذرای وظیفه اصل حمایتگرایی دولت از صنایع ارزآور را گوشزد کرده اید، گفت: نمی دانم این مراجع بر اساس چه اطلاعاتی، این تصمیم را گرفتند، در حالیکه ما نرخ خوراک منطقه را داریم و به عنوان مثال بالاترین نرخ خوراک در منطقه عمان با 12 سنت در هر متر مکعب بوده و ارزانترین نرخ خوراک هم متعلق به قطر و عربستان با 4 سنت در هر مکعب است.  ولی در ایران این نرخ 28 سنت برابر 8000 تومان شده است.
مدیرعامل پتروشیمی فن آوران افزود: نرخ فروشی هم که داریم با ارز نیمایی است و 25 درصد محصولات تولیدی مان را به صورت داخلی عرضه می کنیم. مثلا اسید استیک 50 درصد داخلی عرضه می شود که آن را هم به نرخ نیمایی می فروشیم و تداوم این روند برای شرکت و سهامداران زیانبار است و در این میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اصلا هیچ حمایتی از شرکتهای پتروشیمی نمی کند.
بدری در پاسخ به این پرسش که قیمت گاز در TTF روتردام از ماه مارس کاهشی بوده، گفت:  کلا در دنیا نرخهای گاز کاهشی بوده ولی در ایران برعکس و افزایشی است و دلیلش مشخص نیست.
مدیرعامل پتروشیمی فن آوران راجع به تاثیر دامپینگ متانول روسی که باعث اسپرد و آربیتراژ بازار شده بر صادرات متانول ایران، اعلام کرد:  به هرحال تحریم روی این مسائل اثر گذاشته است. ما بازار هند را داشتیم از دست می دادیم و هم اکنون دیگر نمی توانیم به صورت CFR در هند بفروشیم و مجبور به فروش با ترم FOB هستیم. لذا این اتفاقات افتاده و خیلی از شرکتهای خارجی رقبب ما مثل Methanex آمریکا دارند راحت می فروشند ولی ما حتی به قیمت جهانی نمی توانیم بفروشیم و همچنین کرایه حمل مان وحشتناک بالا رفته است و از طرفی هم دولت با در منگنه گذاشتن ما بواسطه افزایش نرخ خوراک و سوخت، باعث شده که واقعا دچار زیان بشویم.
بدری در خصوص آخرین وضعیت پروژه های CO2 Capturing  و پتروالفین فن آوران تصریح کرد: به محض اخذ مجوز پروژه co2  از شستا، وارد فاز اجرایی خواهد شد. اما در پروژه پتروالفین با توجه به دستور العمل جدید نرخ خوراک و سوخت که ابلاغ شده و گفته باید نرخ گاز را به صورت 8 ماهه برای نرخ بازگشت سرمایه (IRR) ببندید، اتفاقاتی در شرف وقع است و باید در پروژه پتروالفین یک بازنگری جدی بکنیم که بر FS پروژه تاثیرگذار است.
مدیرعامل پتروشیمی فن آوران در مورد پروژه VAM هم خبر داد که منتظر مجوزهای آن هستیم تا بتوانیم در پایین دست آن را اجرا بکینم.
بدری راجع به صرفه جویی ارزی استفاده از کاتالیست های بومی سازی شده در شرکت متبوع خود گفت: ما از سال 1396 تاکنون 16 میلیون دلار فقط در بخش قطعات صرفه جویی داشتیم و با توجه به کاربرد 5 نوع کاتالیست در این مجتمع دست کم 2 میلیون دلار برای هر کاتالیست و سر جمع 10 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داریم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


پتروشیمیها به دولت(مردم) برگردد !!
پتروشیمیهایی که با این فروش و درامد عالی دلاری و خوراک مجانی 14 سنتی ( هفت هزار تومان ) ، ادعای سود کم یا زیان دارند ، نشانگر بی لیاقتی مدیرانشان یا ریخت و پاش و فساد درونی آنهاست .
اگر نمیتوانند با این خوراک مجانی کار کنند ، پتروشیمیهای تاراج شده را به دولت (مردم) برگرادنند.
و این اتفاق ، بسیار مبارک خواهد بود .
ضمنا برگشت پتروشیمیهای غارت شده به دولت (مردم) باعث کاهش کسری بودجه ، کاهش تورم ، افزایش اشتغال و کاهش تبعیض استخدامی خواهد شد .
یکی از علل تورم فعلی ؛ تاراج پتروشیمیها و دیگر صنایع و معادن ثروتساز دولت در فرایند سراپا فساد خصوصی سازی است .
پتروشیمیها به دولت(مردم) برگردد !!