۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۵۹۸۹۸
رییس هیات مدیره اوپکس در گفت و گو با "نفت ما" تاکید کرد:(بخش ۴)

با توجه به مازاد نفتا، پتروشیمی ها نباید کمبود خوراک مایع داشته باشند+فیلم

موازنه توليد و مصرف نفتا در كشور مثبت است. یعنی متناسب با میزان ظرفیت تولید پتروشيمي‌ها، توليد نفتا در کشور داریم و حتی مازاد هم داریم.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما": دکتر احمد معروفخانی رییس هیات مدیره اوپکس (اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی) در گفت و گو با "نفت ما" در خصوص جایگاه نفتا در ترکیب و تنوع سبد خوراک مجتمع های پتروشیمی کشور و صادرات آن از طریق عرضه در بورس انرژی در حالیکه می تواند در صورت استفاده در پتروشیمی های خوراک مایع ارزش افزوده ۴ میلیارد دلاری در سال ایجاد کند، اظهار داشت: موازنه توليد و مصرف نفتا در كشور مثبت است. یعنی متناسب با میزان ظرفیت تولید پتروشيمي‌ها، توليد نفتا در کشور داریم و حتی مازاد هم داریم. وليكن سياست‌گذاري و تنظيم‌گري صحيحي در بدنه وزارت نفت وجود ندارد كه در نتيجه‌ واحدهاي پتروشيمي خوراک مایع که با سرمايه‌گذاري‌هاي ميليارد دلاري عمدتاً هم متعلق به صندوق‌هاي بازنشستگي است و با هزینه بيت ‌المال ساخته شده، نمی‌توانند به خاطر کمبود خوراک نفتا از تمام ظرفیتش استفاده بکنند. مثلا پتروشیمی شازند، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی ایلام و غیره كمبود خوراك نفتا دارند، منتها چون متولي و سياست‌گذاري مشخصي در كشور نداريم، نتوانستيم به نحو مطلوب از ظرفیت موجود استفاده کنیم.
معروفخانی افزود: از طرفی پالايشگاه‌های متعلق به بخش دولتی و خصوصی و مینی ریفانری ها را داريم كه توليدكننده نفتا هستند، اما به دلیل عدم متولی مشخص  و فقدان تنظیم گری صحیح پتروشيمي‌های خوراک مایع با توجه به حجم وسيع سرمايه‌گذاري، دچار كمبود و مشكلات خوراک هستند، و خود پالايشگاه‌های توليدكننده نفتا در فروش نفتا دچار مسائل و مشكلات متعدد هستند.
رییس هیات مدیره اوپکس گفت: اگر سياست‌گذاري صحيحی  در قبال مینی ریفاینری‌ها تدوين كنيم، مي‌توانيم نفتای تولید شان را به مصرف پتروشيمي‌ها رسانده، و هوی ‌اند تولیدی شان هم به مصرف نيروگاه‌ها برسانیم كه از مصرف مازوت جلوگيري مي‌شود و آلايندگي هوا پيش نمي آید و مازوت هم صادر شده و درآمد ارزي براي كشور مي شود.
این فعال اقتصادی بخش خصوصی تصریح کرد: به خاطر نبود تنظيم‌گري صحيح ما در کشور نفتا مازاد بر مصرف داریم، منتها همين پتروشیمی‌ ها هم نفتا گیرشان نمی آید بعد و هيچكدام سياست متمركزي براي تأمين نفتا ندارند و هر كدوم يك راه و روشی را دنبال می کنند که در اين راه و روش انحصار، فساد و معضلات متعدد به وجود  می آید.
معروفخانی تاکید کرد: ترخ خوراک گازی هم در سالهای اخیر به كلاف سردرگمي تبدیل شده و به نهادها و ارگان‌هاي مختلفي كشيده شد كه خود اتحاديه هم در این میان نقش آفرین بود با توجه به اينكه كميسيون پتروشيمي اوپکس جزو يكي از فعال‌ترين كميسيون‌هاست، جلساتي با حضور نمايندگان دولت، نمايندگان پتروشيمي، برگزار شد و خروجي اش در قالب لایحه‌های كارشناسي هم در مجلس و هم به نمايندگي از اتاق ايران در شوراي عالي انرژي و به كارگروه اقتصادي هيات دولت ارائه شد و نهايتاً هم همين خروجي كه در جريانش هستيد اتفاق افتاد. به هر حال در یک مقاطعي هر چقدر فشار اقتصادي بر كشور زياد مي شود با توجه به اينكه سهم صنعت پتروشيمي از كیک اقتصاد كشور خيلي بيشتر است، خب قطعاً اين فشار به این صنعت منتقل مي شود.
رییس هیات مدیره اوپکس گفت: باز در صنعت پتروشيمي متانول‌سازان به واسطه اينكه هم تعدادشان بسيار زياد بوده و هم در مقاطعي خوراك خيلي ارزان‌تری دريافت کرده و انتفاع خيلي بيشتري داشتند، نوک اين پيكان براي تحميل اين فشارها و جبران كسري‌های بودجه بودند كه خب نهايتاً به خوراك متان رسيد و اتفاقات ديگری كه در جريان هستيد كه خيلي در نهادهاي مختلف و مجلس هم سروصدا کرد كه نهايتاً به همين متر مکعبی 5 هزار تومان رسید که ظاهراً همين هم به صورت رسمي و دقيق ابلاغ نشده منتها دارد اجرايي می شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


فساد شرکت نفت و پتروشیمی
فساد شرکت نفت و پتروشیمی و صندوق بازنشستگی نفت و زیرمجموعه های آنها ، کل اقتصاد و کشور را فرا گرفته است !!

فساد شرکت نفت = عامل مهم تاراج بودجه و تورم

یک پاکسازی اساسی در نفت و پتروشیمی لازم است !!

پاکسازی جدی نفت و پتروشیمی!!!!